www.fixus.fi
KORJAA KAIKEN. KOLMESSA TOIMIPISTEESSÄ.
PÄÄKAUPUNKISEUDUN
JAKELULEVIKKI
jne...
200.000
UTOUUTISET
YHT.
KPL
AUTOT · VARAOSAT · TARVIKKEET · HUOLTO- JA
KORJAAMOPALVELUT · AUTOILU JA VAPAA-AIKA
Helsinki · Espoo · Vantaa · Kirkkonummi · Tuusula · 20. vsk. · Kesäkuu 2013 · Yhteistyössä
Myös NETISSÄ!
www.autouutiset.com
www.lehtiluukku.fi
20 v
Juhlavuosi
Pääkaupunkiseudun Autouutiset
on ainoa kotiin kannettava
ilmainen autolehti Suomessa.
UUTTA TÄSSÄ
LEHDESSÄ:
TAKUUVAIHTOAUTOT
Katsastusmies koeajaa: Fiat 500L
AUTOTORIN
VAIHTOAUTOSATO ON
NYT PARHAIMMILLAAN
O
T
H
VAI OJA
AUT EDUIN
PU ETI!
P
I
HU LE H
- TU
NOPEIMMAT
NAUTTIVAT
PARHAASTA
SADOSTA!
Ajankohtaisia etuja ja yhteystiedot:
Uusi Opel Cascada
Moottoritoimittajamme
koeajaa: uusi Chevrolet Trax
Moottoritoimittajamme
koeajaa: uusi Seat Leon
Uusi Renault Clio Sport Tourer
Uusi Lexus IS300h
automaa.fi
Runsaasti artikkeleita, mm.
S-Etukortilla
Bonusta jopa 5 %
SOK Autokauppa Oy
Vaihtoauton hankinnasta kirjautuu bonusostoja 1000 euroa.
Huomio renkaisiin
Liikenneturvallisuus parantunut
jo 40 vuotta
Lomailijan autoiluvinkit
Puhdas ja raikas auto ?
lisää nautintoa kesäautoiluun
Uudet Ford Mondeo Edition ja
Titanium Business -mallit
Ja paljon muuta!
2
pääkaupunkiseudun autouutiset
www.autouutiset.com
Koeajossa Seat Leon 1.4 TSI 122 hv FR
Teksti ja kuvat: Ville Laine
Alkuvuodesta myyntiin
tullut uusi Seat Leon on
aiempaa selvästi sporttisempi ja rohkeamman
näköinen. Koeajoon saatiin
urheilullisesti varusteltu
1.4 TSI FR. Tekniikan uusi
Leon jakaa konsernisisarien
VW Golfin ja Audi A3:n
kanssa. Ilmeeltään Leon on
Golfia nuorekkaampi ja jopa
Audia sporttisempi.
E
delliseen Leoniin
verrattuna tilaa sisällä
on selvästi enemmän.
Takapenkillä matkustaa hyvin
jalkatiloin kaksi. Penkille
mahtuu kyllä sivuttaissuunnassa hyvin kolmekin,
mutta korkean keskitunnelin
vuoksi jalkatilat keskellä
ovat hyvin rajalliset ja syövät
sivupenkkiläisten jalkatilat.
Lisävarusteinen alcantaraverhoilu yhdessä urheilullisen
muotoilun kanssa tukee
myös reunapenkeillä istuvia
takamatkustajia hyvin.
Myös edessä FR-varustetasoon kuuluvat urheiluistuimet
alcantaran ja nahkan
yhdistelmällä verhoiltuna
tukevat tai suorastaan
liimaavat kuljettajan penkkiin.
Etuistuimet säätöineen
hipovat täydellisyyttä, mutta
reisien pitkittäistukea jää
puuttumaan. FR-logolla
varustetun ohjauspyörän
alaosa on sporttisen litteä ja
kehä on punaisilla tikkauksilla
koristeltua nahkaa.
Hallintalaitteiden
asettelu on varsin tyypillistä.
Ohjauspyörästä löytyy
säätimiä moneen lähtöön:
mm. puhelintoimintojen
ohjaukseen, ajotietokoneen
käyttöön ja radion/mediasoittimien ohjaukseen. Cdsoitin, SD-muistikorttipaikat
ja multimediaportti on
piilotettu nykyisten VW ja
Audi sisarien tapaan hansikaslokeroon. Ilmastointi säätyy
FR-tasolla automaattisesti.
FR-varustetasoon kuuluu
myös Drive Profile ?toiminto,
jolla voi säätää ohjauksen
ja kaasupolkimen vastetta
makunsa mukaiseksi
valitsemalla ajoasennoksi
Individual. Muut ns. valmiit
ohjelmat ovat Sport, Normal
ja ECO. Viimeksi mainittu
taloudellisin ajoasento
säätää myös ilmastoinnin
puhaltamaan säästeliäästi.
Tavaratilaa on saman
verran kuin Golfissa eli 380
litraa. Tavaratila on
suhteellisen selkeän
muotoinen, mutta lastauskynnys on korkea. Takaselkänojat taittuvat kahdessa
osassa ja lattiaan jää melko
korkea kynnys. Tasaista
kuljetustilaa ei ole tarjolla.
Näkyvyys autosta ei ole
paras mahdollinen, mutta ei
missään tapauksessa huono.
Urheilullisen ilmeen myötä
etäisyyttä keulaan on hieman
vaikea hahmottaa. Takaikkuna
on kohtalaisen suuri ja
näkyvyys taakse pyöreistä
muodoista huolimatta hyvä.
Pysäköintitutka molempiin
suuntiin on silti tässäkin
autossa hyvä varuste.
Leonin alusta on
aavistuksen kovempi kuin
Golfissa, mikä hieman
heikentää jousitusmukavuutta.
Vastaavasti tästä on etua
käsiteltävyyteen. Leon nuolee
mutkat tarkasti ja ohjaus on
keveydestä huolimatta tarkka
ja kohtalaisen tunnokas.
Sport-asetuksen valitsemalla
ylimääräisestä keveydestäkin
pääsee halutessaan eroon.
Koeajoauton 1.4-litrainen
122 hv TSI-moottori kuljettaa autoa sangen ripeästi
ja kuusilovinen manuaalilaatikko ajaa asiansa varsin
mallikkaasti.
Äänieristys on luokan
keskitasoa parempi eikä
ylimääräisiä hälyääniä kuulu.
Pakoäänet kuuluvat sisään
mukavana pörinänä, niin kuin
sporttisemmassa mallissa
kuuluukin.
Koeajoauton hyvännäköiset LED-ajovalot
kuuluvat tehdaslisävarusteiseen FR Launch
-pakettiin. Samaan listaan
kuuluvat myös kosketusnäytöllinen audio-navigontijärjestelmä sekä kaistavahti
Uuden Leonin ilme on sporttisen tuima. LED-ajovalot kruunaavat keulan vauhdikkaan ilmeen.
ja kaukovaloavustin.
Leon on ominaisuuksiltaan
luokkansa ehdotonta
parhaimmistoa eikä tiloista
tai käytännöllisyydestä tarvitse
tinkiä ulkonäön takia. Leon
on erittäin hyvä vaihtoehto
Golfia nuorekkaampaa ja
persoonallisempaa autoa
hakevalle.
Kuljettajan näkökulmasta kaikki on kohdallaan. Ohjauspyörän
litistetty alaosa ja FR-logo luovat urheilullista tunnelmaa.
Faktat:
Seat Leon 1,4 TSI FR 122 hv
Yhdistetty kulutus:
5,2 l/100 km
CO2-päästö: 120 g/km
Teho: 122 (90 kW),
vääntö 200 Nm
0-100 km/h: 9,3 s
Huippunopeus: 202 km/h
Koeajoauton hinta
varusteineen: 28 157,14 ?
Seat Leon malliston
lähtöhinta: 18 998,12 ?
(1,2 TSI 86 hv Reference)
Takakontin tila on selkeä, mutta lastauskynnys korkea. Takapenkit
kaatamalla saa lisää tilaa, mutta tasaista lattiatilaa ei ole tarjolla.
Merkittävää säästöä
varaosa- ja rengashankinnoissa!
AUTOVAHINKOKESKUS OY
AUTOVAHINKOKESKUS OY
ESPOO:0IENITEOLLISUUSKATU
pääkaupunkiseudun autouutiset
www.autouutiset.com
3
Uusi Opel Cascada
Avoautoilua tyylikkäästi järkevään hintaan
Opelin uusi ylellinen nelipaikkainen
avoauto Cascada on saapunut
Suomeen. Uutuus on linjakas niin
katon ollessa alhaalla kuin
suljettunakin. Käyttökelpoisen
takaistuimen, kunnollisen
tavaratilan ja kattavan varustelun
tarjoavan Cascadan hinnat
alkavat 33 997 eurosta.
O
pel Cascada on vajaan parin
vuoden kuluessa jo neljäs
malli, jolla saksalaisvalmistaja
laajentaa mallistoaan aivan uuteen
autoluokkaan. Uutuus jatkaa upeiden
avoautojen sarjaa, jollaisia itsenäiset
korivalmistajat ovat tehneet
Opeleista kautta vuosikymmenten.
Adam, Ampera ja Mokka saavat
Cascadasta arvoisensa sisaren,
joka nostaa Opelia lähemmäs
arvostettuja premium-merkkejä.
Uutuuden tyylikkäät linjat, korkealuokkaiset ominaisuudet ja
edistyksellinen varustelu kohottavat
Opelin ennen näkemättömälle tasolle
eurooppalaisten autonvalmistajien
joukossa.
Paluu suurten avoautojen
luokkaan
Opel valmisti monen Kadett- ja
Astra-sukupolven ajan niistä joko
kangas- tai kovakattoisia avoautoja,
mutta nyt mennään tavallaan
historiassa paljon kauemmaksi.
Aikanaan 1950- ja 1960-luvuilla
Opelin Kapitän- ja Record-malleista
tehtiin Saksassa pienten koripajojen
toimesta tyylikkäitä avoautoja ja nyt
palataan näihin aikoihin.
Aikanaan 60 vuotta sitten
esitellyn Opel Kapitänin tapaan
uuden Cascadan sulavalinjaisessa
4,7 metriä pitkässä korissa on
hyvät tilat neljälle matkustajalle.
Pieneen tilaan sähkön avulla
laskostuvan kangaskaton ansiosta
myös tavaroille on runsaasti tilaa ja
takaistuimet eteen taittamalla tilan
saa helposti laajennettua.
Niin kooltaan, varusteiltaan kuin
olemukseltaan Opel Cascada on
aivan toisella tasolla kuin alemman
keskiluokan mallit. Osuvampia
vertailukohtia ovatkin Audin A5:n ja
BMW:n 3-sarjan avomallit.
Suurimpana erona niihin on hinta,
sillä Opel Cascada on suorastaan
halpa tarjoamiinsa ominaisuuksiin
nähden.
?Cascada sijoittuu upeana
avoautona ylempään keskiluokkaan
niin 4,7 metrin pituuden kuin
edistyksellisen tekniikkansa
ansiosta ja uutuuteemme nouseekin
Opelin mallistossa lippulaivaksi,?
sanoo Opelin uusi pääjohtaja tohtori
Karl-Thomas Neumann kiteyttäen
Opelin uuden avomallin viehätyksen.
?Se tarjoaa vastustamattoman
yhdistelmän Opelin hienoimpia
varusteita, kuten HiPerStrut-etujousituksen, älykkäät AFL+-valot ja
toisen sukupolven Opel Eye etukameran. Auton kangaskatto
nousee ja laskee 17 sekunnissa
ja kattoa voi käyttää kaupunkinopeuksissa myös ajon aikana.
Tarjoamalla muun muassa nämä
ominaisuudet voimme tavoittaa
vaativat asiakkaat, jotka haluavat
avoautoltaan premium-tason laatua
kohtuuhintaan.?
Opelin muotoilujohtaja Malcolm
Ward kertoo tiiminsä saamasta
toimeksiannosta: ?Työmme oli yksinkertainen: suunnitelkaa ylempään
keskiluokkaan niin korkeatasoinen
Opel-avoauto, että kukaan ei osaa
sellaista odottaa. Pystyimme
aloittamaan työn lähes nollasta
? tyhjältä paperilta. Saimme olla
tavallista luovempia, sillä meidän ei
tarvinnut käyttää mitään olemassa
olevaa mallia lähtökohtana. Lähes
kaikki Cascadan visuaaliset
elementit ovat ainutlaatuisia ja
niistä koostuu huomiota herättävän
näyttävä auto.?
Viimeisimpien Opel-mallien
tapaan myös Cascadan tyylikkäissä
linjoissa yhdistyvät yksinkertaiset
ja selkeän puhtaat muodot
veistoksellisuuteen. Muodot ovat
kaikista suunnista tarkasteltaessa
hyvin tasapainossa ja niistä
rakentuu kaunis kokonaisuus.
Koska Cascada on tarkoitettu
ympärivuotiseen käyttöön,
suunnittelun aikana kiinnitettiin
erityistä huomiota siihen, että
muodot ovat sulavalinjaiset myös
katon ollessa ylhäällä. Auto onkin
urheilullisen coupémainen, eikä
katto näytä jälkeenpäin viime
hetkessä lisätyltä.
Opel Cascadan akseliväli on
2,695 metriä eli vain 40 mm
lyhyempi kuin Insigniassa. Raideväli
on niin edessä kuin takana 1,587
mm, mikä on edessä jopa pari millimetriä enemmän kuin Insigniassa.
Näiden alustan mittojen avulla auto
on erittäin vakaa ajettava, mutta
sen lisäksi mitat takaavat
myös miellyttävät tilat neljälle
matkustajalle. Opel päätyi kangaskattoon sen pienemmän painon
lisäksi myös tilojen takia.
Tavaratila on katon ollessa
alhaalla 280 litran kokoinen ja
kasvaa katto ylhäällä perheautotasolle 380 litraan. Erityispiirteenä
Cascadassa on mahdollisuus taittaa
takaistuimen selkänoja kahtena
samansuuruisena puolikkaana alas,
jolloin tavaratilaa on 750 litraa ja
lastattava esine voi olla jopa yli 1,8
metrin pituinen. Läpilastausmahdollisuutta ei olisi, mikäli autoon
olisi valittu teräskatto.
Kaunis niin katto alhaalla kuin
ylhäällä
Opel Cascada jatkaa yhtiön
nykyistä muotoilufilosofiaa, jossa
veistoksellinen taiteellisuus yhdistyy
saksalaiseen täsmällisyyteen.
Cascadan linjoihin loihdittiin
piirteitä vanhan hyvän ajan
?Grandes Routièresien? klassista ja
ajatonta eleganssia.
Edistyksellistä tekniikkaa
Suurin osa avoautoista perustuu
umpikoriseen malliin, josta on sitten
tehty uusi versio. Opel Cascada on
suunniteltu alusta alkaen ainoastaan
avoautoksi, mikä on auttanut
tekemään sen rakenteesta juuri
tähän tarkoitukseen sopivan. Kori
on erittäin jäykkä, minkä ansiosta
auton ajo-ominaisuudet ovat
erinomaiset ja matkustaminen
miellyttävää. Tietenkin jämäkkä
korirakenne on auttanut tekemään
autosta myös hyvin turvallisen.
Opel on valinnut Cascadan alustarakenteisiin parasta käytettävissä
olevaa tekniikkaa, sillä edessä on
alun perin Insignia OPC:tä varten
kehitetty HiPerStrut (High
Performance Strut) jousitus.
Siinä on vähennetty jousituksen ja
ohjauksen vaikutusta toisiinsa, millä
saadaan paras mahdollinen pito
ja täsmällisyys kaarreajoon. Muita
etuja on se, ettei ohjaus vetele
kiihdytettäessä ja rakenne vie myös
vähemmän tilaa ja on perinteistä
kevyempi.
Lisävarusteena saa Opelin
FlexRiden, jolloin jousituksen
ominaisuuksia voi säätää tilanteen
mukaan. Kuljettaja voi valita
mukavuuden ja urheilullisuuden
väliltä tai antaa jousituksen säätää
toimintaansa automaattisesti.
Lisäksi ajaja voi asettaa omat
valintansa. Jäykän korin ja jousitusratkaisujen ansiosta Cascadassa
voidaan käyttää suuria pyöriä.
Peruskokona ovat 17-tuumaiset
(Suomeen tuotavissa vakiona
18-tuumaiset), mutta autoon voi
asentaa 20 tuuman pyörät.
Cascadan myötä Opeliin tulee
saataville uuden sukupolven ahdettu
suorasuihkutusmoottori 1,6 SIDI
Turbo Ecotec. Se on ensimmäinen
kokonaisesta moottoriperheestä,
joka korvaa ajan mittaan nykyiset
1,6-litraiset bensiinimoottorit.
Tehoa on tarjolla 125 kW (170 hv)
ja suurin yliahtopaineella
saavutettava vääntömomentti on
peräti 280 Nm alhaisella 1 650 r/
min käyntinopeudella.
Moottorin kanssa tulee kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto
ja polttoainetta säästävä Start/
Stop-toiminto. Yhdistetty kulutus
on kohtuullinen 6,3 l/100 km ja
hiilidioksidipäästöt 148 g/km. Tällä
moottorilla varustettuna Cascada
kiihtyy paikaltaan lähtien 100 km/h
nopeuteen 9,6 sekunnissa ja
saavuttaa 222 km/h huippunopeuden.
Sekä kuusivaihteista käsivalintaista että moottorin kanssa
vaihtoehtoisesti saatavaa niin ikään
kuusivaihteista automaattia on
kehitetty huomattavasti aiempaan
verrattuna. Käsivalintaisessa
vaihteistossa vaihteenvalitsimen
liikkeet ovat entistä lyhyemmät ja
vaihteensiirto kevyempää. Toisen
sukupolven kuusivaihteisessa
automaatissa on keskitytty
toiminnan tehostamiseen.
Suomessa hinnat alkaen malli
on varustettu Opelin nykymallistosta
tutulla 103 kW (140 hv) kehittävällä
1,4-litrainen bensiiniturbolla.
Euroopassa on lisäksi myynnissä
1,4-litrainen 88 kW (120 hv)
tehoinen bensiinimoottori sekä
2,0-litrainen diesel joko yhdellä tai
kahdella ahtimella.
Varusteilla turvallisuutta ja
mukavuutta
Opel lähti Cascadan kehitystyössä
liikkeelle siitä, että asiakkaille
tarjotaan paras mahdollinen viiden
tähden taso niin turvallisuudessa
kuin mukavuudessa. Molempien
perustana on niin pitkittäis- kuin
kiertosuunnassa erittäin jäykkä kori,
joka antaa suojaa mahdollisissa
törmäyksissä.
Koska autossa ei ole kattoa,
tarvitaan ylimääräistä suojaa
ympäriajon varalle. Takaistuimien
takana ovat pyroteknisesti aktivoituvat
suojakaaret, jotka ponnahtavat
esiin myös turvatyynyjen toimiessa.
Etuturvavöissä on kaksoiskiristimet,
jotka pitävät matkustajat tiiviisti
istuimissaan törmäystilanteessa,
minkä takia Cascadaan ei ollut
tarpeellista asentaa polviturvatyynyjä. Lisäksi autossa on kaksivaiheisesti toimivat etuturvatyynyt,
edessä istuvien kylkeä ja päätä
suojaavat sivuturvatyynyt ja pitkä
lista turvavarusteita.
Kuljettajan tehtävää helpottavat
Suomeen tuotavissa Cascadoissa
muun muassa vakionopeudensäädin,
sähköinen käsijarru, mäkilähtöavustin, pysäköintitutka edessä
ja takana, tuulilasinpyyhkijöiden
sadetunnistin ja kaukovaloautomatiikka. Kohtuulliseen lisähintaan (1 723 ?) saa kuljettajapaketin, joka sisältää palkittujen
mukautuvien AFL-ajovalojen ja kaksoisksenonien lisäksi monipuolisesti
säädettävät AGR-istuimet eteen.
Saatavana on myös turvallisuuspaketti, johon on koottu kaistavahti,
Opel Eye -liikennemerkkitunnistin ja
etäisyydentunnistin edellä ajavaan.
Kehittäessään tilavaa nelipaikkaista avoautoa Opel halusi tehdä
sen ympärivuotiseen ajoon sopivaksi.
Niinpä katon rakenteeseen
syvennyttiin, ja jo vakiokatto antaa
hyvän suojan niin ääntä kuin kylmää
tai kuumaa ulkoilmaa vastaan.
Valittavana on vielä pieneen lisähintaan kolmikerroksinen akustinen
katto, joka takaa vielä alhaisemman
melutason. Sen voi valita mustan
lisäksi myös ruskeana tai sinisenä.
Opel Cascada on kuin Suomen
olosuhteisiin suunniteltu, sillä siinä
on aurinkoisen kesäpäivän varalta
kaksialueinen automaatti-
ilmastointi. Toisaalta talven
pakkaset on otettu huomioon, sillä
istuinlämmittimien lisäksi vakiona
on myös ohjauspyörän lämmitys,
joka lämmittää sen kylmällä ilmalla
nopeasti 32 asteen lämpötilaan.
Ennen ajoon lähtöä on saatava
matkustajat myös takaistuimelle.
Se onnistuu helposti leveän
runsaasti aukeavan oven avulla,
minkä lisäksi kulkua auttavat
sähköllä eteen liukuvat etuistuimet.
Ne toimivat myös takaistuimelta
käsin istuimen yläosaan sijoitetulla
kytkimellä. Myös jo aiemmin mainittu
kahdessa osassa eteen taittuva
takaistuimen selkänoja toimii
sähköllä. Leveäovisissa avoautoissa
turvavyötä joutuu yleensä
kurottamaan kaukaa takaa,
mutta Cascadassa se ojennetaan
kohteliaasti sähkön avulla käden
ulottuville.
Katon voi nostaa ja laskea
nopeasti 17 sekunnissa yhdellä
napin painalluksella vaikka liikkeellä
ollessa, kunhan nopeus on alle 50
km/h. Katto ja ikkunat toimivat
myös virta-avaimen painalluksella,
joten sateen yllättäessä katukahvilasta ei tarvitse juosta autolle.
Ensimmäiset Opel Cascadat
ovat saapuneet Suomeen ja
hinnat alkavat Cascada 1,4 T (103
kW/140 hv) -mallin 33 996,98
eurosta. Uudella 1,6 SIDI
(125 kW/170 hv) moottorilla
varustettuna hinta on 35 998
euroa eli vain parituhatta euroa
enemmän. Viime mainitun saa
myös automaattivaihteisena, jolloin
hinta on 38 994,83 euroa.
Lisävarustelistalta löytyy paljon
tavaraa. Edellä mainitun 1 723
euron hintaisen kuljettajapaketin
lisäksi on tarjolla 2 054 euron
hintainen mukavuuspaketti. Siinä on
paljon hyödyllisiä varusteita, joista
tärkeimmät ovat 7-tuumaisella kojelautaan integroidulla värinäytöllä
varustettu navigaattori, FlexRidealusta ja murtohälytin.
Saatavana ovat myös muun
muassa tuulen tuiverrusta
matkustamossa vähentävä
ilmanohjain, jonka voi asentaa joko
etuistuimien taakse tai taakse
pääntukien väliin. Vakiona olevan
kangasverhoilun sijaan voi valita
mustan nahkaverhoilun tai vielä
ylellisemmän ruskean nappanahkaverhoilun. Niihin Opel on kehittänyt
jotain aivan uutta, sillä nahkaverhoilussa on lämpiämistä
vähentävä kerros, joka vähentää
auringon kuumentavaa vaikutusta
jopa kolmellakymmenellä asteella.
http://media.opel.com
4
pääkaupunkiseudun autouutiset
Huomio renkaisiin
Renkaiden kunnon tarkkailua ei
kannata unohtaa kesäkeleilläkään,
koska sillä on suuri merkitys
turvallisuudelle. Kesällä renkaiden
kunto on kriittinen tekijä
erityisesti tien pinnan ollessa
märkä. Vetisellä kelillä on jokin
rengasriski ollut koko 2000-luvun
mukana 9 prosentissa kaikista
kuolonkolareista.
O
nnettomuustutkinnan
perusteella renkaisiin liittyviä
riskejä ovat erityisesti:
Kesärenkaan minimiurasyvyyden
on lain mukaan oltava 1,6 mm.
Todellisuudessa tämä on kuitenkin
turvallisuuden kannalta liian vähän.
Tutkimusten perusteella kesärenkaan suorituskyky näyttää
romahtavan jo paljon ennen lain
vaatimaa minimiurasyvyyttä.
Eräässä tutkimuksessa verrattiin
nopeuksia, joissa eri tavalla kuluneet
renkaat joutuvat vesiliirtoon. Rengas,
jonka kulutuspinta oli 8 mm, vesiliirto alkoi 83 km/h nopeudessa.
Vastaava nopeus 1,6 mm kulutuspinnalla oli vain 56 km/h. Märällä
jarruttamisessa todettiin, että 1,6 mm
kulutuspinnalla olevan auton nopeus
oli vielä 40 km/h, kun 8 mm kulutuspinnalla oleva auto jo pysähtyi!
Rengaspaineilla on huomattavaa
merkitystä turvallisuuden,
taloudellisuuden ja ympäristön
kannalta. Eräiden selvitysten
mukaan joka viides suomalainen
ajaa vähintään 0,5 baria vajaapaineisilla renkailla. Vajaapaineisella
renkaalla ajaminen vaikeuttaa
auton hallintaa ääritilanteissa ja
lisää ohjauksen puoltamista. Auton
polttoaineen kulutuksen on todettu
vajaapaineisilla renkailla lisääntyvän
3-6 prosenttia. Lisäksi liian alhainen
rengaspaine lyhentää renkaan
elinikää 25-50 prosentilla. Rengaspaineet olisikin syytä tarkistaa
vähintään kerran kuukaudessa
renkaan tai ajoneuvon valmistajan
suositusten mukaisesti.
Sadekelitestien mukaan talvirenkaita ei voi ajaa turvallisesti
loppuun edes kesäkaudella. Puoliksi
kulunut talvirengas näyttäisi olevan
märkäominaisuuksiltaan yhtä huono
kuin täysin loppuun ajettu kesärengas. Renkaiden ja vanteiden
halkaisijan ja leveyden muuttamisen
osalta on syytä ottaa huomioon
auton rekisteröintitodistuksessa
olevat mitat. Ylimitoitetut renkaat
voivat vaikuttaa hyvin suuresti
auton ajo-ominaisuuksiin.
Renkaiden ja paineiden kunnon
tarkkailu ei vaadi paljoa aikaa,
vaivaa eikä osaamista, mutta voi
säästää meidät tielläliikkujat
vakavilta seurauksilta!
Turvallisia kesäkilometrejä!
Hannu Pellikka
tekninen johtaja
A-Katsastus Group Oy
Tämä ja monta muuta lehteä luettavissa netissä
www.lehtiluukku.fi/lehdet/autouutiset
www.autouutiset.com
Liikenneturvallisuus parantunut
jo 40 vuotta
Tieliikenne Suomessa
on kehittynyt koko ajan
turvallisemmaksi vuodesta 1972,
jolloin siinä kuoli ennätykselliset
1.156 ihmistä. Viime vuonna kuoli
ennakkotietojen mukaan vain
254. Kuolleiden lukumäärä on
lähes sama kuin Ruotsissa, mutta
Ruotsin väkiluku ja asukasluku
ovat lähes kaksinkertaiset
Suomeen verrattuna.
Myös tieliikenteessä
loukkaantuneiden määrä on
suuresti vähentynyt. Vuonna
1972 loukkaantui 15.985 ja
viime vuonna ennakkotietojen
mukaan 7.333.
Tieliikenteessä kuolleitten
määrä on siis neljänkymmenen
vuoden aikana vähentynyt lähes
80 % ja loukkaantuneitten määrä
enemmän kuin 50 %.
J
os kehitys olisi ollut
päinvastaista, kunnian kukko ei
laulaisi vastuullisille päättäjille,
toimijoille eikä liikenteessä mukana
olijoille. Mutta kun kehitys on
ollut näin positiivista, kunnian
kukko voi laulaa kaikille edellä
mainituille. Päättäjät ovat toimineet
vastuullisesti, tehneet oikeita
päätöksiä. Toimijat ovat vieneet
sanomaa eteenpäin ja tiellä liikkujat
ovat käyttäytyneet vastuullisemmin
eli noudattaneet sääntöjä.
Jos jotain pitäisi nostaa muiden
osallisten yläpuolelle, Euroopan
Unioniin liittyminen oli sellainen. Se
vaikuttaa hyvin positiivisesti.
Suomessa ei ehkä välttämättä
olisi kyetty tekemään kaikkia niitä
päätöksiä, jotka me saamme
EU:sta valmiina säädöksinä,
joista olemme siellä itsekin
päättämässä. Kansainvälisyys ja
kansainvälinen kilpailu tapahtuu
nyt säädellymmin, kun Euroopan
valtiot ovat liitossa. Ja tulevaisuus
näyttää vieläkin paremmalta tässä
suhteessa. Liikenne kehittyy vielä
huomattavasti turvallisemmaksi,
se tietää vähemmän vapauksia ja
enemmän rajoituksia. Kaikki eivät
VeRTAiLu
1972 ? 2012
esimerkkejä
1972
Halogeenivaloja vain uusimmissa
autoissa.
Rullavyöt kalleimpien autojen
etuistuimilla.
Ei yleisiä nopeusrajoituksia
maanteillä.
1972 ?2012
Liikenneturvallisuuteen
panostetaan monin tavoin.
Lainsäädäntöä uudistetaan.
Autot ja tiet paranevat.
Autojen aktiivinen ja passiivinen
turvallisuus koetaan tärkeäksi.
Tulokset rohkaisevia.
2012
Autoissa vähintään halogeenivalot,
mutta tehokkaammat valot kuten
ksenonit ja ledit yleistyneet.
Rullavyöt kaikissa autoissa kaikilla
istuimilla.
Maanteillä ja taajamissa
nopeusrajoituksia.
Uusissa autoissa on mm.
lukkiutumattomat ABS-jarrut,
ESP-ajonhallinta, turvatyynyjä sekä
törmäyksiä aikaisempaa paljon
paremmin kestävä kori.
Autojen tekninen kehitys on
nopeaa, mutta meidän tiellä
liikkujien asenteet muuttuvat
hitaammin.
pidä tästä vapauksia rajoittavasta
kehityksestä, mutta vaihtoehto
olisi hirvittävä ? synkkien tilastojen
paluu.
Neljänkymmenen vuoden aikana
tapahtuneesta kehityksestä on
useita esimerkkejä. Autot ovat
nyt paljon turvallisempia ajaa, ne
eivät joudu onnettomuuteen yhtä
helposti. Automaattinen ajonhallinta
on yleistä uudehkoissa autoissa.
Uusimmissa automalleissa on
jopa tutkat ja automaattijarrut
sekä turvatyynyt jalankulkijaturvaa
lisäämässä. Autot ovat tutkitusti
turvallisempia kolareissa. Autojen
korit ovat törmäystestattuja.
Niissä on jokaisella istuinpaikalla
turvavyö, jota myös yleisesti
käytetään. Neljäkymmentä vuotta
sitten oli henkilöautoissa vyöt
vain edessä eikä niiden käyttö
ollut vielä pakollista, ja siksi niitä
harvat käyttivät. Lapset ja aikuiset
matkustivat takapenkillä irrallaan.
Neljäkymmentä vuotta
sitten sen ajan huonommilla
henkilöautoilla ja moottoripyörillä
sai ajaa niin kovaa vauhtia kuin
halusi. Vuonna 1972 maanteillä
ei ollut yleisiä nopeusrajoituksia.
Taajamissa oli nopeusrajoituksia,
mutta ei viittäkymppiä alempia.
Taajamienkin henkilövahingot ovat
vähentyneet neljänkymmenen
vuoden aikana yli 50 %.
Valtakunnassa ei ole kaikki
hyvin, mutta liikenteessä menee
paremmin kuin silloin, kun
isä hehkulampun osti. Nyt on
halogeenit, ledit ja ksenonit.
Ja paljon muutakin
edistyksellistä.
Matti Koivurova
Turvallisuusinsinööri
PÄÄKAUPUNKISEUDUN
UTOUUTISET
Ainoa kotiin kannettava ilmainen
autolehti Suomessa
Kustantaja: Legenda Oy
Päätoimittaja: Pekka Tuulenkylä
Painopaikka: Salon Lehtitehdas
Painos ja jakelulevikki: 200.000 kpl
Toimitus: puh. 855 32 60
e-mail: tuulenkyla@legenda.fi
Kotitalousjakelu: Jakelujuniorit Oy
Lisäksi yli 100 noutopistettä
sekä nettisivut ja digilehti.
Pääkaupunkiseudun Autouutiset,
Myyrmäentie 2 A, 01600 Vantaa
Profiloitunut, asiallinen autolehti
20
M A DE IN GE RM A N Y
vuotta
Pääkaupunkiseudun Autouutisten painos 200.000 kpl /numero
tavoittaa lukijat seuraavasti:
talouksiin
180.000 kpl
noutopisteistä 17.000 kpl
ilmoittajille
3.000 kpl
sekä netissä
www.autouutiset.com www.automerkit.fi www.lehtiluukku.fi
Yhteistyökumppanimme Interactive Auto Media Oy:n sivustolla
www.automerkit.fi on yli 50.000 kävijää viikossa.
Myös tältä sivustolta pääsee lukemaan Autouutiset digilehtenä.
Vuonna 2013 ? Autouutisten 20 v. juhlavuonna
? lehtemme ilmestyy 10 kertaa. Ilmestymispäivät: 9.1., 13.2., 20.3.,
17.4., 22.5., 12.6., 7.8., 4.9., 9.10. ja 13.11.
Varaa ajoissa edullista ilmoitustilaa Pääkaupunkiseudun Autouutisten
v. 2013 numeroista puh. 0400 680 000 Tuomas Lyyra,
puh. 045 863 5440 Jani Tähtinen. Aineisto-osoite: tuulenkyla@legenda.fi
Printti + nettisivut + digilehti samaan hintaan!
Biologisesti hajoava ikkunapesu
Auto- ja kotikäyttöön. Puhdistaa tehokkaasti ikkunat liasta, tupakansavusta
ja hyönteisistä. Soveltuu sisä- ja ulkokäyttöön sekä autossa että kotona.
Puhdistusliinaksi suosittelemme SONAX mikrokuituliinaa, lasipinnoille.
www.sonax.fi
pääkaupunkiseudun autouutiset
www.autouutiset.com
5
Säästä laadukkaasti!
Opel-henkilöautojen
huolto ja korjaus
AD AUTOKORJAAMO
AALTO
Korjaamopalvelut
Korjaamopalvelut
Jarruremontit
Jarruremontit
Moottoriremontit
Moottoriremontit
Autosähkötyöt
Autosähkö
Öljynvaihdot
Ilmastointihuolto +
Ilmastointihuolto
ilmastoinnin korjaukset
Määräaikaishuollot
Määräaikaishuollot
Kestovahaukset,
Jakohihnan vaihtotyöt
verhoilun pesut
Iltalehden
Auto-Oplialla on valmiudet myös uusimpien Opel-mallien huolto- ja korjaustehtäviin.
Vankan Opel-merkkituntemuksen omaava korjaamomme
3UUTARILASSATARJOAA3INULLEAMMATTITAITOISTATY?TÛEDULLISESTI
s 9KSITYINENKORJAAMO
TOIMINUTVUODESTA
s +ORJAAMONVETÛJÛT6ESA0UURUNENJAAri LaireOVATHANKKINEET/PELINMAAHAN
TUOJANMERKKIKOHTAISENKOULUTUKSENJATOIMINEET/PEL
PIIRIMYYJÛNPALVELUKSESSA
s (UOLTO
JAKORJAUSTY?LLEANNETAANTAKUUTA VUODESTA VUOTEEN
s +ORJAUKSET TEHDÛÛN SOPIMUKSEN MUKAAN TARVIKEOSILLA TAI /PEL
ALKUPERÛISOSILLA
/PEL
ALKUPERÛISOSILLAON VUODENTAKUU
s 0IENET KIINTEÛT KULUT
EDULLISET HINNAT
JOTKA EIVÛT OLE SIDOKSISSA MAAHANTUOJAN
EIVÛTKÛPIIRIMYYJÛNHINTOIHIN
s +ÛYTETTÛVISSÛMMEONUUSINTATEKNOLOGIAAEDUSTAVATTESTAUSLAITTEETSEKÛ
MERKKIKOHTAISETTY?KALUT
EU:n sääntöjen mukaan myös takuuauton voi huollattaa kaikissa niissä
KORJAAMOISSA
JOTKATÛYTTÛVÛTAUTOTEHTAIDENASETTAMATVAATIMUKSET
3AMAAEDELLYTETÛÛNTY?LTÛJAVARAOSILTA +ORJAAMOMMETOIMIINÛIDEN
TASOVAATIMUSTENMUKAAN n+UNHALUATSÛÛSTÛÛRAHAATINKIMÛTTÛ
Opel-huollon tai -korjausten laadusta, tule meille!
Auto-Oplia
,AMPPUTIE
(%,3).+)s0UH
!VOINNAMA
PE
sWWW OPLIA COM
VARTA-akkujen myynti ja
asennus
Tuulilasivaihdot
Vetokoukkujen asennukset
Pakokaasumittaukset
(bensiini)
USA-autojen diagnosointi
ILMASTOINTI-
hintavertailun
VARTA
-akkujen myynti ja asennus
HUOLTOTARJOUS
Tuulilasivaihdot
EDULLISIN
Koko kesän
Sijaisauto
65 ?
VIKAMUISTIN LUKU
30
ILMAINEN
huollon ajaksi
www.adautokorjaamoaalto.fi
HUOLLAMME KAIKKIA MERKKEJÄ!
Se edullinen ja luotettava autokorjaamo!
AD AUTOKORJAAMO
AALTO
Virkatie 5, Vantaa
045 886 3381
045 885 0900
avoinna ark. 8 - 17
®
BMW specialist
SCHMIEDMANN HUOLTO
HUOLLAMME AINOASTAAN
BMW / MINI MERKKEJÄ
TYÖVELOITUS alk.
70?/h
Meiltä saat kaikki BMW varaosat
alkuperäisenä, sekä tarvikkeena.
Aina edulliseen hintaan !
Hinauspalvelua 24h vuoden
jokaisena päivänä!
Ota yhteyttä Huoltoon puhelimitse
020 757 1091 tai sähköpostilla
Hinausautokeskus Oy on vuonna 1976 perustettu täyden palvelun hinausliike,
joka palvelee Uudenmaan alueella. Yrityksellä on monipuolinen kalusto ja osaava
henkilökunta, joka on palveluksessasi kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
Tallenna puhelinnumero puhelimeen hätätilanteita varten!
Varaosat, styling ja tuning osat
numerosta 020 757 1090 tai
Hinaus- ja kuljetuspalvelut:
?\eb`c$ aX gXb\kk`Xlkfk ? BlfidX$ aX c`eaX$Xlkfk ?
Dffkkfi`gpi?k ? Kpbfe\\k
Tiepalvelu:
I\ebXXe mX`_kf ? 8glm`ikXX ? Clb`kle fm\e XmXlj
Auton kierrätys:
Tilaa maksuton nouto viralliseen ajoneuvokierrätykseen
osoitteesta www.hinausautokeskus.fi
Schmiedmann Suomi Oy
BMW varaosat / huolto
Ristipellontie 25
00390 Helsinki
Myynti: 020 757 1090
Huolto: 020 757 1091
Maailman suurin BMW osien valikoima
W W W . S C H M I E D M A N N . F I
HINAUSAUTOKESKUS
09-350 8550
?`eXljXlkfb\jblj Fp ? `e]f7_`eXljXlkfb\jblj%Ó ?
nnn%_`eXljc``b\%Ó
6
pääkaupunkiseudun autouutiset
Katsastusmies
koeajaa:
Koeajoselostus perustuu
A-Katsastus Oy:n tietotaitoon sekä
liikenneturvallisuutta ja puolueettomuutta korostavaan arvomaailmaan.
Koeajon suorittaja on toiminut
autoalalla yli 30 vuotta ja hänellä
on pitkäaikainen kokemus myös
tuhansien autojen katsastajana.
Koeajoauto Fiat 500L on
maahantuojan ns. lehdistöauto.
Koeajolenkki oli yht. n. 550 km
kaupungissa,
moottoritiellä ja maaseudulla.
Auton tekniset tiedot ovat
maahantuojan ilmoittamia.
Koeajoselostuksessa
arvioidaan ensisijaisesti koeajoauton rakenteita, tekniikkaa sekä
ajo- ja käyttöominaisuuksia.
Arvioinnissa nojaudutaan
lähdeaineistoon ja koeajokokemuksiin. Auton turvallisuudesta
ilmoitetaan Euro NCAP -tulos,
jos se on tiedossa. Kulutuksesta
ilmoitetaan normikulutus sekä
auton oman ajotietokoneen
antama mittaustulos. Arvioinnissa
käytetään soveltuvin osin
suhteellista arvostelutapaa, jolloin
koeajoautoa tarkastellaan kokoja hintaluokkansa edustajana.
Uusi Fiat 500 L yhdistää designikoni Fiat 500:n muotoilun ja
tämänpäivän teknologian. Siinä
yhdistyy henkilöauton ja pienen
tila-auton ominaisuudet
kompaktissa kokoluokassa, jolloin
myös ruuhkainen kaupunkiajo
pysäköinteineen on helppoa.
F
iat 500 L on ulkomitoiltaankin
yllättävä. Pituus on 415 cm ja
leveys 178 cm. Korkeutta tällä
mallilla on reippaasti 166 cm, mikä
mahdollistaa hyvät sisätilat ja
peräti 400-litraisen tavaratilan, jota
voidaan vielä laajentaa mm. takapenkkiä siirtämällä tai selkänojat
kaatamalla. Fiat 500 L valmistetaan
uudessa Kragujevacin tehtaassa
Serbiassa.
Fiat 500 L on saatavana
1,4-litraisella vapaastihengittävällä
bensiinimoottorilla varustettuna.
Lähitulevaisuudessa valikoima kasvaa
0,9-litraisella ahdetulla bensiinimoottorilla sekä 1,6 litraisella
ahdetulla dieselmoottorilla.
Varusteluversioita on kaksi, Easy
ja kattavampi koeajossakin ollut
Lounge.
Koeajetussa Fiat 500 L
-mallissa on 1,4-litrainen
perinteinen vapaasti hengittävä
bensiinimoottori vailla teknologian
uusimpia hienouksia. Se on Fiatin
www.autouutiset.com
Fiat 500L
Fiat 500L on retrohenkinen kompakti bensiinikäyttöinen tila-auto, jonka muotoilu kunnioittaa vanhan suositun Fiat
500:n piirteitä. Uutuusmallissa käytetään kuitenkin nykyajan tekniikkaa. Sisätilat ovat hyvät. Fiat 500L soveltuu niin
kaupunki- kuin maantieajoonkin. Listahinta alk. 21.992 ?. Tulossa myös bensiiniturbo ja diesel.
Varsinainen tuulilasi on viety
kauaksi eteen ja ennen A-pilareita
on korkeat kolmioikkunat. Näkyvyys
on erinomainen.
Moottorina on Fiatin oma
1,4-litrainen bensiinimoottori, joka
tuottaa 70 kW:n tehon ja 127
Nm:n väännön.
Tavaratila on 400 litraa ja sitä
voidaan vielä lisätä takapenkkiä
siirtämällä sekä selkänojat
kaatamalla.
omaa tuotantoa ja tuttu jo monesta
aiemmasta mallista. Moottori tuottaa
70 kW:n tehon ja 127 Nm:n
väännön. Hiilidioksidipäästöt ovat
140 g/km. Jakopää on toteutettu
perinteisesti hihnalla.
Alustarakenteessa edessä on
joustintuki ja takana yhdystukirakenne. Jousitus on melko
pehmeä ja pitkäliikkeinen mutta
kantaa kuitenkin kuormansa hyvin.
Lounge-varustelutason myötä
rengasvalinta on matalaprofiilinen
225/45- 17. Tuo valinta on ristiriidassa jousituksen kanssa ? se
tekee alustasta pintakovan. Edessä
ja takana on levyjarrut ja perinteinen
seisontajarru vaikuttaa samoihin
jarrupaloihin. Jarrujärjestelmään
kuuluu hätäjarrutehostin, mäkilähtöavustin, kaatumisen esto,
vetoluistonesto- sekä ajovakausjärjestelmä. Ohjauksen tehostus
muuttuu nopeuden mukaan
sähkömekaaninesti ja on varustettu
merkille tyypillisellä City- toiminnolla.
Ajovaloissa on erilliset lähi- ja
kaukovaloheijastimet. Kaukovalojen
umpioissa on myös päiväajovalot.
Sumuvaloilla on toteutettu myös
kaarrevalotoiminto. Kuraisilla keleillä
jää kaipaamaan valojen pesimiä.
Fiat 500 L:n passiiviset turvavarusteet muodostuvat kuudesta
turvatyynystä ja vyönkiristimistä,
jotka yhdessä turvallisen korirakenteen kanssa ansaitsivat
törmäyskokeessa täydet viisi tähteä.
Sisätiloissa huomio kiinnittyy
tuulilasin toteutukseen. Varsinainen
tuulilasi on viety kauaksi eteen ja
ennen A-pilareita on kookkaat
kolmioikkunat. Rakenne lisää tilan
tuntua ja mahdollistaa erinomaisen
näkyvyyden myös sivuille.
Mittariston leveä muotoilu kätkee
nopeusmittarin tärkeimmän
osan ohjauspyörän kehän taakse,
mikäli ohjauspyörä on säädetty
alas. Sama eriskummallisuus jatkuu
lämmityslaitteen säätimissä. Ne
ovat helppokäyttöiset ja selkeät
mutta sijoitettu liian alas ja siten,
että niiden numeronäytöt voi lukea
vain reilusti kumartumalla. Penkit
on selvästi mitoitettu ja muotoiltu
pienille ihmisille ja siksi kookkaan
henkilön kohdalla penkin muotoilut
ovat väärässä paikassa. Pääntilaa
on edessä reilusti, mutta takana
lasikaton verhomekanismin vaatima
tila painaa katon niin alas, että
kookkaan henkilön pää on kiinni
katon kovassa reunassa. Näkyvyys
kuljettajan paikalta on erinomainen.
Peilien reilu koko ja asianmukainen
muotoilu vielä parantavat näkyvyyttä.
Pituussuunnassa säädettävän
takapenkin selkänojat kaatuvat
kahdessa erisuuruisessa osassa ja
tavaratilan voi muotoilla tasaiseksi
nostamalla tavaratilan pohjalevyn
korkeimpaan asentoon kolmesta
mahdollisesta vaihtoehdosta.
Tavaratilan koko on pienimmillään
400 litraa. Suuri nostokynnys
vaikeuttaa kuormausta tavaratilan
pohjan ollessa alimmaisessa
asennossa.
Fiat 500 L:n ajettavuus on
hyvällä tasolla. Jousitus nielee tien
epätasaisuudet hyvin, joskin joustojen
pituus tuntuu joskus epämiellyttävältä. Matalaprofiiliset
renkaat ovat meluisat ja pintakovat.
Ohjauksen sähkömekaaninen
toteutus on melko onnistunut, se
palauttaa reippaasti, mutta suoraan
ajettaessa ohjausta paikallaan
pitävä vaste on turhan voimakas ja
vaatii pienissä korjauksissa reilusti
voimaa. Moottorin voimavarat eivät
oikein riitä auton melko ison omamassan vuoksi. Kuusipykäläisen
manuaalivaihteiston kaksi suurinta
vaihdetta ovat ylimitoitettuja
moottorin voimavaroille. Lisäksi
ykkösvaihteen tavara-automainen
lyhyys saa moottorilta helposti
kuuluvan vastalauseen. Koeajon
keskikulutus nousi lukemaan 7,1
l/100 km,
joka on noin litran verran normikulutusta suurempi. Moottoritienopeudessa kulutus kasvaa noin
kahdeksaan litraan, mutta
pienemmissä nopeuksissa
maltillinen kuljettaja voi päästä
lähemmäksi normikulutusta.
Lähikuukausina on mielenkiintoista verrata tulevien uutuusmoottorien ja nykyisen voimanlähteen ominaisuuksia.
Fiat 500 L on Italialaistyyppinen
ja retrohenkinen uutuus pienten
tila-autojen joukossa. Sen listahinta
on 21992 ?, (koeajoauton hinta
23265 ? ).
Mielenrauhaa tuo
2 v / 100 000 km takuu, joka
uusien autojen markkinoilla tuntuu
jo melko lyhyeltä.
Plussapisteitä Fiat 500 L kerää
hyvästä näkyvyydestä, varsinkin
senioreita miellyttävästä istuinkorkeudesta ja tavaratilasta,
Miinuspuolelle jää pääntila
takana, lämmityslaitteen näyttöjen
luettavuus, jousitus- ja rengasyhdistelmä, pienet penkit sekä ajotietokoneen näytön himmeys.
Katsastusesimies
Matti Viitanen
A-Katsastus Kehä III
8
pääkaupunkiseudun autouutiset
www.autouutiset.com
FINDNEWROADS
taja:
as
ha
si
uu
an
ok
ilu
ur
st
aa
m
tu
ka
Ennakkoesittelyssä
CHEVROLET TRAX
299 ?/kk**
TRAX ALKAEN 20.500 EUROA*
KOE CHEVROLET TRAX ENNAKKOON METROAUTOSSA PE-LA 14.-15.6.
Traxia ajaessa tunnet Chevroletin yli 75 vuoden kokemuksen katumaastureista.
Trax on kompakti ja sporttinen katumaasturi, jonka jännittävä muotoilu uhkuu voimaa.
Valinnainen MyLink-viihdekeskus yhdistää kuljettajan myös digitaaliseen maailmaan.
Tule koeajamaan uusi Trax-katumaasturi MetroAutossa.
Chevrolet Trax malliston kokonaishinta toimituskuluineen alkaen Trax 1.6 LS FWD 20 500 ? (autoveroton hinta 14 929,20 ?, autovero CO2-arvolla 153 g/km 4 970,80 ?, toimituskulut 600 ?). Trax malliston
polttoaineen kulutus 4,5-6,5 l/100 km ja CO2 -päästöt 120-153 g/km. Kuvan autossa lisävarusteita. **Rahoitusesimerkki: Trax SUV-B LX 1.6 85 kW MT5 FWD kokonaishinta toimituskuluineen 20 500 ?
(autoveroton hinta 14 929,20 ?, autovero CO2-arvolla 153 g/km 4 970,80 ?, toimituskulut 600 ?), käsiraha 3 000 ?, rahoitettava osuus 17 500 ?, rahoitusaika 60 kk, korko 5,9 %, luottosuhteen perustamismaksu
190 ?, käsittelykulu 8,95 ?/kk, erisuuri viimeinen erä 3 848 ?, ksl mukainen luottohinta 34 498,11 ?, todellinen vuosikorko 7,47 %, kk-erä 299 ?/kk
!&&((&
$.+$-$)),+(1'"
Uudet autot puh. 010 615 2500
4 ! 4 4 ? 4
ESPOO Kehä III
!"&%0,"10,0 -1%
1,)0, -1%
avoinna ark. 9-18, la 10-15
Koskelontie 19
Uudet autot puh. 010 615 2560
4 ! 4 4 ? 4
!"&%0,"10,0 -1%
1,)0, -1%
avoinna ark. 8-18, la 10-15
pääkaupunkiseudun autouutiset
www.autouutiset.com
XL-KOKOINEN AUTO XS-HINTAAN.
BELIEVE IT.
9
CHEVROLET
CRUZE STATION WAGON
FARMARIMALLINEN PERHEAUTO,
JOSSA ON VAIKUTTAVA MUOTOILU
299 ?/kk**
ALKAEN
18 600 ?*
UUSI AUTO KESÄKSI!
KOE TILAVA
CHEVROLET CRUZE STATION WAGON
UUTEEN ERIKOISHINTAAN.
Chevrolet Cruze malliston kokonaishinta toimituskuluineen alkaen Cruze 1.6 LS Plus 18 600 ? (autoveroton hinta 12 995,58 ?, autovero CO2-arvolla 155 g/
km 4 404,42 ?, toimituskulut 600 ?). Cruze malliston polttoaineen kulutus 4,5-7,2 l/100 km ja CO2-päästöt 117-166 g/km. Kuvan autossa lisävarusteita.
**Rahoitusesimerkki: Cruze SW LS Plus 1.6 91 kW, MT5 kokonaishinta toimituskuluineen 19 000 ? (autoveroton hinta 13 879,52 ?, autovero CO2-arvolla 155 g/
km 4 520,48 ?, toimituskulut 600 ?), käsiraha 3 000 ?, rahoitettava osuus 16 000 ?, rahoitusaika 60 kk, korko 5,9 %, luottosuhteen perustamismaksu 190 ?,
käsittelykulu 8,95 ?/kk, erisuuri viimeinen erä 1 835 ?, ksl mukainen luottohinta 22 484,71 ?, todellinen vuosikorko 7,72 %, kk-erä 299 ?/kk
VALMIS HAUSKAAN AJOON
CHEVROLET
AVEO HINTAAN
ALKAEN
199 ?/kk**
UUSI AUTO KESÄKSI!
14 590 ?
*
Kun kyse on 5-ovisista kaupunkiautoista, Chevrolet Aveota
on vaikea päihittää: tyylikäs ulkomuoto, urheilullinen hallittavuus, tärkeitä turvaominaisuuksia, polttoainetehokkuus ja
monipuolisuus. Auto tarjoaa huomattavasti vastinetta rahoillesi, koska tämä pieni auto ei tyydy kompromisseihin.
CHEVROLET AVEO
AUTO JOKA HUOKUU
HAUSKUUTTA JA LUOVUUTTA
Chevrolet Aveo malliston kokonaishinta toimituskuluineen alkaen Aveo 1.2 LS 14 590 ? (autoveroton hinta 11 579,06 ?, autovero CO2-arvolla 111 g/km 2 410,94?,
toimituskulut 600 ?). Aveo malliston polttoaineen kulutus 3,6-6,3 l/100 km ja CO2-päästöt 95-147 g/km. Kuvan autossa lisävarusteita. **Rahoitusesimerkki: Aveo
5-ov LS 1.2 63 kW MT5 kokonaishinta tomituskuluineen 14 590 ? (autoveroton hinta 11 579,06 ?, autovero CO2-arvolla 111 g/km 2 410,94 ?, toimituskulut 600 ?),
käsiraha 3 000 ?, rahoitettava osuus 11 590 ?, rahoitusaika 60 kk, korko 5,9 %, luottosuhteen perustamismaksu 190 ?, käsittelykulu 8,95 ?/kk, erisuuri viimeinen
erä 2 775 ?, ksl mukainen luottohinta 17 252,05 ?, todellinen vuosikorko 8,16 %, kk-erä 199 ?/kk
www.metroauto.fi
Puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 12,09 snt/minuutti, sis alv 24%
10
pääkaupunkiseudun autouutiset
Pääkaupunkiseudun Autouutisten
lukijatutkimuksen tulokset 5/2013
Mitä Pääkaupunkiseudun
Autouutisten lukijat
vastasivat?
Eri puolilla
pääkaupunkiseutua
asuvat lehtemme printtija nettisivujen lukijat
antoivat Autouutisista
varsin myönteistä
palautetta seuraavasti:
- Pääkaupunkiseudun
Autouutiset on
entuudestaan tuttu noin
73 prosentille vastanneista.
- Peräti 70% tutustuu
Pääkaupunkiseudun
Autouutisiin lähes aina tai
joskus.
- 58 % on usein tai joskus
hyödyntänyt Autouutisissa
olleita tarjouksia
- Pääkaupunkiseudun
Autouutisia piti hyvänä tai
keskitasoisena julkaisuna
peräti 98 % vastaajista.
Hyvän vastanneiden
osuus oli jopa 56 %.
- Autouutiset on autoilijoiden lukema lehti, sillä
peräti 93 % vastaajista
on kotona auto. 42 %
vastaajilla on jopa yksi tai
useampi auto taloudessa.
- Auton vaihtoa tai hankintaa
ajankohtaisena pitää
peräti 42 % vastaajista
seuraavan vuoden aikana.
Johtopäätös
Lukijatutkimuksen
tulokset vahvistavat
vuosien mittaan saadun
palautteen. Lehtemme
kiinnostaa ja antaa
hyötytietoa lukijoille.
Hyviin tuloksiin päädyttiin
jo 2004 ja 2005
suoritetuissa (HELIA)
lukijatutkimuksissa.
www.autouutiset.com
SUOMEN LAAJIN
AUTOALAN VERKKOPALVELU
Älä osta
Kysymyksiin vastanneiden kesken arvottiin 16.5.
painepesuri. Onnetar suosi arvonnassa Jaakko
Sarasalmea Helsingistä. Hän voitti italialaisen LAVORpainepesurin. Voiton luovutti hänelle IKH Vantaalla
Emmi Uusitalo.
Tiedämme myös, että
Pääkaupunkiseudun
Autouutiset on hinta/
laatusuhteeltaan ylivoimaisesti edullisin autoalan
media.
- Lehden sisällön kiinnostavuus 1-5
(1=kiinnostavin)
1 . Asiantuntija-artikkelit
2 . Koeajot
3. Autouutiset ja autoesittelyt 4 . Yritysesittelyt
5. Ilmoitukset
- Vastaajan ikä
18-25 v. 4 %
45-54 v. 21 %
26-34 v. 9 %
Yli 55 v. 49 %
- Sukupuoli
Miehiä 86 %
Naisia 14 %
35-44 v. 16 %
Tutustu
autoon ennen
ostoa
Kiitämme kaikkia lukijatutkimukseen osallistuneita.
Hyvää kesää kaikille lukijoillemme ja asiakkaillemme!
20
vuotta
PÄÄKAUPUNKISEUDUN
UTOUUTISET
Au
to
t.
rki
e
m
on
t un
s
i
d
uu
ut
LEXUS IS 300h tarjoaa
ainutlaatuista omistajuutta
Geneven autonäyttelyssä
ensi-esitelty uusi
IS 300h on nykyaikainen
yhdistelmä suorituskykyä,
taloudellisuutta, tyylikkyyttä
ja huipputeknologiaa. Hybridijärjestelmä tuottaa 164 kW
(223 hv) kokonaistehon.
Uutuutta on ennakkomyyty
Suomeen ilman koeajomahdollisuutta yli 50 autoa.
U
usi IS 300h on
ensimmäinen tämän
kokoluokan Lexus,
jonka liikkumisesta vastaa
täyshybridijärjestelmä. Tästä
lähtien kaikki Suomessa
myytävät Lexukset ovat
hybridiautoja. D-segmentin
uutuudessa tehokas sähkö-
moottori on yhdistetty
uuteen 2,5 litran nelisylinteriseen, Atkinson-työkierrolla toimivaan bensiinimoottoriin. IS 300h:n
yhdistetyn ajon hiilidioksidipäästöt ovat huippuluokkaa,
alimmillaan vain 99 g/km.
Vastaava kulutuslukema on
4,3 l/100 km.
Lexus IS on edeltäjäänsä
leveämpi (10 mm) ja akseliväli on kasvanut (70 mm).
Pidentynyt akseliväli ja aiempaa
ohuemmat etupenkit
mahdollistavat 85 mm
paremmat polvitilat takamatkustajille.
IS:n ulkomuotoilu noudattaa
nyky-Lexuksille ominaista,
L-Finesse -termillä tunnettua
tyyliä. Keulan nuolimaiseen
muotoiluun kuuluvat uudet
selkeästi ryhmitellyt ajovaloumpiot sekä niiden alle
sijoitetut L-kirjaimen muotoiset
erilliset päiväajovalot. Sivuprofiilissa edestä alhaalta
takavaloihin saakka kohoava
sivulinja luo autoon dynaamisen
vaikutelman.
Etuistuimet on muotoiltu
täysin uudelleen ja ne
tarjoavat paremman istuinmukavuuden sekä sivuttaistuen. Takapenkit taittuvat
tarvittaessa alas suhteessa
60:40. Myös tavaratilaa on
pystytty kasvattamaan 450
litraan, koska hybridijärjestelmän akkukokonaisuus
sijoitettiin kekseliäästi tavara-
Ensimmäiset autot saadaan Suomeen kesäkuussa Autoverolliset hinnat alkavat 43 930 eurosta.
tilan lattiarakenteeseen.
Istuinkorkeutta sekä uuden
superautomaisen, LFA-mallista
vaikutteita saaneen ohjauspyörän asennuskulmaa on
madallettu. Myös ohjauspyörän
säätövaroja on parannettu.
Ominaisuudet mahdollistavat
aiempaa urheilullisemman ajoasennon. Ohjauspyörästä on
mahdollista käyttää multimediajärjestelmää, johon kuuluu
keskikonsolissa sijaitseva
7 tuumainen näyttö. Kaksialueista ilmastointijärjestelmää
voi ohjata hipaisukytkimin.
Ajettavuuden osalta
suunnittelun tavoitteena olivat
luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet. Korin kokoonpanossa
on käytetty uudenlaisia menetelmiä ja jousitusrakenteessa
isoveli GS:n kiiteltyjä ratkaisuja.
Urheilullinen F Sport
Todella menevää olemusta
ja varustusta kaipaaville on
tarjolla F Sport -versio.
Erilainen omistaa
Korkealaatuisen ja
hienostuneen auton lisäksi
Lexuksen omistajat saavat
nauttia poikkeuksellisen
tasokkaasta autoonsa
liittyvästä palvelusta
viihtyisässä ympäristössä.
Suomessa Lexus-myynti on
keskitetty Lexus Kaivokselaan.
pääkaupunkiseudun autouutiset
Lomailijan autoiluvinkit: ajoneuvon
huolto ennen matkaa ja ulkomaille
todistus liikennevakuutuksestasi
Usein liikenteen vaaroista
puhutaan talvisaikaan
teiden ollessa jäässä ja
lumituiskeen heikentäessä
näkyvyyttä. Autoilijan
tulee kuitenkin muistaa
tarkkaavaisuus liikenteessä
ja ajoneuvon huoltaminen
myös kesällä.
M
onet matkaavat
kesälomilla
pitkiä matkoja
niin kotimaassa kuin
ulkomaillekin, ja ajoneuvon
huoltaminen ennen
matkaa on välttämätöntä.
Renkaiden kunto ja paineet,
jäähdytys- ja jarrunesteet,
tuulilasin pyyhkimet ja valojen
toimivuus tulee tarkastaa
ennen lähtöä jo kotipihassa.
Myös riittävä vakuutusturva
tulee olla kunnossa, mikäli
matkalla kaikki ei sujukaan
suunnitellun mukaisesti.
Ulkomaille autoilevan
muistilista:
henkilötodistus
Rekisteröintitodistuksen
tekninen osa
toisen autolla
(myös EU-maissa)
www.autouutiset.com
MADE IN GERMANY
Matkaatko ulkomaille?
Muista mukaan Green
card ? ilmainen todistus
liikennevakuutuksestasi
Jokaisella ulkomaille
matkaavalla tulisi olla Vihreä
kortti eli Green card. Se on
ilmainen todistus voimassaolevasta liikennevakuutuksesta
ja sisältää myös ohjeita
vahinkotilanteita varten.
Kortti on helppo hakea
lähimmästä vakuutusyhtiön
toimistosta tai tilata
internetistä. Se on yleensä
voimassa yhtä matkaa varten,
mutta paljon matkaava voi
saada kortin myös vakuutuskautensa loppuun asti.
Lue lisää automatkasta
ulkomaille ja löydä lisää
tietoa ajoneuvosi ja itsesi
vakuuttamisesta matkaa
varten LähiTapiolan verkkosivuilta osoitteesta
www.lahitapiola.fi/auto
LähiTapiola toivottaa
turvallista matkaa kesälaitumille!
Uudet Ford Mondeo Edition ja
Titanium Business -mallit
Ford Mondeo juhlii
20-vuotistaivaltaan.
Mondeohan tuli aikoinaan
markkinoille vuonna 1993.
Siitä on esitelty kolme eri
sukupolvea ja sitä on myyty
yli 4.2 miljoonaa kappaletta
Euroopassa.
U
uden Mondeo Edition ja
uudistuneen Titanium
Business ?mallien
CO2-päästöt ovat edeltäjiänsä
alhaisemmat, ne ovat
poltto-ainetaloudellisempia,
paremmin varusteltuja
ja hinnoiltaan erittäin
kilpailukykyisiä.
Esimerkiksi 2.0-litraisella
Duratorq-dieselmoottorilla
varustetun 5-ovisen Mondeon
CO2-päästöt ovat alkaen
119 g/km, mikä on 10 g/
km aiempaa vähemmän.
Mondeon vakiovarustelua
on lisätty entisestään:
Mondeo Edition
-mallissa on vakiona muun
muassa 17-tuumaiset
kevytmetallivanteet,
parkkitutka etu- ja
takasensoreilla,
kaksoisautomaattinen
ilmastointi, navigointijärjestelmä suurikokoisella, 7-tuumaisella
kosketusnäytöllä, Bluetooth
Handsfree ääniohjauksella,
lämmitettävä tuulilasi,
vakionopeudensäädin ja LEDhuomiovalot.
Mondeo Titanium
Business ?mallissa on
lisäksi vakiona muun muassa
nahkaverhoilu, Bi-Xenon ?
ajovalot, avaimeton käynnistys,
tummennetut takaikkunat
sekä graafinen Ford
Convers+ -mittaristo.
Ford paransi Mondeon
2.0 litran Duratorq-dieselmoottoriaan ja optimoi
auton aerodynamiikkaa
päästäkseen 119 g/km
CO2-päästöihin 5-ovisella ja
sedan-mallillaan ja 120 g/
km päästöihin wagonmallillaan. Nyt tehdyt
parannukset hyödyttävät
myös samalla moottorilla
varustettuja Galaxy- ja
S-MAX-malleja, joiden päästöt
ovat jatkossa 139 g/km.
Koko 20-vuotisen
historiansa ajan Mondeo on
saanut tunnustusta ympäristöystävällisistä teknologioistaan
ja sitä on ylistetty niin
bisness- kuin perheautona.
Viimeisimpiä saavutuksia
ovat:
- What Car? Green
Awards, Iso-Britannia,
Ympäristöystävällisin
perheauto 2011 ja 2012
- What Car? Awards,
Iso-Britannia, Paras perheauto 2011
- Dagens Næringsliv,
Norja, Paras työsuhdeauto
2011
Ford Mondeossa on
tarjolla monia hienoja
teknologioita, kuten Forward
Alert -törmäyksenestojärjestelmä ja kaistanpitoavustin, jotka molemmat
ovat saaneet Euro NCAP:n
Advanced-tunnustuksen.
Virkistävää ja
terveellistä ilmaa
autoosi.
Ilmastointilaitteiden kosteissa olosuhteissa syntyvät homeet ja bakteerit saattavat laukaista allergisen reaktion.
Apu tähän on SONAX Auton A/C ilmastoinnin puhdistusaine. Sen antibakteerinen koostumus puhdistaa ja pitää
autosi ilmastointilaitteen kanavat puhtaina. 15 minuutissa
se aikaansaa hygieenisen ja terveellisen ilman autoosi ja
jättää jälkeensä raikkaan tuoksun.
11
12
pääkaupunkiseudun autouutiset
Honda Gold Wing
Bagger ? sportimpi
vaihtoehto
www.autouutiset.com
Fiat 500 Summer Edition
tuo hymyn huulille
Fiat 500 on aidosti moderni
retroauto, joka jatkaa Fiatin
pitkää historiaa trendikkään
pikkuauton luojana ?
juontaahan se juurensa
suoraan 1930-luvun
sympaattisesta Topolinosta,
joka oli aikansa suosituin pikkuauto ja jota myytiin yhteensä yli
puoli miljoonaa kappaletta.
Fiat Summer Edition 15.390 ?
Vantaa Kielotie 4-6 r 09 838 6110
Helsinki Rahtarinkatu 5 r 09-344 3443
Renkaat ja vanteet edullisimmin meiltä!
DEZENT RE TARJOUSVANNE
Sarjahinnat: 15? 320? 16? 350? 17? 435?
KEVÄTHULINAT ALKOIVAT! 4 kpl asennettuna ja painotettuna
Hondan Gold Wing -mallisto on jo aikoja sitten
luonut maineen matkapyörien kuninkaasta.
N
yt uusi malli haluaa erottua kevyempänä ja
urheilullisempana versiona.
Bagger on nyt kymmeniä kiloja kevyempi
ja ulkomuotokin on hillitympi matalan, lähes
olemattoman tuulilasin ja puutuvan takalaukun
vuoksi. Peruutusvaihdekin on jätetty pois painon
säästämiseksi.
Aluksi tuumin, että miten tämänoloista laitetta voi
tehdä sporttisemmaksi, kunhan puhuvat...
Yllätys yllätys, Wingin ajaminen oli totta tosiaan
kevyemmän tuntuista. Ehkä alustan säätöihinkin on
koskettu, kun kurvailu oli kevyen ja helpon tuntuista.
Korkea laatu huokuu koko laitteesta sitä enemmän
mitä siihen tutustuu.
Kun itse on harrastanut motorismia
vuosikymmeniä, sitä on aika pinttyneet käsitykset
asioista, siitäkin millainen on oikea Wingi. No nytpä
sitten tuuletetaan ajatuksia. Kyllä tämä konsepti toimii
ja varmaan uusia kuskeja löytyy tälle sportimmalle
versiolle.
Hinnat alkaen noin 35000 euroa. Varusteita löytyy
pienen puhelinluettelon paksuisen katalookin verran, ja
maailmalta lisää.
Teksti ja kuva: Mikko Paaso
KOKO
Continental
Michelin
Nokian
Yokohama
Bridgestone
175 65 14
185 65 14
185 65 15
195 65 15
195 60 15
205 60 16
205 55 16
225 55 16
225 45 17
225 40 18
185 14 C
195 70 15C
205 65 16C
215 65 16C
315?
365?
365?
380?
425?
550?
480?
590?
640?
740?
410?
456?
649?
658?
305?
340?
355?
370?
420?
555?
460?
680?
620?
720?
460?
475?
724?
700?
305?
305?
365?
385?
430?
555?
490?
760?
640?
260?
280?
280?
300?
330?
365?
300?
320?
350?
365?
420?
560?
480?
495?
640?
513?
684?
685?
400?
542?
551?
Resurs Bank luotolla - Osta nyt, maksa elokuussa.
Korko 0% kulut 0?. Tarjous voimassa 1.4.?15.5.2013
Bosch pyyhkijän sulat ovh -30% asennus kaupan päälle
AUTOMAALAAMO
KormoranNordex
225?
240?
260?
265?
290?
360?
320?
399?
388?
400?
320?
360?
445?
475?
Tervetuloa
reiluille
kaupoille!
KORIKORJAAMO
Ota yhteys!
Markus Nupponen 040 8680 428
Kai Seppälä 040 754 9975
Jani Männistö 040 510 6104
Takakulman paikkamaalaus
häivyttämällä.
Maalipinnan tarkastelua ennen
kokoonpanoa.
J.M Pro-Paint Oy:n korjaamohalli ja hinausauto.
Sattuiko vahinko?
Muoviosien korjaus ja maalaus on
edullista ja nopeaa ? kun sen osaa!
Ja se on erikoisalaamme
Katso kotisivuiltamme,
mitä kaikkea voimme
korjata.
Vaurioitunut puskuri
OPEL
Täysin korjattu puskuri
Uudet nettisivumme
avataan ennen
juhannusta.
Laadukasta
muovikorjausta jo yli
20v
Laadukkaat
tuulilasit
Kysy
kustannusarvio
meiltä
? säästä
satasia!
OPEL-HUOLTO-OSAPAKETTITARJOUKSET
tarjoukset
44,50 ?
POISTO- Ale1000
25%:sta jopa
MYYNTI! 70 %:iin.
Osia lähes kaikkiin autoihin.
Meiltä myös tehokkaat autonhoito- ja huoltokemikaalit
Asennus + korjaus
MYÖS TAKA- JA SIVULASIT
meiltä takuutyönä
kaikkiin autoihin,
myös kuorma-autoihin.
ACDelco-sulat
POISTOMYYNTI!
Katso poistolasit netistä.
www.automuovikem.fi
15 ¤
pääkaupunkiseudun autouutiset
www.autouutiset.com
Tuulilasien vaihto ja korjaus
pääkaupunkiseudulla:
A ALT-LASI OY
TURUNTIE 2, 00370 Helsinki
Puhelin: 09-5607740
B Asennus A.V. Hjelm
HANKASUONTIE 5, 00390 HELSINKI
Puhelin: 09-5121010
C Autohuolto Auto-Kulta Oy
VALIMOTIE 23, 00380 HELSINKI
Puhelin: 09-5885001
D EvaCar Oy Airport
OHTOLANKATU 4, 01510 VANTAA
Puhelin: 010 404 2921
E EvaCar Oy Etelä-Haaga
VIHDINTIE 21, 00320 HELSINKI
Puhelin: 010 322 6044
G Evacar Oy Olarinluoma
OLARINLUOMA 19, 02200 ESPOO
Postinumero: 02200
Puhelin: 010 439 6040
H Rengaslasi, Linnanpajantie
LINNANPAJANTIE 3
00950 HELSINKI
Puhelin: 09-325 1335
Matkapuhelin: 050-444 1274
www.rengaslasi.com
I Rengaslasi, Tuusula
TIETOTAAJAMANKEHÄ 12
04300 TUUSULA
Puhelin: 09-280040
K Trando Oy
LAUTTASAARENTIE 16, 00200 HELSINKI
Puhelin: 09-6845227
L Tuulilasiveljet TM:I
ESPOONTIE 8 A 2-3, 02770 ESPOO
Puhelin: 050-4421777
Matkapuhelin: 050-4421778
M Uudenmaan Autolasipojat
HELSINGINKATU 42,
00530 HELSINKI
Puhelin: 09-3745741
Matkapuhelin: 040-5064641
www.rengaslasi.com
J Shining Center RV Oy
TONTTUMUORINKUJA 4,
02200 ESPOO
Puhelin: 09-5022124
Matkapuhelin: 0400-842941
info@shiningcenter.com
www.shiningcenter.com
N Vantaan Rengas Vantaa
KIITORADANTIE 9,
01530 VANTAA
Puhelin: 09-821 271
F Evacar Oy Konala
RISTIPELLONTIE 17, 00390 HELSINKI
Puhelin: 010 322 6041
Pääkaupunkiseudun Pilkington-asennusliikkeet löydät myös www.autolasi.fi-sivustolta
Kirjoita oma postinumerosi, LÖYDÄT HETI lähimmän Pilkington-palvelupisteen
Yksi yhteisen
omistamisen eduista
on Bonusturva. Jos kolaroit,
se säästää jopa
!
Toimimme yhteistyössä seuraavien vakuutusyhtiöiden kanssa:
LähiTapiolan kasko- ja liikennevakuutuksissa on nyt erityinen Bonusturva. Se suojaa bonusmenetyksiltä kolarin
Välitetään toisistamme
13
14
PÄÄKAUPUNKISEUDUN AUTOUUTISET
FIXUS-MYYMÄLÄ ESPOO:
Puh. 010 650 500
Sinikalliontie 1
ma-pe 9.00-17.30, la 10.00-14.00
Merkitty karttaan
www.autouutiset.com
Valitse tästä Sinulle so
Espoo ja Kirkkonummi:
Autokorjaamo
Autokorjaamo
Torek-Auto Oy
Auto Uuspelto Oy
Vetäjä:
Jouni Auranen
Palomiehentie 6, Halli 4, 02750 ESPOO
puh.050 591 7014
Yrittäjä/vetäjä:
Pekka Uuspelto
30 v. kokemus alalta.
Kylänportti 4, 02940 ESPOO
puh. 0400 461 605
Avoinna Ma-To 10.00-19.00
Pe 10.00-17.00
Erikoisosaaminen:
SAAB-erikoiskorjaamo.
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Avoinna Ma-Pe 08.00-16.00
Erikoisosaaminen:
KOLARIKORJAUS JA MAALAUS
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
FIXUS
UUSI ISTE!
TOIMIP
Autokorjaamo
RJV Autohuolto Oy
Vetäjä:
Petri Viberg
Palokunnanpuisto 5, 02730 ESPOO
puh. 010 4250105
Avoinna Ma-Pe 07.30 - 17.00
Jouni Auranen.
22 v. kokemus alalta.
Pekka Uuspelto (vas.)
ja Juha Uuspelto.
Autokorjaamo
Erikoisosaaminen:
VOLVO ja VAG-konsernin
autot.
Petri Viberg.
8 v. kokemus alalta.
Kysy
ilmastointihuoltotarjoustamme
Ajoneuvo-Apu
Huoltamon esimies:
Mika Lahtiluoma
Pitkäniityntie 1, 02810 ESPOO
puh. 050 548 8222,
Avoinna Ma-Pe 07.30-16.30
Erikoisosaaminen:
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Myös ruostevauriokorjauksia.
Näin löydät m
Mika Lahtiluoma
18 v. kokemus alalta.
www.stad
Autokorjaamo
Espoonlahden Autohuolto Oy
Yrittäjä/vetäjä:
Timo Koivu
Sami Vesilahti
Kalenteritie 29, 02200 ESPOO
puh. 09-452 1066
fax. 09-452 1077
Avoinna Ma-Pe 08.00 - 17.00
Erikoisosaaminen: FIAT.
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Sami Vesilahti (vas.)
ja Timo Koivu.
Autokorjaamo
IVERA
Yhteyshenkilö:
Artem Motrikala
Ruukintie 20, 02330 ESPOO
puh. 040 196 8989,
Avoinna: Ma-Pe 08.00-17.00
Erikoisosaaminen: SAAB, BMW,
VOLVO, VAG-konsernin autot.
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Myös ruostevauriokorjaukset.
Artem Motrikala.
8 v. kokemus alalta.
Autokorjaamo
Te-service
Vetäjä:
Tony Eriksson
Juusjärventie 140, 02520 KIRKKONUMMI
puh. 040 703 2405
Avoinna Ma-Pe 08.00-17.00
Erikoisosaaminen: PEUGEOT-,
CITROËN-, FIAT- JA FORD-pakettiautot. Tony Eriksson
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
18 v. kokemus alalta.
Autokorjaamo
Autohuolto
Autokorjaamo
Kirkkonummen Autohuolto
Autohuolto Kivimäki
Finno-Auto
Yrittäjä:
Jaakko Korhonen
Asentajantie 3, 02400 KIRKKONUMMI
puh. 09 548 6232
sähköposti:
Yrittäjä:
Jukka-Pekka Kivimäki
Hannuksenpelto 8 B, 02270 ESPOO
puh. 0400 866 001
Vetäjä:
Roman Seppenen
Uusi osoite:
Finnoonniitynkuja 1, 02270 ESPOO
puh. 0400 167 700
Avoinna Ma-Pe 07.30?17.00
Avoinna ark. 08.00 - 17.00.
Huollamme ja korjaamme kaikkia
automerkkejä. Katsastuspalvelu.
Avoinna Ma-Pe 09.00-18.00
Jaakko Korhonen.
28 v. kokemus alalta.
Erikoisosaaminen: Audi/VW, MB,
BMW, HONDA
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Jukka-Pekka Kivimäki.
24 v. kokemus alalta.
Erikoisosaaminen: Opel, BMW, MB.
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Roman Seppenen.
5 v. kokemus alalta.
PÄÄKAUPUNKISEUDUN AUTOUUTISET
opivin korjaamo
15
www.autouutiset.com
FIXUS-MYYMÄLÄ KONALA:
Puh. 010 650 530
Ristipellontie 14
ma-pe 8.00-17.00, la 10.00-14.00
Merkitty karttaan
FIXUS-MYYMÄLÄ HERTTONIEMI:
Puh. 010 650 550
Mekaanikonkatu 7
ma-pe 8.00-17.00, la 10.00-14.00
Merkitty karttaan
Helsinki:
Autokorjaamo
Autohuolto
Autohuolto
Malminkartanon Autohuolto
P&T Autohuolto
Sinisalo & Hyytiäinen Oy
Yrittäjät:
Jarmo Hannula, Jan Reijo
Kokemusta alalta yht. yli 40 vuotta.
Ristipellontie 14, 00390 HELSINKI
puh. 09 591 5630
Yrittäjä/vetäjä:
Petri Julin
Arinatie 7, 00370 HELSINKI
puh. 040 506 5405
Yrittäjä:
Kari Sinisalo
Toiminut alalla 43 vuotta.
Hiidenportti 10, 00730 HELSINKI
puh. 09 350 60 70, 050 5410 486
Avoinna Ma-Pe 08.00-17.00
Avoinna Ma-Pe 07.00-17.00
Erikoisosaaminen:
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Myös pakettiautot
Jan Reijo (vas.) ja
Jarmo Hannula.
Erikoisosaaminen: RENAULT- ja
VOLVO-korjaukset. Korjaamme kaikkia
automerkkejä, myös pakettiautoja.
Petri Julin.
36 v. kokemus alalta.
Avoinna: Ma-Pe 07.30-17.00
Erikoisosaaminen: RENAULT,
VOLVO, MB, EBERSPÄCHER.
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Kari Sinisalo (vas.)
ja Ville Hyytiäinen.
Autokorjaamo
Korjaamme
kaikkia automerkkejä
Kysy huoltotarjoustamme
Prakticum (ammattikoulu)
Yhteyshenkilö:
Robim Gästgifvars
Jan-Magnus Janssons plats 5
00550 HELSINKI
puh. 040 535 4400,
Avoinna: Ma-Pe 09.00 - 16.00
meille: Katso
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
dinfixus.fi
Robin Gästgifvars.
Autokorjaamo
RJV Autohuolto Oy
Korjaamopäällikkö: István Nagy
30 v. kokemus alalta. Puh. 010-425 0102
Työnjohtaja: Jussi Pennanen
15 v. kokemus alalta. Puh. 010-425 0100
Mekaanikonkatu 7, 00880 HELSINKI
Ma-Pe 07.00-17.00
Erikoisosaaminen: VOLVO, VAG,
OPEL, SAAB JA PEUGEOT.
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
István Nagy (vas.) ja
Jussi Pennanen.
Autokorjaamo
Autokorjaamo Master
Yrittäjä/vetäjä:
Glen Rapanowicz
Sahaajankatu 26, 00880 HELSINKI
puh. 044 361 9777, 040 448 5759
Avoinna: Ma-to 08.00 - 17.00, pe 8.00-15.00
(Iltaisin ja viikonloppuisin
sopimuksen mukaan.)
Glen Rapanowicz.
11 v. kokemus alalta.
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Autokorjaamo
Mossa Racing
Yrittäjä:
Matteo Mossa
Simppukarinkatu 5 B, 00810 HELSINKI
puh. 045 258 4848,
Sähköposti: myynti@mossaracing.com
Avoinna: Ma-To 08.00 - 17.00, Pe 08.00 - 16.00
Erikoisosaaminen: VOLVO, RENAULT,
BMW, AUDI ja VW. Korjaamme myös
Matteo Mossa.
moottoripyöriä, (kaikki merkit) ja
22 v. kokemus alalta.
veneitä.
Autokorjaamo
Autokorjaamo
Autokorjaamo
Kauklahden Autohuolto Oy
Autopeltikorjaamo Harry Lampinen ANT-Auto Ky
Yrittäjät:
Roy Lindgren ja Lasse Bussman
Myntinsyrjä 3, 02780 ESPOO
puh. 044 449 6055
Yrittäjä:
Jyrki Lampinen
Lauttasaarenmäki 6, 00200 HELSINKI
puh. 040 055 8934
Yrittäjä:
Pertti Nissinen
Hakaniemenranta 10, 00530 HELSINKI
puh. 09-700 195 99
Avoinna Ma-Pe 07.30 - 17.00
Avoinna Ma-Pe 07.30 - 17.30
Avoinna: Ma-Pe 08.00-17.00
Erikoisosaaminen: MB-henkilö- ja
pakettiautot, VOLVO- ja RENAULT-autot. Roy Lindgren (vas.)
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
ja Lasse Bussman
Erikoisosaaminen: automaalaamo.
Korjaamme kaikkia automerkkejä.
Jyrki Lampinen.
31 v. kokemus alalta.
Korjaamme kaikkia
automerkkejä.
FIXUS
UUSI ISTE!
IP
TOIM
Pertti Nissinen.
26 v. kokemus alalta.