nro 12 • 2021 1 K u ja tie 6 37 60 V a lk e a ko sk i KAIKKI TYÖKONEISTA 3 7 . v u o s i k e r t a 12 • 2 2 1 s. 5 s. 5 Kaivinpalvelu J. Saarisen ensimmäinen monitoimikone s. 6 s. 6 Rotatorilta uusinta Hitachi-kalustoa Terrafamelle s. 14 s. 14 Manitou MRT Vision+ nyt Suomessa s. 23 s. 23 J-Trading esitteli lakaisuja lumikoneet s. 18 s. 18 Volvon uudet 50-tonniset tela-alustaiset s. 10 s. 10 12 kilometriä, 7 Engconia
KAIKKI TYÖKONEISTA 2 LEHTITILAUKSET & OSOITTEENMUUTOKSET toimitus@hankintavinkit.fi, p. 040 541 4902 Hankintavinkit painetaan suomalaiselle paperille. www.hankintavinkit.fi • Tykkää meistä Facebookissa! NRO 12/2021 37. VUOSIKERTA ISSN 1238-1950 JULKAISIJA Tietomediat Oy Kujatie 6, 37600 VALKEAKOSKI, Finland toimitus@hankintavinkit.fi PÄÄTOIMITTAJA Jarmo Syvänen TOIMITUS/ ILMOITUKSET toimitus@hankintavinkit.fi Eero Syvänen, p. 040 541 4902, toimitus@hankintavinkit.fi Olli Lätti, p. 0400 966 536, olli@hankintavinkit.fi Jarmo Syvänen, p. 0400 623 054, jarmo.syvanen@hankintavinkit.fi LEHDEN VAKITUISET AVUSTAJAT Juhani Viitanen, p. 040 588 9260, juhani.o.viitanen@gmail.com Olli Siltanen, p. 0400 770 735 TAITTO Japlan Oy Maarit Korpela p. 040 715 4446 aineisto@japlan.fi PAINOPAIKKA BotniaPrint, Kokkola OSOITTEELLINEN POSTITUS / CIRCULATING 18.200 kpl / copies KAIKKI TYÖKONEISTA SEURAAVAN LEHDEN AINEISTOPÄIVÄ 13.1. Elephant King K121. Katso 24.marraskuuta järjestetyn verkkotapahtumamme tallenne: https://youtu.be/QV8zdSMTOQU PONSSE Elephant King – enemmän puuta yhdellä ajokerralla PONSSE Elephant King on kuormatraktorimalliston voimakkain kone. Käyttömukavuudeltaan vertaansa vailla oleva ja markkinoiden tuottavin kuormatraktori soveltuu taloudelliseen ja tehokkaaseen työskentelyyn erityisen hyvin silloin, kun kuljetusmatkat ovat pitkiä tai kuljetettavat puut ovat suuria. – Elephant Kingin teknologiaa on testattu sekä ääriolosuhteissa Venäjän pakkasissa että Brasilian helteissä, ja se palvelee sekä työn tuottavuutta että kuljettajan jaksamista. Tässä kuormatraktorissa ohjaamo on viihtyisä ammattilaiselle, joka arvostaa mukavaa, turvallista ja ergonomista työympäristöä. Tehokas moottori ja 20 tonnin kantavuus takaavat, että puut saadaan kuljetettua tehokkaasti, kertoo Juha Haverinen, tuotepäällikkö, kuormatraktorit. Kun Elephant King varustetaan PONSSE Active Cranella, kuormatraktorin kuormaimen hallintajärjestelmällä, työskentely vaativissa olosuhteissa sujuu entisestä tuottavammin. Active Crane -järjestelmällä kuljettaja ohjaa yksittäisten toimintojen sijasta kahmarin liikettä, jolloin kuljettaja kuormittuu vähemmän. Active Cranea hallitaan helposti kahdella ohjainvivulla, joista toisella ohjataan kahmarin korkeutta maasta ja toisella liikkeen suuntaa. PONSSE K121 -kuormain tarjoaa uudenlaista tehokkuutta ja nopeutta kuormankäsittelyyn vaativissa olosuhteissa. Elephant King -kuormatraktori K121-kuormaimella on markkinoiden tehokkain yhdistelmä työmailla, joissa kuormankäsittelyä työskentelyajasta on paljon. K121-kuormain myös helpottaa työskentelyä työmailla, joissa käsitellään suurikokoisia puita, sekä rinnetyöskentelyä, jossa kuormaimelta vaaditaan paljon voimaa. Kuormausja purkuaikoja tehostavat suuri kääntöja nostovoima, aiempaa parempi ulottuvuus, uudenlainen kuormaimen geometria sekä hyvä hallittavuus. PONSSEN RATKAISUT VAATIVAAN KUORMANKÄSITTELYYN Hyvää ja rauhallista Joulua, toivottaa Hankintavinkkien väki! Jarmo, Eero, Olli, Juhani, Olli & Maarit Hankintavinkit on lahjoittanut joulumuistamisiin varatut rahat hyväntekeväisyyteen. Valkeat hahtuvat hiljaa leijaa, ylitse maan ja ylitse puun. Kuuran kourissa seisoo kuuset, kullassa talvisen aamunsuun. Lumiset näreet kuin pienet tontut, vaeltaa valkeissa vaipoissaan hämyssä sinisen jouluaamun, metsien kirkkoon korkeaan. Hiljaisuus siellä urkuja soittaa, puitten humina virsinä soi lumien kristallikynttilät loistaa, akkunat kultaa aamunkoi. Kattona kirkon on sininen taivas, ikuiset hongat on pilarejaan purppuraviitassa aurinko astuu, alttarille sen messuamaan. Alttarina on luminen vaara, hartaana seisoo maa ja puu lävitse valkeain hahtuvain hiljaa, metsässä aamu kirkastuu.
nro 12 • 2021 3 Teemme rakennuspurkua valtakunnallisesti vuosien kokemuksella. SOITA JA PYYDÄ TARJOUS: Antero Toivonen 0400 735 564 Lentokentänkatu 3, Tampere ? toimisto@toivonendemolition.fi
KAIKKI TYÖKONEISTA 4 Helsingin palvelukeskus | Minttupelto 7, 02920 Espoo Tampereen palvelukeskus | Metallitie 6, 33960 Pirkkala Oulun palvelukeskus | Linnunrata 6, 90440 Kempele Kuopion toimipiste | Kylmämäentie 10, 70800 Kuopio Keskus puh. 020 775 8400 Komatsu pyöräalustaiset kaivukoneet Poikkeuksellista työtehoa ja ympäristöystävällisyyttä. Erinomainen kuljettajan mukavuus. KomVision 360° kamera tuo turvallisuutta. Monipuolinen lisähydrauliikka mahdollistaa laajan lisälaitevalikoiman. Saatavana lisävarusteena vetokoukku tai vetokita alavaunuun perävaunulle. Kysy myös kattavia Komatsu huoltosopimuksia. Kysy lisää konemyynnistämme. Nopeaan toimitukseen lyhytperäiset SRO_11-21.indd 36 SRO_11-21.indd 36 8.11.2021 12.12 8.11.2021 12.12
nro 12 • 2021 5 Jere Toivola toimistossaan. Kymmenen vanhana ensimmäisiä koneita ajanut Jere tietää ja tuntee koneet ja kelit. Talvikelillä Länkkärin lämmitettävä etulasi on iso plussa. Ohjaamossa on tilaa ja kun tuoli kääntyy taakse, kone ei juuri ehdi pysähtyä, kun työ jo jatkuu. Lumimyräkkä Lahden ja Hollola välisellä kevyen liikenteen väylällä. – VIIME KEVÄÄNÄ tehtiin hankintapäätös Länkkäristä, kun tuli uusia kunnossapitourakoita ja aiemmin aurattiin ja harjattiin paljon pyöräkoneilla. Kun pyöräkuormaajien käyttöaste kesällä jäi alemmas, ajateltiin että monipuolisemmalla Länkkärillä saataisiin käyttöastetta ylös, kertoo yrittäjä Joni Saarinen. Kahdenkymmenenviiden hengen oma henkilöstö ja viidentoista hengen kausityöntekijöiden ryhmä vaatii paljon ennakoivaa suunnittelua. Konevalinnatkin ratkaisevat paljon. Kolmetoista konetta joista Länkkärin lisäksi kahdeksan on 8 25-tonnista kaivukonetta, neljä pyöräkuormaajaa sekä kuorma-autot vievät osaltaan kannattavaa yritystä eteenpäin. Edullinen Länkkäri – Länkkäristä aina kuulee sanottavan, että se on kallis kone, mutta itse asiassa se on edullinen. Kun katsoo mitä maksaa kaivukone nykypäivänä ja vertaa sen työaluetta Länkkärin monipuolisuuteen, hintavertailu saa uuden mittakaavan. Se paljastui kun laski Länkkärin kuluja ja tuottoja ja vertasi niitä eri konetyyppien välisiin eroihin. On jopa työnjohtajia, jotka soittavat ja sanovat, että sulla on se Länkkäri, tulkaa sen kanssa tänne töihin. Monipuolisuudella saa enemmän aikaan ja se on monilla tiedossa. Hinta oli positiivinen yllätys ja kannattavuus näytti hyvältä, muistelee Joni Saarinen. Verenperintöä ja Länkkärivuodet Aivan tietämätön Joni ei Länkkäristä ollut. Hänen isänsä oli koneyrittäjä ja teki kymmeniä vuosia urakoita Länkkärillä ja sen edeltäjillä. Joni itsekin ajoi nuorempana nelisen vuotta Länkkäriä. Länkkäri puolustaa paikkaansa kun työmaat ovat muutakin kuin talopohjien kaivuuta. Tällä voi tehdä vähän kaikkea. Ja kun Länkkärin päästötaso on jo Stage V-luokkaa niin tarjouskilpailuissa paremmasta päästötasosta saa nykyisin lisäpisteitä, kun vaatimustaso on alempi Stage IV. Älypyörätie Lahdessa Lahden keskustassa on vastuulla 20 kilometriä kevyen liikenteen väyliä. – Vaatimukset pyöräteillä on aikataulullisesti tiukkoja ja lumilähtökynnys käytännössä nolla. Uutena alueena on älypyörätie, jonka liukkauden torjunta uudella aineella on aikataulullisesti haastavaa. Levityksen aika-ikkuna on kapea. Uusi liukkaudentorjunta-aine on haastava harjauksen kannalta, vaikka ei se suolakaan aivan helppo ole. Koneessa jäljet näkyvät. Toisaalta harjaus ja torjunta-aine -yhdistelmällä on saatu puhtaanapidon taso omalta puoleltamme pysymään kohtuullisen hyvänä, kertoo konetta kuljettava Jere Toivola. Älypyörätien lähtöraja käytännössä nolla Länkkäri ja traktorikäyttöinen liuoslevitin on lähtövalmiudessa 24/7 ja kun lunta alkaa tulla taivaalta, Länkkäri käynnistyy aina. Harjan tai auran kanssa. Yötä päivää. Liukkaudentorjunta-aineen levitys tehdään kahden kuution omavalmisteisen traktorin nostolaitteisiin sijoitetun säiliön ja paineruiskutuksen / määrämittarin avulla. Traktorissa on edessä harja avittamaan aineen vaikutusta Tarvittaessa Länkkäri auraa enimmät lumet edestä ja harjaa sitten ruiskutetun pinnan puhtaaksi. Ruiskutusmäärä ja ajankohta on onnistumisen kannalta olennainen ja siinä yrityksen osaaminen on jalostunut kokemuksen karttuessa. Vähemmällä aineella ja työllä parempaan tulokseen. – Oikea-aikainen levitys ja harjaus johtaa pyörätien pinnoitteen kuivumiseen, jolloin sitä ei tarvitse jatkuvasti harjata. Valmis pinta on sitten lumeton, kertoo Joni. Kuljettajan tuntuma Länkkäriä ennen Jere ajoi pyöräalustaisia tai kuormaajaa. Länkkärin siirtonopeus, toimintojen helppo säätö suoraan näytöltä ja kyky mennä paikkaan kuin paikkaan tekemään sen mitä tarvitaan, antavat pisteet Länkkärille. Tällä voi tehdä töitä ympäri vuoden. Nytkin kesäaikana oli paljon erilaisia töitä, esimerkiksi maakaasutyömaalla, jossa oltiin palvelukonetöissä. Nyt talveksi siirrytään puhtaanapitoon. Koneen varusteina on rasvari, lisälämmitin ja irrotettavilla pihdeillä varustettu Engcon. Eteen on normityövälineiden lisäksi hankittu myös lumilinko. Ja kun kuvat koneesta ja miehistä oli otettu, ensimmäisen hiutaleet putosi pilvistä ja pyörätien harjaus kutsui. LÄNKKÄRILLÄ PAREMPAAN KÄYTTÖASTEESEEN KAIVINPALVELU J. SAARISEN ENSIMMÄINEN MONITOIMIKONE Talven ensimmäiset lumisentit sataa ja kaukolämpötyömaalta juuri palannut Lännen 8700 M saa keulaansa kohta täysleveän harjan ja lähtee harjaamaan Lahden kevyen liikenteen väyliä. Edessä yrittäjä Joni Saarinen ja takana Länkkäriä päätyönään kuljettava Jere Toivola. Länkkäri on Jeren ensimmäinen. Nimikkokonetta ajetaan tietenkin kokolattiamatolla sukkasillaan. J U H A N I V I I TA N E N
KAIKKI TYÖKONEISTA 6 Hitachi ZW550-6 BH tulee tekemään työnsä enimmäkseen lastauspaikkojen ylläpidossa aluskoneena. Myös suojavallien rakentamiseen se soveltuu. Lastauspaikkojen ja ajoväylien puhdistamiseen sijoittaminen on tuonut sijoituksen takaisin rengaskestävyyden huomattavana parantumisena. Hitachi 370-6 toimii lähinnä kuormasta tippuvien kivien poistamisessa, sekä teiden siivousja ylläpitokoneena. Ohjaamon päällä näkyy BM-Air sisäilman paineistusja suodatuslaitteisto. Konepellin päällä on konepalon sammutuslaitteisto. Hitachi ZX690LCR-7 on varusteltu kivenrikotukseen. Puomin päässä Furukawan FXJ770 iskuvasara. AKKUKEMIKAALIYHTIÖ Terrafame, jonka tuotantoprosessi alkaa omalta louhokselta, on ollut koko olemassaolonsa ajan käytännössä Hitachi-talo. Jonkin verran muita merkkejä on ollut mukana apukoneina ja vertailun vuoksi, mutta samaa väriä on tunnustettu aikojen alusta lähtien. Kaluston luonnollinen uusiutuminen ja kapasiteettia täydentävät koneet tuovat ajoittain kiiltävämpää pintaa työkiertojen sisään. Kolme viimeisintä Terrafamen hankkimaa Hitachia ovat lähinnä rikotuskoneeksi hankittu 70-tonninen Hitachi ZX690LCR-7, noin 50-tonninen, kuutossarjalainen Hitachi ZW550-6 BH, sekä kuutossarjalainen 35-tonninen Hitachi ZW370-6. Lisäksi vuokrakoneena on pian uudempaan mallisarjaan vaihtuva 114-tonninen Hitachi 1200. Korjaamopäällikkö Juha Kilpeläinen omaa harvinaisen pitkän uran samalla sotkamolaisella kaivoksella. 2008 aloittanut Kilpeläinen on nähnyt korjaamopäällikkönä kaiken liikkuvaan kalustoon liittyvän. Hänen tehtävänään on maksimoida kaivoksen liikkuvan konekannan toimintakyky, elinkaari ja suorituskyky. – Hitachin kanssa on eletty Terrafamella koko ajan. Nämä uusimmat kolme Hitachia tulivat korvaamaan muita merkkejä, joiden tunnit olivat jo toisen peruskorjauksen tasolle tulossa, eikä sitä nähty enää kannattavaksi. Aivan hyvin olivat kyllä työnsä tehneet. Tekniikka kehittyy ja kalustoa on hyvä saada uudelle tasolle. Hitachin kiviautoissa pitkä elinkaari – Meillä on nyt Hitachi-kiviautoissa jopa 60 000 tuntia ajettuja yksilöitä ja niillä pitäisi vielä muutama vuosi pärjätä. Näihin lukemiin päästään paitsi ennakolta suunnitellun huollon avulla, hyvällä peruskoneella, mutta myös mm. ajoväylien kunnossapidolla. Varsinkin eturengasvaurio alhaalla montussa on iso tappio, koska yksi auto on pois työkierrosta ja pyörän vaihto vaatii kaiken lisäksi nosto-, apuja varmistuskalustoa, siirron alas ja taas ylös ja lisäksi tulee vielä uuden renkaan hankintahinta. Tunnit maksaa. Vain huollossa oleva kalusto on pois työkierrosta – kaikilla muilla ajetaan Terrafamen Hitachi-kalusto käy koko ajan 24/7. Varakoneita ei ole, vaan huollon tehtävänä on toimia suunnitellusti, jotta tonnit saadaan siirrettyä. Tämä tuo myös kuskeille ison vastuun. Yhden koneen putoaminen pois työkierrosta näkyy heti. Hitachin valinta konemerkiksi perustui kokonaisarviointiin – Kun vanhan yhtiön aikaan meillä oli kahdeksan Hitachi-kiviautoa, Terrafamen aikaan tuli viisi kiviautoa lisää, eli nyt niitä on kolmetoista. Kahden ja puolen vuoden aikana aiemmin tehtiin vertailua eri kiviautomerkkien ja -mallien välillä. Kun katsottiin hintaa, käytettävyyttä, ja koko fleetin vaihdon vaikutuksia, nähtiin että pysyminen aiemmassa merkissä oli meille se paras vaihtoehto. Eri merkeillä eri osa-alueet voivat olla toisia parempia, mutta kun katsottiin vain kokonaisuutta jonkun yksittäisen osa-alueen sijaan, päätös pysyä Hitachissa oli paras ratkaisu. Koneet ovat entuudestaan käyttäjille tuttuja ja kun vanhat lavat, kauhat tai vanteet ja monet muut sopivat edelleen, niiden merkitys on myös suuri. Järeää perushuoltoa suunnitellusti Ylläpitohuoltojen ja satunnaisten korjausten lisäksi koneketju – 13 kiviautoa, lastauskoneet ja apukoneet – tarvitsevat peruskorjauksia koko elinkaarensa aikana. Kun kiviauto peruskunnostetaan, prosessi on järeä, selkeä ja suunniteltu. Kaivoskorjaamolla tiedetään mitä tehdään. Yhden merkin – Hitachin konekalusto on etu. Jos kiviauton elinkaari venytetään aivan tappiin, tunteja on silloin yli 70 000. – Elinkaaren aikana kiviautoihin tehdään usein kaksi peruskunnostusta. Siinä vaihtuu moottori, koko voimansiirtolinja, taka-akseli, etuakseli, generaattori, ajomoottori. Lavakin vaihtuu neljä kertaa elinkaaren aikana. Käytännössä sähköpuolelta vaihtuu kaikki, myös kontrollijärjestelmä. Ainut ilman vaihto-osia korjattava on runko ja ohjaamo. Kuskin penkki vaihdetaan uuteen kerran vuodessa. Vaihdettavat osat ovat vaihto-osia. Moottorit kunnostetaan Cumminsin maahantuojalla tai Patrialla. Generaattori ostetaan tehdaskunnostettuna Hitachilta. Samoin ajomoottorit. Taka-akselit ja alennusvaihteet kunnostetaan Rotatorilla Kuopiossa. Etuakseli on hyllyssä varaosana ja kunnostetaan Kuopiossa. Sylinterit Hydrolinella Kuopiossa. Lavat tehdään Miiluxilla tai Häggblomilla. Samoin kauhat. Käytännössä kaikki kierrätetään paitsi hydraulipumput. Sen kunnostaminen jättää elinkaaren liian lyhyeksi ja kunnostuksen epäonnistuminen tekee vahinkoa koko hydrauliikkajärjestelmälle, kertoo Kilpeläinen. Kokonaistaloudellisesti järjestelmä toimii hyvin, etenkin kun kriittiset vaihto-osat on omassa hyllyssä. Apukoneet mukaan lukien kaikki pyörii kolmessa vuorossa. Korjaamo on Terrafamen oma, Rotator tukee toimintoja Korjaamoja huoltotoimintaa pyörittää Kilpeläinen korjaamopäällikkönä. Hänen apunaan on kaksi työnsuunnittelijaa. 5 vuorotyönjohtajaa ja 30 asentajaa tekee 24/7. Työpäivät on 12-tuntisia. Neljä päivää töitä ja kuusi vapaata. Rotatorilla on paikalla arkipäivisin 8 asentajaa, kenttähuolto ja oma työnsuunnittelu ja työnjohto, jotka palvelevat alueen muitakin toimijoita. Terrafame tarvitsee Rotatorilta useimmiten tietoteknistä apua. Yksi mies Vianorilta on kokopäivätoimisesti paikalla. – Raskaiden kiviautojen huolto on vaativaa ja mielenkiintoista, koska tässä työssä joutuu usein tutkimaan, selvittämään ja ratkaisemaan teknisiä haasteita. Meillä suorittaa tällä hetkellä seitsemän asentajaa raskaskoneasentajan ammattitutkintoa. Terrafame suhtautuu hyvin positiivisesti paitsi asentajien, myös esimiesten koulutukseen, päättää Kilpeläinen. Uusi Hitachin ZW550-6 BH pyöräkuormaaja kohtaamassa Hitachin louheautoa. Pyöräkuormaajan ensisijainen tehtävä on poistaa ajoväylille pudonneet kivet nopeasti ja samalla pitää lastauspaikka puhtaana pääosin lastauskoneen ulottuman ulkopuolelta. Kivet ovat vaaraksi louheautojen erittäin arvokkaille renkaille. ROTATORILTA UUSINTA HITACHI-KALUSTOA TERRAFAMELLE ELINKAARIAJATTELUA JA TUOTTAVUUDEN OPTIMOINTIA J U H A N I V I I TA N E N [ 70 000 h ]
nro 12 • 2021 7 KONEVEL Uusi Uusi SEULAKAUHAT JÄÄTYNEIDEN MATERIAALIEN MURSKAUKSEEN Seuloo laadukkaan lopputuotteen Murskaavat ja seulovat rummut Useita eri malleja SEULAKAUHAT TURPEEN SEULONTAAN JA MURSKAUKSEEN Markkinoiden paras kapasiteetti Seuloo risut, kannot ja kivet pois sekä murskaa turvepaakut Kiitämme kuluneesta vuodesta sekä toivotamme Rauhallista Joulua ja Menestystä Vuodelle 2022! MYYNTI | Marko Melto | 040 -823 9734 | marko@cernos.fi CERNOS OY Moukarikatu 2 15700 Lahti www.cernos.fi
KAIKKI TYÖKONEISTA 8 www.hankintavinkit.fi LUE LEHTI NETISSÄ! Kim Forsberg, p. 040 555 5036, info@fodio.fi VAAKALAITTEET MAANSIIRTOON, KULJETUKSEEN SEKÄ JÄTEHUOLTOON WK-60 SMART / WK-60S / WK-60 Vakaushyväksytyt mallit edullisesta perusvaa’asta aina runsaasti lisätoimintoja sisältävään malliin. WK-60XS Edullinen tehopakkaus tarpeeseen, jossa vakaushyväksyntää ei tarvita. www.fodio.fi www.fodio.fi GRK RAIL OY vastaa 1.4.2022 alkaen lounaisrannikon radan ja turvalaitteiden kunnossapidosta allianssiurakassa seuraavan viiden vuoden ajan. GRK:n kumppanina on varsinaissuomalainen Maarakennus M. Mäkinen Oy ja urakan tilaajana toimii Väylävirasto. GRK hoitaa kunnossapitoa myös Uudenmaan kunnossapitoalue 1:n allianssissa. Kunnossapitoalue 2 käsittää rataosuudet Kirkkonummi – Uusikaupunki, Turku – Toijala ja Hyvinkää – Hanko. Yhteensä alue sisältää mm. 280 tasoristeystä, 300 vaihdetta, 280 siltaa, 16 tunnelia sekä ohjausja turvalaitteita. Lämmitettäviä vaihteita on noin 70. Kunnossapitoon ei kuulu Toijalan, Hyvinkään ja Kirkkonummen ratapihat. Vilkkaimmin liikennöity osa on Rantarata eli Kirkkonummi – Turku-väli. Vuorokaudessa Kirkkonummen ja Karjaan välillä liikkuu 46 henkilöjunaa sekä Karjaan ja Turun välillä 36 henkilöjunaa. Alueella liikennöi myös tavarajunia. Rataosa on nopean liikenteen rata eli junien nopeudet nousevat jopa yli 140 kilometriin tunnissa. Kunnossapitoalueen solmukohdat ovat Turku ja Karjaa. Merkittävää alueella on Turkuun suunnitellut suuret ratapihaan liittyvät investointihankkeet, jotka vaativat paljon töiden yhteensovittamista. Alueella on juuri valmistunut GRK:n toteuttama Turku-Uusikaupunki rataosan sähköistys ST-urakkana sekä GRK:lla on käynnissä Karjaa-Hanko rataosan sähköistys ST-urakkana. Allianssin kehitysvaiheen tilaus allekirjoitettiin 14.10.2021 ja hankkeen kehitysvaihe alkoi heti sopimuksen allekirjoittamisesta. Varsinainen palveluvaihe käynnistyy 1.4.2022. Allianssin kehitysvaiheen tehtävänä on muun muassa määrittää tavoitebudjetti koko kunnossapitosopimuksen ajalle. Kunnossapitosopimuksen kesto on viisi vuotta, jonka jälkeen sopimukseen sisältyy enintään kahden vuoden optio. ”Tämä sopimus tuo merkittävän lisän GRK:lla jo käynnissä olevaan radan ja turvalaitteiden kunnossapitoon. Voimme hyödyntää pääkaupunkiseudun kunnossapitoalue 1:n allianssissa opittuja tehokkaita toimintatapoja”, kertoo GRK Rail Oy:n toimitusjohtaja Mikko Nyhä. GRK:LLE LOUNAISRANNIKON RAUTATEIDEN KUNNOSSAPITO ASIAKASPALVELU: +358 50 380 3114 ASIAKASPALVELU: +358 50 380 3114 SÄHKÖPOSTI: INFO@HUOLTOSET.FI VARASTOTIE 6, YLÖJÄRVI SÄHKÖPOSTI: INFO@HUOLTOSET.FI POLTTOAINEHUOLLOT MYÖS HUOLTOAUTOT PALVELEVAT! RASKAAN KALUSTON HUOLLOT JA KORJAUKSET MUUTOS-, KORJAUSJA HITSAUSPALVELUT • muutos• korjaus• hitsauspalvelut Huoltopalvelut merkistä riippumatta. Järjestelmähuollot • suodattimet • lisäaineet • puhdistukset Meiltä myös nostoapuvälineet ja -tarkastukset.
nro 12 • 2021 9 HIAB iQ.1188 HiPro on tähän mennessä suurin HIAB-nosturi, jolla on pitkä ulottuvuus sekä suuri nostokyky, mutta joka on silti kevyt kompaktissa paketissa. Sillä on 110 tm:n kuormausnosturin suorituskyky, mutta se on samankokoinen kuin 90 tm:n malli. Tämä tarkoittaa, että se voidaan asentaa helposti 4-akselisiin ajoneuvoihin ja jättää silti tilaa hyötykuormalle sekä vähentää kustannuksia ja polttoaineen kulutusta. Suorituskyky-painosuhde saavutetaan uusilla V12-Power-puomiprofiileilla. ”Asiakkaamme haluavat suuria nostureita, jotka soveltuvat monenlaisiin tehtäviin, mutta kuitenkin pienemmässä nosturipaketissa lisätäkseen joustavuutta, vähentääkseen käyttökustannuksia ja parantaakseen polttoainetehokkuutta. Olemme ylpeitä voidessamme julkistaa tähän mennessä suurimman HIAB-nosturimme, jossa on hämmästyttäviä uusia teknologisia ominaisuuksia, joilla on vertaansa vailla olevia suorituskykyja turvallisuusominaisuuksia”, sanoo Marcel Boxem, tuotehallintajohtaja, Heavy & Super Heavy, Hiab. Hän jatkaa: ”HIAB iQ.1188 HiPro on ensimmäinen nosturi iQ-sarjassa, joka asettaa tarkat liikkeet, suuret nopeudet sekä henkilökohtaiset asetukset uudeksi standardiksi ja tuottavuuden parantamiseksi. Samaan aikaan käyttöön otetut uudet ominaisuudet tekevät nosturin käytöstä entistä turvallisempaa käyttäjälle ja ympäristölle.” Uusi SPACEevo-ohjausjärjestelmä mahdollistaa nosturin tarkan käytön suurillakin nopeuksilla. Se on rakennettu käyttämällä avointa teknologista alustaa, joka mahdollistaa jatkuvat päivitykset. Nosturia ohjataan uudella CombiDrive 4 -kauko-ohjaimella, joka antaa enemmän tietoa suuremmalla vakautusohjelma. Kauko-ohjauksella käyttäjät voivat simuloida nosturin tasauskapasiteettia tietyssä asennossa ja tukijalkojen ollessa auki. Tämä on loistava ominaisuus aikataulun mukaisten nostojen suunnittelussa. HIAB iQ.1188 HiProssa on sisäänrakennettu yhdistettävyys, jotta nosturin ylläpidossa voidaan hyödyntää Hiabin HiConnect™-järjestelmää. WIRTGEN FINLAND OY · Jussi Harju · 040-77 88 908 · jussi.harju@wirtgen-group.com ÄLYKÄS, TEHOKAS JA MONIPUOLINEN. Käyttäjäystävällisellä SPECTIVE ohjausjärjestelmällä saat kaiken tarvitsemasi tiedon koneesta suoraan älypuhelimeesi uuden SPECTIVE CONNECT liitännän avulla. Tähän lisättynä uudet älykkäät ohjausja ylikuormitusjärjestelmät takaavat onnistuneen lopputuloksen niin kiven, kuin kierrätysmateriaalin murskauksessa. Uusi MOBICAT MC 110 EVO2 loistaa poikkeuksellisen kustannustehokkailla ratkaisuillaan ja tehokkaalla, sekä taloudellisella MC 110 EVO2 voimayksiköllään. Tiedolla Parempaa Tulosta. UUSI MOBICAT MC 110 EVO2 JA SPECTIVE CONNECT MC 110 EVO2 A WIRTGEN GROUP COMPANY www.wirtgen-goup.com/mc-110-evo2-kleemann HIAB LANSEERAA UUDEN HIAB IQ.1188 HIPRO -KUORMAUSNOSTURISARJAN UUDELLA OHJAUSJÄRJESTELMÄLLÄ CARGOTECIIN KUULUVA Hiab on tuonut markkinoille 110 tonnimetrin (tm) super-raskaan kuormausnosturin HIAB iQ.1188 HiPron, jossa on yhtiön uusi ohjausjärjestelmä, joka tarjoaa uusia tuottavuusja turvallisuusetuja. iQ-sarja on HIABin uuden sukupolven kuormausnostureita, jotka perustuvat u u teen SPACEevo-ohjausjärjestelmään yhdistettynä CombiDrive 4 -kauko-ohjaukseen, jota käytetään ensimmäistä kertaa HIAB iQ.1188 HiProssa. värinäytöllä, haptisella palautteella (värähtelyllä) ja pidennetyllä akun käyttöiällä. Käyttäjä voi muokata asetuksia, kuten nopeutta ja nosturin reaktiota. Uusi Confirm View -ominaisuus lisää turvallisuutta tunnistamalla käyttäjän asennon tukijalkoihin verrattuna, joten ne avautuvat vain, jos käyttäjä on asennossa, jossa hän näkee niiden liikkeet oikein. Nosturissa on myös DLC-S050 502 0309 KEMPELE & KONEUNION VUOKRAKONEITA KOKO SUOMEEN & 050 502 0308 HELSINKI & 044 502 0303 OULU
KAIKKI TYÖKONEISTA 10 KAPEA, MUTKAINEN ja mäkinen nelostie Hartolan ja Joutsan välillä on väylä noin 7000 ajoneuvolle vuorokaudessa. Nyt turvallisuustasoltaan heikko tieosuus uudistetaan ykkösluokituksen vaatimalle tasolle vuoteen 2023 mennessä. Pääurakoitsija on GRK Infra Oy, joka on yksi kuudesta GRK-konsernin yhtiöistä. 12 kilometrin osuus on viimeinen parannuskohde laajemmassa Lusi-Vaajakoski-parannushankkeessa. Pääosin entiseen maastokäytävään tehdään 175 000 neliötä pohjavesisuojausta noin yhdeksän kilometrin matkalle, ohituskaistapari, melusuojauksia, riista-aitaa, valaistusta, liittymiä, sekä vesi-, viemärija kaapeliasennuksia. Pohjavesisuojaus estää haitallisten aineiden valumisen pohjaveteen esimerkiksi onnettomuustilanteessa. Alueella tehtiin Museoviraston toimesta myös arkeologisia kaivauksia. Tieosan turvallisuus nousee aivan uudelle tasolle. Ja nopeudet sataseen. Työmaalla oli kuvauspäivänä seitsemän Engconilla varustettua kaivukonetta jakautuneena koko työmaan mitalle. Täällä kaivukoneisiin vaaditaan luonnollisesti 3D-koneohjaus ja silloin Engcon ePS-järjestelmä kytkee 3D-konemallin ja Engconilla kauhaa ohjaavan kuljettajan yhteen. Kun aikaTolppa reikään ja ruuvit kiinni. Uudet valaisimet tuovat merkittävästi aiempaa paremman valaistuksen risteykseen. E-P Works Oy:n Jaakko Koski koneen puikoissa ja Marko Koivukangas varmistamassa kiinnitystä. Kymmentonninen Yanmar SV100 nostaa kevyesti täysimittaisen tolpan pystyyn. Risteysaluella odotti myös Suomen Tehokaivu Oy:n Engcon EC233-rototiltillä ja MIG2-kahvoilla varustettu Hitachi projektin jatkumista. 12 KILOMETRIÄ, 7 ENGCONIA VT4 HARTOLA-JOUTSA SAA ARVOISENSA PARANNUKSEN J U H A N I V I I TA N E N naan 3D tuli osaksi työmaiden suunnittelua, massansiirtoa, ja rakennekerrosten valmistamista, sen jälkeen ei ole tarvinnut siirtää enää yhtään kuutiota turhaan. Korot, leikkaukset ja kallistukset osuvat kerralla kohdalleen. Tämän varmistamiseksi myös tällä työmaalla koneiden 3D-asetusten oikeellisuutta myös valvotaan tarkistusmittauksin töiden lomassa. Sami Karjalainen Protek-Infra Oy:stä on siirtynyt aamuvarhaisella viemärilinjan valmistelusta vesireikien paikkaukseen pian paikalle saapuvien asfalttimiesten työtä helpottamaan. Uusi tieliittymä on vaatinut tiepohjan siirtoa, kaapeloinnit ja valaistuksen ja liittymän uusimisen. Sami on työskennellyt työmaalla alusta lähtien. Koneessa on Engcon EC226, pihdit, MIG2-kahvat ja ePS-anturointi Novatronin 3D-koneohjaukseen. Doosan DX235 LCR:llä on ajettu 7000 tuntia. Koneurakointi Nurmelan Länkkäri odottamassa työmaalta sille sopivaa vaihetta. 13 000 tuntia ajetussa koneessa on jo edellisestä koneesta siirretty Engcon. Reilussa kymmenessä vuodessa ehtii tällä koneella jo moneen paikkaan.
nro 12 • 2021 11 NOKIAN TR FOREST 2 NOKIANTYRES.COM/TRFOREST2 METSÄSSÄ KOETELTUA LUJUUTTA JA VAKAUTTA Kevyt tai keskiraskas metsätraktori taipuu moneen käyttöön. Nokian TR Forest 2 -rengas tarjoaa erinomaisen suojan kivien, kantojen ja oksien pistoja, iskuja ja viiltoja vastaan tehden työpäivistäsi paitsi tehokkaita myös huolettomampia. Maarakennus Utriaisen Crentiltä vuokraamaa konetta kuljettaa Jussi Vilkman. Engcon on Jussille suhteellisen tuore kokemus, mutta Engconin kahvoihin on tottunut nopeasti. Joutsan päässä työmaana on tehdä pohjaa tien levitykselle metrin verran molemmille puolille. Janne saa pian uuden CAT 325:n, jossa on Engcon-varustelu MIG2-kahvoineen. Catin tiltin yläpuolelle tulee myös EC-Oil. Tässä kone varusteltavana Avescon Vantaan toimipaikassa. Koneurakointi Nurmelan vuoralle otettua CAT 317:ää ajoi Akseli Miettinen. Kaapelikaivanto menee peittoon vauhdilla. Koneen Engcon-varusteina ovat tappikiinnitteinen Engcon, MIG2-kahvat, irrotettavat pihdit ja Engconin kiinnikkeiden hallintapaneli. Kaivettavaa ja peitettävää riittää, sillä kaivettu osuus tulee olemaan noin 10 kilometriä ja sen päälle pari aurakilometriä. Tässä vaiheessa on vasta puolitoista kilometriä valmiina. Koneurakonti Nurmela Oy:ltä työmaalla oli kolme konetta. Tässä Doosanilla kaivetaan puolitoistametristä kaapelikaivantoa kolmelle rinnakkaiselle valokuidulle. Taaempana vuokralle otettu AvescoRentin Cat 317, joka täyttää kaivannon. Välissä ehditään pudottaa kuidut kaivantoon. Molemmissa koneissa on Engconit. Metsän reunassa pilkottaa vielä kolmas, Engconilla varustettu Länkkäri. Yli 9000 tuntia ajettua Doosan DX140LCR:ää kuljettaa Janne Nieminen.
KAIKKI TYÖKONEISTA 12 HONKAJOKI: Antti Forma 050 545 5196, Jani Mäntylä 050 379 9998, Reijo Ylipaasto 050 1617, Tomi Ylipaasto 050 379 9995 TURKU: Jani Mäntylä 050 379 9998 TAMPERE: Tommi Luomahaara 0400 730 391, Toni Yli-Hietanen 044 379 9992 PÄÄKAUPUNKISEUTU: Jouko Pihlaja 044 282 8733, Jani Mäntylä 050 379 9998 Seuraa meitä myös: Kokemus luo varmuutta HMK 102 S HMK 62 SS HMK 140 W HMK 200 W HMK 140 LC HMK 300 LC HMK 200 W MH HMK 220 LCLR HMK 370 LCLR HMK 140 W Heti toimitukseen. Kysy! HMK 220 LC HONKAJOKI: Antti Forma 050 545 5196, Jani Mäntylä 050 379 9998, Reijo Ylipaasto 050 1617, Tomi Ylipaasto 050 379 9995 TURKU: Jani Mäntylä 050 379 9998 TAMPERE: Tommi Luomahaara 0400 730 391, Toni Yli-Hietanen 044 379 9992 PÄÄKAUPUNKISEUTU: Jouko Pihlaja 044 282 8733, Jani Mäntylä 050 379 9998 Seuraa meitä myös: Kokemus luo varmuutta HMK 102 S HMK 62 SS HMK 140 W HMK 200 W HMK 140 LC HMK 300 LC HMK 200 W MH HMK 220 LCLR HMK 370 LCLR HMK 140 W Heti toimitukseen. Kysy! HMK 220 LC Kiitämme asiakkaitamme kuluneesta vuodesta sekä toivotamme Rauhallista Joulua & Menestystä vuodelle 2022!
nro 12 • 2021 13 YHDESSÄ ENEMMÄN WWW.RKVUOKRAAMO.FI METALLIPURKAUS OY
KAIKKI TYÖKONEISTA 14 075 326 6222 | 040 179 7238 040 179 0019 | 040 179 8108 www.steelwrist.com COMMITMENT TO EFFICIENCY Suomen paras maanrakennuskoneiden purkuosavarasto. Volvon alkuperäiset ja tarvikeosat osat meiltä. www.jarilatvala.com • www.faceboook.com/latvalagroup Luotatko tuuriin vai tuletko Latvalalle Tuuriin? Koneet Jari 0400 407 444 Varaosat Mika 0500 407 444 Ensimmäinen uusi Manitou MRT 2660 Vision+ on saapunut Vantaalle MN-Lifttekin pihalle. – Nyt näyttää hyvältä, toteaa Konepörssin toimittaja Olli Päiviö. Lisävarusteena on saatavissa myös kaukohjaimella toimiva koneen ajo sekä varustus akkupaketille, jolla kurottajaa voidaan käyttää esimerkiksi sisätiloissa sähköllä. Panoramaohjaamosta näkyväisyys on erinomainen ja sitä voidaan parantaa vielä lisävarusteena saatavilla kallistettavalla istuimella ja ”kattogrillin” tilalle tulevalla lasilla. RANSKALAISEN MANITOUN keväällä esittelemä uusi ympäripyörivien kurottajien mallisarja Seppo Turunen on innostunut uudesta koneesta. – Nyt on kurottajan kehitys viety uudelMRT Vision+ on saatu myös Suomeen. Manitou kurottajat maahantuova MN-Lifttekin le tasolle. Koneeseen voi nyt nousta turvallisesti portaita pitkin kaikilta neljältä sivulta. Näkyväisyys ohjaamosta on aivan mahtava ja uutta kurottajaa voidaan ajaa myös lisävarusteena olevalla kauko-ohjaimella. Manitou MRT Vision+ sarja kattaa nostokorkeudet 22 metristä 35 metriin ja nostokapasiteetti 6000–7000 kg. Yanmarin Stage V moottorit ovat tehovälillä 115–155 kW. Koneiden työpainot ovat 18–24 tonnia. Iso 12,1 tuuman kosketusnäytön kautta koneen hallinta on helppoa, jopa käsineet kädessä. Uudesta panoramaohjaamosta näkyväisyys on erinomainen. Lisävarusteena katon ”turvagrilli” on korvattavissa pelkällä turvalasilla, joka tekee näkyväisyydestä täysin esteettömän yhdessä kaartuvan tuulilasin kanssa. Tukijalat vakaavat koneen automaattisesti. Puomisto on muotoiltu uudestaan ja materiaalit ovat vahvemmat ja kevyemmät. Näin on saatu nostokapasiteettia kasvatettua. Uuteen mallisarjaan on saatavissa myös optiona valmius akkupaketille. Esimerkiksi sisätiloissa voidaan nostot suorittaa sähkövoimalla saasteettomasti ja äänettömästi. Lisävarustelistalta löytyvät myös jousitettu puomista ajoa mukavoittamaan, kamerat puomin päähän ja sivuille, lämmitettävä istuin ja taaksepäin 18 astetta kallistuva istuin. Manitou MRT Vision+ sarjan koneet kattavat nostokorkeudet 22–35 metriä ja nostokapasiteetin 6000–7000 kg. MANITOU MRT VISION+ NYT SUOMESSA J A R M O S Y VÄ N E N
nro 12 • 2021 15 LEMPÄÄLÄ Juuso Setälä .......... 044 755 0092 Jyrki Ylisarkki ...... 044 755 6528 SAMUEL SALOKANNEL ... 040 142 2294 KERAVA Vesa Hietala ............. 040 169 0888 Markku Takala ....... 0400 516 047 TURKU Tero Leiniö .............. 0400 311 919 OULU Harri Ojala ............. 0400 896 897 Ville määttä ............. 040 761 7218 KUOPIO Asko Partanen ........ 044 088 1931 JOENSUU / HANNUN-KONE OY Mika Jääskeläinen ....... 050 4060 798 www.realmachinery.fi 020 734 7444 Lempäälä | Kerava | Turku I Kuopio | Oulu KONEMYYNNIN YHTEYSTIEDOT DX17 0W-7 DX160LC-5 HT DX10Z HUOM! MAINOSKUVIEN VARUSTEET SAATTAVAT POIKETA ILMOITETUISTA VARUSTEISTA UUDET KONEET VALMIIKSI VARUSTELTUINA TÖIHIN! VALMIIKSI VARUSTELTUNA MYÖS: MINIJA MIDIKONEET: DX19, DX35Z, DX85R-3 TELA-ALUSTAISET: DX140LCR-5, DX140LCR-7, DX300LC-7, DX300LC-7 SLR, DX380LC-7 PYÖRÄALUSTAISET: DX165W-5, DX165W-5 Artic, DX170W-7 Artic Hyvää joulua ja menestystä vuodelle 2022! hankintavinkit-122021.indd 1 hankintavinkit-122021.indd 1 9.12.2021 11.53 9.12.2021 11.53 Siirrettävien lämmittimien ansiosta voit työskennellä tehokkaasti talvellakin. ? ? ?
KAIKKI TYÖKONEISTA 16 SUOMALAISEN TYÖN, osaamisen ja yrittäjyyden äärellä voimansa yhdistäneet Neste ja Ponsse selvittivät yhteishankkeessaan ensimmäistä kertaa maailmassa tekoälyn avulla, mitä suomalainen sisu on tänä päivänä. Sisu määritellään usein sisäisenä voimavarana, joka auttaa selviämään haastavistakin tilanteista, ja suomalaisuudessa sisu liitetään usein selviytymiseen ja menestykseen niin yksilön kuin yhteiskunnankin tasolla. Idea 2020-luvun sisun keskeisten tekijöiden selvittämisestä sai alkunsa globaalin koronapandemian yrittäjyydelle asettamista uudenlaisista haasteista. Hankkeen tavoitteena on tarjota jokaiselle mahdollisuus tunnistaa oma sisunsa ja kehittää vahvuuksiaan pandemian jälkeisessä muuttuneessa maailmassa. Kumppanina tekoälyteknologiassa toimi suomalainen Kasvu Labs Oy. Tekoälyn avulla analysoitiin ja tulkittiin 500 000 lainausta tai puhetta, 5 000 TED Talk -puheenvuoroa* sekä kymtä selviytymisessä vähintään kohtalainen merkitys. Sisu on ollut olennainen osa Nesteen ja Ponssen tarinaa ja siksi halusimme tuoda sen tähän päivään ymmärtääksemme sisäisiä voimavarojamme paremmin. Toisaalta halusimme sisun uudelleen määrittelyn kautta tukea yrittäjyyttä, siinä menestymistä sekä kestävää kasvua”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan vastuullisista kumppanuuksista vastaava Heidi Peltonen. 2020-luvun sisu on monimuotoinen kokonaisuus periksiantamattomuutta ja pehmeitä arvoja Analyysin perusteella sisu näyttäytyy joukkona perinteisiksi koettuja ominaisuuksia periksiantamattomuudesta ja päättäväisyydestä, mutta sisältää yhtälailla myös pehmeämpiä arvoja, kuten uskoa omaan tekemiseen, rakkautta, sisäistä kasvua ja voimakasta intohimoa. “Sisu on monelle suomaJuho Kemppainen sekä yrittäjä Kamilla Sultanova. “Tekoäly on parhaimmillaan tämän kaltaisten kompleksisten asioiden ja käsitteiden ymmärtämisessä. Siksi tekoälyn hyödyntäminen kattavan aineiston analysoinnissa ja kulttuurisen konseptin hahmottamisessa oli tämän hankkeen osalta ratkaisevassa roolissa”, sanoo Kasvu Labs Oy:n toimitusjohtaja Fernando Leon. Yhteenveto tämän päivän sisun rakennusaineista löytyy verkkosivustolta, jossa voi myös testata omaa sisukkuuttaan. Sivustolla sisu on jaettu neljään sisutyyppiin, jotka mukailevat tekoälyn avulla muodostettua käsitystä sisun keskeisistä tekijöistä. Sivusto tarjoaa vierailijoille mahdollisuuden tarkastella omia vahvuuksiaan, oppia uutta ja inspiroitua tunnettujen suomalaisten tarinoista sisukkuutta vaatineissa tilanteissa. Verkkosivu on kaikille avoin ja löytyy osoitteesta: www.discoversisu.com meniä henkilöhaastatteluja erilaisista näkökulmista. Tekoälyn kouluttamisessa käytetyissä tutkimusartikkeleissa hyödynnettiin muun muassa sisututkija Emilia Lahden tekemää tutkimusta. Lisäksi hankkeessa haastateltiin tunnettuja suomalaisia ja analysoitiin heidän näkemyksiään sisusta. Tekoälyyn perustuvan analyysin ja suomenkielisen aineiston perusteella 2020-luvulla sisun pääpilarit ovat intohimo, rehellisyys, päättäväisyys ja intuitio. Aineiston** analysoinnin myötä tunnistetut neljä tyypillisintä sisun peruspilaria toistuvat laajalti aikamme sisukkuutta käsittelevissä kirjoituksissa ja puheissa. “Globaalin pandemian aikana on puhuttu paljon sisusta ja sisukkuudesta, jotka auttavat selviämään vaikeistakin ajoista. Nuorille Yrittäjille suunnattuun kyselyyn*** vastanneista 47,5 % koki yrittäjähenkensä kasvaneen koronan myötä, ja jopa 96,7 % vastaajista arvioi, että asenteella oli koronakriisislaiselle jollain tavalla tuttu käsite, mutta sen kiteyttäminen muuttuneessa maailmassa ei ole helppo tehtävä – tekoälyn avulla tämä oli kuitenkin mahdollista. Suomalaista sisua ei ole tiettävästi koskaan aiemmin purettu osiin ja tarkasteltu näin laajasti. Sisu pitää sisällään erilaisia mielikuvia, asenteita ja havaintoja, joihin halusimme yhdessä Nesteen kanssa syventyä. On mielestäni hienoa, että 2020-luvun sisun yksi kulmakivistä on intohimo, johon tekoälyn analyysin perusteella kiinnittyy usein myös pehmeitä arvoja”, sanoo Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela. Hankkeeseen kutsuttiin myös monipuolinen joukko ihmisiä yhteiskunnan eri osa-alueilta kertomaan tarinansa haastavista tilanteista selviämisestä ja yrittäjänä menestymisestä. Tarinoitaan sisukkuudesta ovat jakaneet muun muassa suomalainen juoksuikoni Lasse Virén, Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner, 12-vuotias yrittäjä *) TED Talk -puheenvuorot ovat Yhdysvalloista alkunsa saaneita kansainvälisen tunnettuuden saavuttaneita puheenvuoroja, joiden aiheet keskittyvät teknologiaan, viihteeseen ja designiin. **) Hankkeessa tekoäly opetettiin tunnistamaan sisuun liittyvät teemat tekstiaineistosta suomeksi ja englanniksi. Suomenkielisen aineiston opettamisessa hyödynnettiin muun muassa sisuun liittyvää tutkimusmateriaalia ja Yleisradion artikkeleita vuosilta 2011–2018. Englanninkielistä tekoälyä puolestaan opetettiin tunnistamaan sisu muun muassa sitaattien ja TED Talk -puheenvuorojen avulla. ***) Nuorten Yrittäjien jäsenilleen teettämä kyselytutkimus toteutettiin syys-lokakuussa 2021. Kyselyyn vastasi 61 Nuorten Yrittäjien jäsentä. Nuoret Yrittäjät toimii Suomen Yrittäjien kattojärjestön piirissä ja on suunnattu alle 36-vuotiaille yrittäjille. NESTE JA PONSSE ANTOIVAT TEKOÄLYLLE HAASTEEN – MITÄ SUOMALAINEN SISU ON 2020-LUVULLA?
nro 12 • 2021 17 HONKAJOKI: Antti Forma 050 545 5196, Jani Mäntylä 050 379 9998, Reijo Ylipaasto 050 1617, Tomi Ylipaasto 050 379 9995 TURKU: Jani Mäntylä 050 379 9998 TAMPERE: Tommi Luomahaara 0400 730 391, Toni Yli-Hietanen 044 379 9992 PÄÄKAUPUNKISEUTU: Jouko Pihlaja 044 282 8733, Jani Mäntylä 050 379 9998 Seuraa meitä myös: Kokemus luo varmuutta HMK 102 S HMK 62 SS HMK 140 W HMK 200 W HMK 140 LC HMK 300 LC HMK 200 W MH HMK 220 LCLR HMK 370 LCLR HMK 140 W Heti toimitukseen. Kysy! HMK 220 LC HONKAJOKI: Antti Forma 050 545 5196, Jani Mäntylä 050 379 9998, Reijo Ylipaasto 050 1617, Tomi Ylipaasto 050 379 9995 TURKU: Jani Mäntylä 050 379 9998 TAMPERE: Tommi Luomahaara 0400 730 391, Toni Yli-Hietanen 044 379 9992 PÄÄKAUPUNKISEUTU: Jouko Pihlaja 044 282 8733, Jani Mäntylä 050 379 9998 Seuraa meitä myös: Kokemus luo varmuutta HMK 102 S HMK 62 SS HMK 140 W HMK 200 W HMK 140 LC HMK 300 LC HMK 200 W MH HMK 220 LCLR HMK 370 LCLR HMK 140 W Heti toimitukseen. Kysy! HMK 220 LC HONKAJOKI Antti Forma 050 545 5196 | Jani Mäntylä 050 379 9998 | | Reijo Ylipaasto 050 1617 | Tomi Ylipaasto 050 379 9995 TAMPERE Tuomo Tuukkanen 040 531 0900 TURKU Jani Mäntylä 050 379 9998 PÄÄKAUPUNKISEUTU Ville Hallström 0400 646 571 | Viljo Takala 045 858 6000 | | Jouko Pihlaja 044 282 8733 | HONKAJOKI: Antti Forma 050 545 5196, Jani Mäntylä 050 379 9998, Reijo Ylipaasto 050 1617, Tomi Ylipaasto 050 379 9995 TURKU: Jani Mäntylä 050 379 9998 TAMPERE: Tommi Luomahaara 0400 730 391, Toni Yli-Hietanen 044 379 9992 PÄÄKAUPUNKISEUTU: Jouko Pihlaja 044 282 8733, Jani Mäntylä 050 379 9998 Seuraa meitä myös: Kokemus luo varmuutta HMK 102 S HMK 62 SS HMK 140 W HMK 200 W HMK 140 LC HMK 300 LC HMK 200 W MH HMK 220 LCLR HMK 370 LCLR HMK 140 W Heti toimitukseen. Kysy! HMK 220 LC TB2150R 16 t 115,6 hv Leasing-tarjous 60 kk / 30 % jäännösarvo. Edellyttää hyväksyttyä luottopäätöstä. HP. 139 000 € +alv tai alk. 1780 €/kk VA R U S T E E T: Deutz Stage V, Propo-ohjattu Engcon/Rototilt, Lincoln-rasvari, ilmaistuin lämmityksellä, puskulevyn kellunta, tyhjäkäyntiautomatiikka, automaatti-ilmastointi, tankkauspumppu, Bluetooth-soitin, LED-valot, sivu/peruutuskamera, TFM (GPS paikannin) 5 vuodeksi. Markus Mukkala 050 433 0364 • Esko Viertola 0500 664 730 KONE-VIERTOLA OY Rajatie 62, Seinäjoki www.koneviertola.fi EDULLISET DOOSAN-DAEWOO-VARAOSAT Nyt osia myös Kobelco, Hitachi, Volvo, Hyundai. Kaikki lisälaitteet, kauhat,tiltit, 3d-laitteet ym. T; Nurmijärvi Vantaa Turku Lisää osaamistasi oppisopimuksella! Opiskele maarakennusalan pariin kiinnostaviin tehtäviin tai lisää omaa osaamistasi. Koulutukset alkavat useita kertoja vuodessa. Jos olet jo työssä, opinnot sujuvat oppisopimuksella joustavasti työn ohessa. Maarakennuksen opiskeluympäristömme sijaitsee Vihtijärvellä, työkoneja maatalouskonemekaanikon koulutukset ovat Nurmijärvellä. Työvoimapulaa on sekä asentajista että maarakentajista! Maarakennuksen koulutukset rakennusalan perustutkinto, maarakentaja jatkuva haku rakennusalan perustutkinto, maarakennuskoneenkuljettaja jatkuva haku oppisopimuskoulutus maarakennusalan ammattitutkinto oppisopimuskoulutus maarakennusalan erikoisammattitutkinto oppisopimuskoulutus Katso tarkemmin ja hakeudu www.tts.fi/maarakennus Mekaanikkokoulutukset autoalan perustutkinto, työkonemekaanikko jatkuva haku oppisopimuskoulutus työkonemekaanikon ammattitutkinto oppisopimuskoulutus maatalouskoneasentajan ammattitutkinto oppisopimuskoulutus Katso tarkemmin ja hakeudu www.tts.fi/tyokoneet Nurmijärvi Vantaa Turku
KAIKKI TYÖKONEISTA 18 KONEEN SUUNNITTELUSSA on ollut jo alun perin tarkoitus tehdä samasta aihiosta kaksi mallia. Erot löytyvät ainoastaan alavaunusta. Pienempi malli on kiinteärunkoisellla alavaunulla ja soveltuu kuljetettavaksi sellaisenaan. Isomassa mallissa on alavaunusta johtuen enemmän painoa ja alavaunun leveyttä voidaan säätää, jotta saadaan parempi stabiliteetti. Kuljetuksen ajaksi alavaunu voidaan kaventaa, jolloin kuljetuslupien saanti on helpompaa. Koneet on suunniteltu tuottavaan ja tehokkaaseen kaivutyöhön kuten massakaivuun ja isojen työmaiden valmisteluun. Koneen tuottavuutta lisää Metering Valveteknologia, jossa on sisällä sähköhydraulinen ohjaus. Tietyissä olosuhteissa polttoainetalous on jopa 25 % parempi kilpailijoihin verrattuna. Asiakaskommenttien mukaan koneen hallittavuus on erinomainen ja kuljettaja kykenee työskentelemään työvuoronsa väsymättä. Koneen nostokapasiteetti on luokan yläpäästä. Moottorin teho on riittävä takaamaan hyvät irrotusja kääntövoimat. Kone on suunniteltu tehokkaaseen lastaukseen ja sopiva työpari Volvo CE lanseerasi joulukuun alussa uudet kaivinkoneet 50 – 60 tonnin painoluokkaan. Mallimerkinnät ovat EC530 e ja EC550e. Nämä uudet koneet tulevat Volvo 480 mallin ja Volvo 750 mallin väliin näin täyttyy Volvon tarjonnassa oleva tyhjiö. on 30–40 tonnin runko-ohjattu dumpperi. Työkierrot ovat nopeat ja koneessa voidaan käyttää maksimissaan jopa 4 kuutiometrin kauhaa. Kone on saatavissa 7 metrin normaalipuomilla tai 6,5 metrin ME puomilla, joka on tarkoitettu tehokkaaseen lastukseen. Kauhan varren pituudet ovat 2,55 metristä 3,9 metriin. Koneessa on puomiston liikkeiden vaimennusjärjestelmä, joka lisää kuljettajan mukavuutta sekä komponenttien ikää. Koneen ajotoiminnot voidaan tehdä joko polkimilla tai hallintavivuilla. Koneen hydrauliikalle voidaan tehdä esiasetuksia mm. puomin laskunopeudelle tai hydrauliikan priorisoinnille. Creepmoodi mahdollistaa hitaan liikkumisen esimerkiksi taakkaa kannettaessa. Koneeseen saa yli kaksikymmentä erilaista työlaitetta, jotka voidaan helposti vaihtaa saatavilla olevalla pikakiinnittimellä. Kone on varustettu lisähydrauliikan putkituksilla vasarakäyttöä ja muita lisälaitteita varten. Olemassa olevia lisälaitteita ovat mm vasarat, betonin purkutyökalut, kahmarit ja teräsleikkurit. Koneen ohjaamo on uutta tyyppiä ja parhaita laatuaan. Siitä on erinomainen näkyvyys joka suuntaan ja lisävarusteena siihen saa kamerajärjestelmän, jossa mukana on 360asteinen Smart-kamera näyttämään koko koneen ympäristön. Melu, sekä tärinä on tehokkaasti vaimennettu. Ohjaamoon saapuminen ja poistuminen on varmistettu turvalliseksi liukuesteillä ja tukevilla kaiteilla. Koneen valvonta on helppoa CareTrack telematicsjärjestelmällä. Se valvoo koneen toimintoja 24/7 ja viikoittain raportoi tulevasta huoltotarpeesta. Koneen huoltoa on helpotettu suodattimien ryhmittelyllä. Ureatankin täytölle on roiskumissuoja. Uuden koneen huoltoväli on 1000 tuntia, jolloin yksivuorotyössä tarvitaan vain kaksi määräaikaishuoltoa vuodessa. Koneessa on myös vaaka, jolta saa tuottavuusraportit työvuorottain, päivittäin, viikoittain ja pidemmältäkin ajanjaksolta tarvittaessa. VOLVOLTA UUDET TELA-ALUSTAISET KAIVUKONEET 50 TONNIN LUOKKAAN O L L I S I LTA N E N
nro 12 • 2021 19 Ostamme alle 10 vuotta vanhoja koneita tarjoa! KAIKKI HINNAT +ALV 24% w w w. k u b o t a c e n t e r. f i w w w. k u b o t a c e n t e r. f i Kaivurit 1–8 tn Kuormaajat 1–6 tn KUBOTA KTH4815-2 UUTUUSMALLI! TERVETULOA KOEAJOLLE – KÄRSÄMÄKI, PIRKKALA, TUUSULA • VARAOSAT 0400 274 549 • TEKNINEN TUKI 0400 274 513 HUOLLETUT MAANSIIRTOKONEET WWW.KONESELKA.FI • HUOLLETUT KAIVUKONEET JA KUORMAAJAT WWW.KONESILTA.FI • WWW.KUBOTACENTER.FI TERVETULOA KAUPANTEKOON! VAIHTO & RAHOITUS KÄRSÄMÄKI Ville Kyllönen p. 0400 417 423 Antti Korkatti p. 040 357 1540 Antti Ruha p. 040 189 7118 PIRKKALA Mikko Vinkki p. 050 336 2477 Juha-Matti Herttua p. 0400 986 333 TUUSULA Kristian Lylykorpi p. 0400 782 262 JÄLLEENMYYNTI / IISALMI Reijo Rönkä p. 040 514 0776 KONESILTA OY • KUBOTA CENTER Huoltotie 5, 86710 Kärsämäki Autokeskuksentie 10, 33960 Pirkkala Mukulakuja 3, 04300 Tuusula myynti@konesilta.fi MEILLÄ LAAJA VALIKOIMA KUBOTA KUORMAAJIA VARASTOSSA! OTA YHTEYTTÄ! UUDET JA KÄYTETYT TYÖKONEET URAKKAAN KUIN URAKKAAN! UUDET JA KÄYTETYT TYÖKONEET URAKKAAN KUIN URAKKAAN! EDULLISET KONEIDEN KULJETUKSET YMPÄRI SUOMEN – KYSY TARJOUSTA 0400 382 888 Volvo L120G -14 83.900 € 18700h, pikakiinnike, vaaka tulostimella, maakauha Kobelco SK210LC -96 19.900 € 19000h, pikakiinnike, kallist. luiskakauha JCB 8080ZTS -09 37.900 € 6900h, uudet rautatelat, uusi kallistuva liitin, kauha PIRKKALA Liebherr 914 Compact -19 89.000 € 6600h, 2,65m kaivuvarsi, 4,6m pääpuomi, kamerat Bobcat E10 -15 15.900 € 2 kauhaa, pikakiinnike, 1045h, hydr.lev.alavaunu TUUSULA Hitachi ZX350LC-6 -17 159.000 € 3500 h, 1 kpl lisähydr. 800 mm telat, kamera JCB 8032ZTS -05 27.900 € 5000h, engcon, puskulevy, 5 työlaitetta New Holland T7030PCE -08 38.900 € 50 km/h, etuaks. ja hytin jouset, 12140 h Hitachi ZX85US-3 -11 54.900 € 5900h, Rototilt + pihdit, webasto, uusi luiskakauha Kramer 880 Eco Speed -07 35.900 € 6400 h, nopea 40 km/h, Volvo BM -pikaliitin, hydr., hyvät työlaitteet Volvo EW60E -17 72.900 € 2250 h, Engcon EC206, 30 km/h, rasvari, kippikärry Volvo L90F -11 95.900 € 9600h, vaaka, rasvari, BSS Schäffer 9330T -11 43.900 € hydr. pikal., leveät renkaat, nostot 3200 kg Liebherr L514 -13 64.900 € 8260 h, rasvari, ilmastointi, Volvo BM -pikaliitin New Holland W271 -06 29.900€ Työpaino 25000kg, rasvari, maakauha Lännen 8600E -07 49.500 € 16300h, loisto varusteet, 2-omistajalta Samsung SE130LCM-3 -99 24.900 € 15600h, pikak. NTP10, kallistuva luiskak., ojak., 900mm telat Valtra T170 -07 25.900 € 13600h, 4WD, 50 km/h, hytin jouset, Hitech Hitachi ZX160W -05 38.900 € 16700h, Rototilt pihdeillä, perävaunu valmiudet, luiskakauha PIRKKALA Sunward SWE125 -11 49.500 € 4880, Engcon pihdeillä, Eber, linjatyövarustus Hitachi ZX135US5-B -15 72.900 € 6237h, 700mm telat, ilmastointi, peruutuskamera Hyundai R180LC-3 19.900 € 14000h, 700mm telat, pikakiinnike GJ500 Fiat-Kobelco B100-4 PT -04 24.900 € 6500h, 4 WD, hydr. Volvo BM pikaliitin eteen, esiohjattu kaivulaite Doosan DX235LCR-5 -17 124.500 € 7350h, engcon + pihdit, Novatron 3D, 2 kauhaa Kubota KX080-4a2 -20 82.900 € 1370h, Rototilt, kumitelat, 1 omistaja Hyundai R250LC-7A -07 33.900 € 14500h, pikakiinnike, engcon + pihdit, luiskakauha TUUSULA Doosan DX180LCH-5 -17 85.900 € 5900h, 2xlisähydr., 800 mm telat, kamerat, metsämalli JCB 110W -18 112.000 € 40 km/h, Steelwrist X12+pihdit, loistovarusteet + paljon työlaitt. Volvo L60G -12 95.900 € 9600h, vipuohjaus, rasvari, BSS Doppstad (MB Trac) -02 34.900 € DT Trac 200 Tulossa Atlas-nosturi, kori, 3800h PIRKKALA PIRKKALA PIRKKALA PIRKKALA TUUSULA Hyvää Joulua & Menestyksekästä vuotta 2022!
KAIKKI TYÖKONEISTA 20 Tarjontamme ja tuotekehityksemme perustuvat alan vaatimusten perinpohjaiseen tuntemiseen. Saat meiltä maailman johtavan teknologian, mutta aina paikallisella, asiantuntevalla palvelulla. Tavoitteenamme on tukea toimintasi tuottavuutta, turvallisuutta ja vastuullisuutta. Haluamme toivottaa asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme menestystä tulevalle vuodelle 2022. OTA YHTEYTTÄ – SANDVIK PALVELEE P. 020 544 4600 ROCKTECHNOLOGY.SANDVIK/FI JOHTAVA TEKNOLOGIA PAIKALLINEN PALVELU VEHO ON SOPINUT Ruotsin Mercedes-Benzin kuorma-autojen maahantuontiliiketoiminnan hankinnasta. Liiketoiminnan myy Mercedes-Benz Sverige AB, joka kuuluu Daimler AG konserniin. Kauppa kiihdyttää Vehon kasvua Ruotsissa ja on siten linjassa yhtiön pitkän tähtäimen kasvustrategian kanssa. Samalla Vehon tiivis ja pitkä kumppanuus Mercedes-Benzin ja Daimler Truckin kanssa syvenee entisestään. Veho maahantuo ja jälleenmyy Mercedes-Benz-henkilöautoja, -pakettiautoja, -kuorma-autoja ja -hyötyajoneuvoja Suomessa, Virossa, Liettuassa ja joulukuun alusta lähtien myös Latviassa sekä toimii merkin jälleenmyyjänä Ruotsissa. Yhtiöllä on myös kattavat huollon sekä kestävän liikkumisen ja digitaalisten ratkaisujen palvelut kuluttajille, yritysasiakkaille ja logistiikka-alalle. Vuonna 2020 Vehon liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja yhtiö työllisti 2200 henkilöä. Veho perustettiin Suomessa vuonna 1939 Mercedes-Benzin yhteistyökumppaniksi, ja se on ollut perustamisestaan asti saman perheen omistuksessa. ”Olemme äärimmäisen tyytyväisiä, että pitkä ja menestyksekäs yhteistyömme parantamiseen yhdessä Mercedes-Benzin, Daimler Truckin, jälleenmyyjien ja asiakkaidemme kanssa”, sanoo Vehon hallituksen puheenjohtaja Kari Kauniskangas. ”Daimler Truckilla ja Veholla on takanaan kymmenien vuosien tuloksellinen kumppanuus Suomessa, Ruotsissa ja Baltiassa. Tätä taustaa vasten yhteistyön johdonmukainen seuraava askel on, että Veho vastaa jatkossa Mercedes-Benz-kuorma-autojen maahantuonnista Ruotsissa. Olen erittäin iloinen, että Daimler Truck on saanut Vehon tähän rooliin. Veho on sitoutunut ja vakaa kumppani ja olen luottavainen, että he jatkavat liiketoiminnan kehitystä ja vahvistavat Mercedes-Benz kuorma-autojen asemaa Ruotsin markkinoilla”, kertoo toimitusjohtaja Jens Tittel, Mercedes-Benz Trucks Sweden. Mercedes-Benz-kuormaautojen Ruotsin maahantuontiliiketoimintaa johdetaan Malmöstä käsin. Liiketoiminnan suunnitellaan siirtyvän Veholle vuoden 2022 toisen kvartaalin aikana. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Daimler Truckin kanssa syvenee. Tänään julkistettu kauppa on jälleen yksi konkreettinen osoitus siitä, että Daimler näkee Vehon strategisena kumppanina Suomessa, Ruotsissa ja Baltian maissa. Tiiviissä yhteistyössä Daimler Truckin kanssa luomme luotettavia, sujuvia ja tehokkaita palveluja asiakkaillemme, houkuttelevia urapolkuja henkilöstöllemme ja kasvun mahdollisuuksia kumppaneillemme. Tavoitteenamme on luoda lisäarvoa asiakkaillemme ja ennakoida heidän tarpeitaan hyödyntämällä kaikkien toiminta-alueidemme parhaita käytäntöjä ja toimintatapoja”, toteaa Vehon toimitusjohtaja Juha Ruotsalainen. ”Mercedes-Benz tunnetaan huippulaadustaan ja korkeasta vaatimustasostaan kumppaneilleen. Tavoitteenamme on, että myös muut palvelumme heijastelevat samaa tinkimätöntä laatutasoa ja asiakaskokemuksemme on toimialan paras. Samalla haluamme pitää asiakkaidemme kuorma-autojen elinkaaren aikaiset kokonaiskustannukset matalina. Yhteistyön syveneminen maailman johtavan autonvalmistajan kanssa myös Ruotsissa kirittää toimintaamme ja kannustaa jatkuvaan VEHON KASVU JATKUU: YHTIÖ OSTAA RUOTSIN MERCEDES-BENZ-KUORMA-AUTOJEN MAAHANTUONNIN Koneinvestoinnit mahdollistaa Danske Finance Kysy rahoitusta 010 546 6910, myynti.df@danskebank.fi
nro 12 • 2021 21 050 502 0309 KEMPELE & KONEUNION VUOKRAKONEITA KOKO SUOMEEN & 050 502 0308 HELSINKI & 044 502 0303 OULU METSÄKONEURAKOINNIN konekustannukset ovat kallistuneet 11,4 prosenttia viime vuoden toukokuusta tämän vuoden lokakuuhun. Koronapandemian alkuvaiheessa kustannukset laskivat jyrkästi ja metsäalan konekustannusindeksi painui tuolloin alhaisimmalle tasolleen kolmeen vuoteen. Tämä kesti vain hetken ja sen jälkeen kustannukset ovat nousseet nopeasti. Tiedot on laskettu Tilastokeskuksen ylläpitämästä metsäalan konekustannusindeksistä. – Yhä useampi koneyrittäjä on kohdannut vakavia kannattavuusongelmia kuluneen puolen vuoden aikana. Yrittäjät ovat todenneet, että runsaasta kysynnästä huolimatta raha ei tee ollenkaan pesää yritykseen vaan virtaa läpi. Rahat eivät tahdo riittää edes kustannusten kattamiseen. Eniten on kallistunut polttoaine. – Polttoaineen hinnannousun vaikutusta lieventää polttoaineklausuulit niillä, joilla sellainen on urakointisopimuksessa. Urakointisopimuksessa oleva polttoaineklausuuli tarkoittaa, että urakointihintoja tarkastetaan määrävälein sopimuskauden aikana polttoaineen hintojen kehityksen mukaisesti. Hinnan noustessa urakointihinta nousee ja hinnan laskiessa myös urakointihinnat laskevat. Kun polttoaineen hintamuutokset poistetaan kustannusindeksistä, ovat muut kustannukset nostaneet korjuuyrittäjät eivät ole onnistuneet neuvotteluissa siirtämään muiden kustannusten nousua urakointihintoihin kovin hyvin. Tämä näkyy sekä Koneyrittäjien keräämistä hintahistoriatilastoista että metsäteollisuuden puunkorjuun kustannustilastoista. Tosiasiassa metsäkoneurakoinnin hintataso ei ole juurikaan muuttunut liki kymmeneen vuoteen. Jos koneyritys ei pysty parantamaan tuottavuuttaan vähintään kustannusnousun verran, heikkenee urakoinnin kokonaiskustannuksia 4,4 prosenttia viime vuoden toukokuusta tämän vuoden lokakuuhun Tilastokeskuksen konekustannusindeksin mukaan. Muiden kustannusten muutosten vaikutuksista urakoinnin hintoihin pitää koneyrittäjän sopia asiakkaan kanssa. Alan markkinarakenteesta johtuen puunkorjuuyrittäjällä on usein sopimusneuvotteluissa vastassaan metsäteollisuuden suuryritys. – Tilastot osoittavat, että sen toiminnan kannattavuus vääjäämättä. – Tilanne muuttuu yhä haastavammaksi, sillä tuoreen markkinatilannekyselyn mukaan noin 70 prosentilla vastaajista on odotettavissa vähintään kahden viikon puunkorjuurajoituksia joulukuussa. Lisäksi metsäteollisuutta koskevista työtaisteluista on spekuloitu julkisuudessa. Näiden myötä voi tulla seisahduksia myös puunkorjuuseen, kuten nähtiin viime vuonna. YLI 11 PROSENTIN NOUSU METSÄKONEURAKOINNIN KUSTANNUKSISSA PUOLESSATOISTA VUODESSA SMP PARTS tulee päivittämään tuotteidensa väriä 1.12.2021 alkaen. Siirrymme vaaleamman sinisestä RAL 5010 -väristä tummemman siniseen RAL 5011 -väriin. Päivitämme myöskin nykyisen harmaan värin neutraalimmaksi matalamman kiillon harmaaksi väriksi. Myös pyörittäjien kourat muuttuvat vahvan punaisista muiden pyörittäjien yksityiskohtien mukaisesti harmaan värisiksi. Keskitymme pääasiassa tuotteiden kestävyyteen, varmuuteen ja laatuun, ja värimuutokset voidaan katsoa pienemmiksi muutoksiksi. Värimuutokset matalamman kiillon väreiksi edesauttavat tuotteita naarmuuntumasta ja likaantumasta sekä vähentävät myös häiritsevän heijastuksen riskiä. Tämä puolestaan lisää tuotteidemme laatua sekä parantaa varmuutta, toteaa SMP:n toimitusja konserninjohtaja Patrik Lindqvist. Uusi sininen väri noudattaa myös enemmän SMP:n uuden graafisen identiteetin väriä. – Valitsemamme sininen väri on tummempi, pehmeämpi sävy. Värivalinta on myös vahva merkki sille laatusuuntaukselle, johon pyrimme että meidät nähdään korkealaatuisena työja lisälaitteiden valmistajana ja vastaamme niihin odotuksiin kaikilla tavoilla, sanoo SMP:n markkinointivastaava Malin Hasselmalm. Samalla kun väritystä päivitetään, vaihtuvat myöskin SMP Partsin kyltit ja tarrat uuden logotyypin mukaisiksi. SMP PARTS PÄIVITTÄÄ TUOTEVÄRIÄÄN HUIPPULAATUA EDULLISESTI. Saksalaiset Humbaur-täysperävaunut Katso www.ojalamachine.com Humbaur 5-akselinen 12,2m UUSI hp. 71 500 € Humbaur 4-akselinen 12,2m UUSI hp. 59 000 € Humbaur 4-akselinen 9,8m UUSI hp. 48 500 € Goldhofer 3-akselinen 1991 hp. 13 000 € jousirampit, hyvät renkaat, seur. kats.02/2022 Humbaur 4-akselinen 11,7m 2016 hp. 44 000 € levikkeet, hydrauliset rampit, seur. kats 07/2022 0500-684 463/Alpo 0500-684 462/Harri 0500-684 464/Aimo hinnat + alv Saksalaiset Humbaur-täysperävaunut HUIPPULAATUA EDULLISESTI. Humbaur 4-akselinen, 12,2 m suora kansi UUSI hp. 55.000 > levikkeet, hydrauliset rampit, ilmajouset Humbaur 5-akselinen 12,2 m suora kansi UUSI p. 69.500 > levikkeet, hydrauliset rampit, ilmajouset, viimeinen akseli nousee KATSO www.ojalamachine.com Humbaur 4-akselinen 9,8 m UUSI hp. 46.500 > levikkeet, jousi tai hydrauliset rampit, ilmajouset, jne Volvo FH13 540 8X4 -16 hp. 158.000 > vain 148tkm, nouseva teliveto, I-Shift, 4-akselinen aut.kasetti KHT (alusta -99), EI VAIHTOA AUTOON Nooteboom 4-akselinen -08 hp. 29.500 > 11,5m suora kansi, levikkeet, hydrauliset ajosillat omalla koneikolla, kant 35 640 kg, seur.kats 11/21 0500-684 463/Alpo 0500-684 462/Harri 0500-684 464/Aimo hinnat + alv Saksalaiset Humbaur-täysperävaunut HUIPPULAATUA EDULLISESTI. Humbaur 4-akselinen, 12,2 m suora kansi UUSI hp. 55.000 > levikkeet, hydrauliset rampit, ilmajouset Humbaur 5-akselinen 12,2 m suora kansi UUSI p. 69.500 > levikkeet, hydrauliset rampit, ilmajouset, viimeinen akseli nousee KATSO www.ojalamachine.com Humbaur 4-akselinen 9,8 m UUSI hp. 46.500 > levikkeet, jousi tai hydrauliset rampit, ilmajouset, jne Volvo FH13 540 8X4 -16 hp. 158.000 > vain 148tkm, nouseva teliveto, I-Shift, 4-akselinen aut.kasetti KHT (alusta -99), EI VAIHTOA AUTOON Nooteboom 4-akselinen -08 hp. 29.500 > 11,5m suora kansi, levikkeet, hydrauliset ajosillat omalla koneikolla, kant 35 640 kg, seur.kats 11/21 0500-684 463/Alpo 0500-684 462/Harri 0500-684 464/Aimo hinnat + alv Saksalaiset Humbaur-täysperävaunut HUIPPULAATUA EDULLISESTI. Humbaur 4-akselinen, 12,2 m suora kansi UUSI hp. 55.000 > levikkeet, hydrauliset rampit, ilmajouset Humbaur 5-akselinen 12,2 m suora kansi UUSI p. 69.500 > levikkeet, hydrauliset rampit, ilmajouset, viimeinen akseli nousee KATSO www.ojalamachine.com Humbaur 4-akselinen 9,8 m UUSI hp. 46.500 > levikkeet, jousi tai hydrauliset rampit, ilmajouset, jne Volvo FH13 540 8X4 -16 hp. 158.000 > vain 148tkm, nouseva teliveto, I-Shift, 4-akselinen aut.kasetti KHT (alusta -99), EI VAIHTOA AUTOON Nooteboom 4-akselinen -08 hp. 29.500 > 11,5m suora kansi, levikkeet, hydrauliset ajosillat omalla koneikolla, kant 35 640 kg, seur.kats 11/21
KAIKKI TYÖKONEISTA 22 Puh. 03 3143 5000 I weighing@tamtron.fi I www.tamtron.fi u Luotettava u Testattu kentällä kahden vuoden ajan u IP 67 -suojausluokka u Monipuoliset tiedonsiirto-ominaisuudet u 2G/3G/4G, Wi-Fi, Bluetooth u Tamtronin pilvipalvelut ja integraatiomahdollisuudet u Etätuki ja -ohjelmistopäivitykset TAMTRON ONE POWER PYÖRÄKUORMAAJAVAAKA TEHOKKUUTTA JA NOPEUTTA TYÖHÖN • Trukkihaarukat • Jatkohaarukat • Lavanostimet • Nostopuomit • Rautakanget SUOMALAISET NOSTOLAITTEET Laatua jo vuodesta 1927 www.kyrontakomo-helin.fi myynti@kyrontakomo-helin.fi 02-486 2186 KYRÖN TAKOMO, HELIN OY Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Osta, myy ja tarjoa palveluja edullisesti ja tehokkaasti! Konemarkkinat HANKINTAVINKIT 4 – AINEISTOPÄIVÄ KESKIVIIKKO 28.3. www.hankintavinkit.fi Lähetä aineistosi: toimitus@hankintavinkit.fi Jämsä 30.8.-1.9. 8 www.finnmetko.fi HYDRAULIIKAN VOIMALLA GENERAATTORIT SÄÄTYVÄT GENERAATTORIT HITSAUSGENERAATTORIT MAGNEETTIGENERAATTORIT KOMPRESSORIT PAINEENKOHOTTIMET VOIMANULOSOTTO ASENNUSVENTTIILIT KORKEAPAINEPESURIT KADUNPESULAITTEET PUTKENPESULAITTEET KORKEAPAINEPÖLYNSIDONTA PORAUSNESTEPUMPUT KORKEAPAINESAMMUTUS JÄTEASTIOIDEN PAINEPESU TÄRYT www.dynaset.com info@dynaset.com puh. 03 3488 200 w w inf puh. 03 3 .com ynaset .d w w .com ynaset o@d ffo 2 8 8 4 puh. 03 3 puh. 03 3 2 8 8 4 puh. 03 3 Messut& Tapahtumat 2018 Lännen Konepalvelu Oy hinnat +alv. Yrjönalhontie 4A, 21420 Lieto www.lannenkonepalvelu.fi Jarkko 0400 827 827 jarkko.turvanen@ lannenkonepalvelu.fi Hitachi ZX135US-3........-11 69.500 5400h, SMP STl8Pro+pihti, Webasto, keskusvoitelu Airman AX36U.............-08 19.800 4550h, Engcon EC05, luiskakauha Lännen 940S...............-97 29.000 hydr.liittimet ym. Lännen 74OS...............-98 27.000 henkilönostin ym. Lännen C200...............-90 18.500 vain 5700h, 5 kpl kauhoja, trukkihaarukat TULOSSA TULOSSA TULOSSA HITACHI ZX135USL-3.....-08 METSÄALUSTA, 7000h, kallistava NTP10, 2 kpl kauhoja HITACHI ZX225USR-3 ....-12 8400h, SMP ST28Pro S70, Webasto, Safematik Lännen 8600E .............-07 Logos 170 henkilönostin, Engcon EC10, hyvät varusteet Lännen 860C...............-00 hydr.liittimet ym. Siisti Seuraa meitä Facebookissa! Hankintavinkit KONEUNION VUOKRAKONEITA KOKO SUOMEEN 050 502 0309 KEMPELE & & 050 502 0308 HELSINKI & 044 502 0303 OULU KIERRÄTETYSTÄ BETONISTA valmistettu Betoroc-murske on tutkitusti hiilinegatiivinen. Pian valmistuvassa Espoonväylän ensimmäisen vaiheen urakassa käytettiin Ruduksen valmistamaa Betoroc-mursketta noin 35 000 tonnia. Laskelmien mukaan sen käytöllä säästettiin hiilidioksidipäästöjä saman verran kuin niitä aiheutuisi ajettaessa henkilöautolla kolme miljoonaa kilometriä. Espoon kaupunki on sitoutunut olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. – Tämän tavoitteen saavuttamisen kannalta on loistavaa, että voidaan todentaa myös hiilinegatiivisia materiaaleja. Espoon tavoite on haastava ja siksi hiilikädenjäljen arviointi on tärkeää kokonaisuuden kannalta, toteaa hankesuunnittelija Iina Kallio. Hän toimii Espoon kaupunkitekniikan keskuksessa kiertotalouden ja kestävän kehityksen asiantuntijana. Betoroc-betonimurske on Ruduksen kehittämä, CE-merkitty, korkealuokkainen kierrätystuote. Sillä voidaan korvata neitseellisiä luonnon soraja kalliomurskeita rakenteiden kantavissa ja jakavissa kerroksissa sekä käyttää erilaisissa täyttötöissä. Rudus teetti alkusyksystä 2021 LCA Consulting Oy:llä selvityksen Betoroc-murskeen hiilikädenjäljestä. Tulosten mukaan Betoroc on vahvasti hiilinegatiivinen tuote. Esimerkiksi Espoonväylän urakassa käytetyn Betoroc 0/90 -murskeen hiilijalanjälki on -18,6 kg CO2ekv/m3, kun kalliomurskeen on 6,1 kg CO2-ekv/m3. VTT on verifioinut LCA Consultingin tekemät laskelmat. Betorocin hiilinegatiivisuus perustuu betonin karbonatisaatioon, joka kiihtyy betonijätteen murskaamisen jälkeen. Murske pystyy sitomaan jopa puolet sementin valmistuksessa aiheutuneista hiilidioksidipäästöistä, joten se toimii hiilinieluna. – Laskennan tulos on meidän kannaltamme erinomainen. Nyt pystymme todennetusti tukemaan asiakkaitamme, jotta he pääsevät haastaviin päästötavoitteisiinsa. Ympäristönäkökulmasta Betoroc on täydellinen tuote: sen avulla voidaan säästää neitseellisten materiaalien käyttöä ja se on myös hiilinegatiivinen rakennusmateriaali, toteaa Rudus kavan kerroksen materiaaleja ja myös pengertäytteenä luvan sallimilla alueilla, kertoo GRK:n työpäällikkö Antti Partanen. – Betorocilla voidaan saavuttaa parempi kantavuus kuin vastaavanlaisilla murskeilla rakennettuna. Betorocin käyttö ei työmaalla juurikaan eroa verrattuna murskeen käyttöön. Yksi hyvä etu sillä kuitenkin on työmaankin kannalta: se on edullisempaa kuin luonnonkivimurskeet. Rakennustyömaiden päästöillä suuri merkitys Iina Kallion mukaan rakennustyömailla on huomattava merkitys hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä – Julkisiin rakennushankkeisiin käytetään Suomessa vuosittain noin seitsemän miljardia Kierrätyksen tuotepäällikkö Jussi Ukkola. Parempi kantavuus edullisimmin Uusi Espoonväylä sijaitsee Nöykkiön ja Latokasken kaupunginosissa. Pohjoispäässä Espoonväylä liitetään ensimmäisessä rakennusvaiheessa Puolarmetsänkatuun ja Puolarintie liitetään T-liittymänä Espoonväylään. Ensimmäisen vaiheen pituus on 1,3 kilometriä. Sen pääurakoitsijana toimii GRK Infra ja tilaajana on Espoon kaupunki. Betoroc-mursketta on käytetty 35 000 tonnia eli noin 17 000 kuutiota eli saman verran säästettiin luonnon kiviaineksia. – Betorocia on käytetty Espoonväylällä korvaamaan jaeuroa, mikä on noin kolmannes kaikista julkisista hankinnoista. Espoon kaupungin vihreämmän urakkahankinnan ja materiaalivalintojen vaikuttavuus on merkittävä hiilineutraalisuustavoitteeseen pääsemiseksi. Kallio korostaa päästöjen vähentämisessä yhteistyötä, muuten kehitys ei etene tarpeeksi nopeasti. – Se on mennyttä maailmaa, että kaupunki sanelee ehtoja. Kaikki osapuolet voittavat, kun ratkaisuja haetaan yhdessä ja sidosryhmät sitoutuvat yhteiseen tavoitteeseen. Alalla on menossa kova kehitys, joten on välttämätöntä, että Espoo on myös tutkimusyhteistyössä mukana alan sidosryhmien kanssa. BETOROC-MURSKE HIILINEGATIIVINEN: ESPOONVÄYLÄN RAKENTAMISESSA VALTAVA PÄÄSTÖSÄÄSTÖ Betoroc-murske on pitkään kehitetty, erittäin laadukas, CE-merkitty tuote maanrakentamiseen. Se korvaa luonnonkiven sekä teknisesti toimivasti että kustannustehokkaasti.
nro 12 • 2021 23 J-TRADING JÄRJESTI marraskuun lopussa perinteisen lakaisuja lumikonenäyttelyn kuudetta kertaa Helsingin jäähallin pihassa. Esillä olivat Bucherin lakaisuautot ja koneet, Isekin traktori, Holderin monitoimikone sekä uusin edustus Weidemann. J-Trading hoitaa Koneita ja autoja olivat esittelemässä J-Tradingilta Philip Juslin, Stig Juslin, Henrik Åvall, Kimmo Nuutinen sekä Ulf Juslin. Ja Weidemanin maahantuonnin HCP Finlandin edustaja Saku Harju. Weidemanin jälleenmyynnin Etelä-Suomen alueella. Weidemanin edustus tuli J-Tradingille loppu kesän aikana, ja hyvin on hommat lähteneet liikkeelle ja koneita saatu liikkeelle, kertoo Ulf Juslin. Ja jatkaa että myyntiä on suunnitteilla kasvattaa tulevaisuudessa. Weideman-koneita oli myös paikan päällä esittelemässä J-Tradingin henkilökunnan lisäksi maahantuonnista vastaavan yrityksen HCP Finlandin edustaja Saku Harju. Kaikkiin autoihin ja koneisiin oli kova kiinnostus, ja koneisiin ja autoihin tutustuttiin sekä testattiin pitkin päivää. J-TRADING LAKAISUJA LUMIKONE-NÄYTTELY Caravan messut 21.–23.1.2022 Konepaja-messut 22.–24.3.2022 Maxpo 5.-7.5.2022 Hyvinkään lentokenttä TAPAHTUMAT 2022 Kuljetusmessut 19.–21.5.2022 Lepaa 11.–14.8.2022 Finnmateria 25.–27.10.2022 EUROOPAN SUURIMMALLE kultakaivokselle rakennettava 5G-verkko toimii sekä maan päällä että kaivoksessa. ”Tämä on merkittävä investointi tulevaisuuteen. Haluamme olla Kittilän kaivoksella edelläkävijöitä uusien teknologioiden käyttöönotossa. Tämä kehitysaskel tuo mukanaan paljon mahdollisuuksia pitkälle tulevaisuuteen”, kaivoksenjohtaja Tommi Kankkunen Agnico Eagle Finland Oy:stä toteaa. Kittilän kaivoksella on jo useamman vuoden ajan pilotoitu esimerkiksi etäohjattavia ja autonomisia laitteita. Oman 5G-verkon ansiosta Kittilän kaivos pystyy ottamaan uusia kehitysaskeleita tulevaisuuteen: ”Itsenäisesti toimiva 5G-verkko antaa mahdollisuuden uudenlaisen kaivosteknologian hyödyntämiseen. Samalla se parantaa työturvallisuutta ja toimintavarmuutta, kun käytössämme on kaivoksen oma sisäinen verkko”, Tommi Kankkunen toteaa. Kaivoksen verkko toteutetaan uusimmalla itsenäisellä 5G-verkolla eli ns. 5G stand-alone tekniikalla, jota ollaan vasta ottamassa laajemmin käyttöön kuluvan ja tulevan vuoden aikana. Uusi tekniikka takaa verkolle pitkän elinkaaren ja parhaan mahdollisen suorituskyvyn, kun verkon täytyy toimia jopa yli kilometrin syvyydessä ja kaivostunneliverkostossa. ”Olemme ylpeitä ja innoisAgnico Eagle Finland Oy toteuttaa yhdessä Telian ja Telian kumppaneiden Digitan ja Nokian kanssa uuden 5G-verkon Kittilän kaivokselle. Kyseessä on ensimmäinen maanalaiseen kaivosympäristöön rakennettava 5G-verkko ja ensimmäisiä laajamittaisia esimerkkejä uudesta 5G-tekniikasta tuotantokäytössä. samme tämän mittavan projektin äärellä. Kaivoshankkeen vaatimukset ovat suuret, ja verkon varassa lepää mittava vastuu kaivoksen operoinnin ja turvallisuuden mahdollistamisesta”, toteaa Telian yritysliiketoiminnan verkottamisja viestintäpalveluista vastaava johtaja Kaisa Pajari. ”Edelläkävijät muuttavat maailmaa, ja Agnico Eagle Finlandin johdolla pääsemme yhdessä kumppaneittemme Digitan ja Nokian kanssa lunastamaan 5G:stä antamiamme lupauksia”, Pajari jatkaa. ”Olemme erittäin tyytyväisiä, että pääsemme yhdessä toteuttamaan tätä ainutlaatuista ja mittavaa hanketta. Vastaamme privaattiverkkorakentamisesta ja varmistamme, että 5G-verkko mahdollistaa asiakkaalle tulevaisuuden kaivostoiminnan digitalisoinnin”, toteaa Digitan operatiivinen johtaja Markus Ala-Hautala. Agnico Eagle Finland toteuttaa 5G-verkon yhdessä Telian ja Telian kumppanien Digitan ja Nokian kanssa. Paikallisena yhteistyöosapuolena toimii Veljekset Toivanen Oy. Nyt rakennettavan 5G verkkoinfrastruktuuri on ainutlaatuinen, eikä vastaavia ole tiettävästi toteutettu aiemmin kaivosympäristöön. 5G-verkko otetaan käyttöön vaiheittain, alkaen talvesta 2022 ja valmistuen saman vuoden lokakuun loppuun mennessä. TELIA RAKENTAA KITTILÄN KULTAKAIVOKSELLE OMAN 5G-VERKON K U VA C R ED IT : A G N IC O EA G LE FI N LA N D / B IR G IT TA B R U S IL A TARJOA TARJOA MAANRAKENNUSJA MAANRAKENNUSJA METSÄKONETTASI METSÄKONETTASI MEILLE MEILLE KIERRÄTYKSEEN. KIERRÄTYKSEEN. METALLIPURKAUS OY Vanha Turuntie 873 • 03100 NUMMELA • www.metallipurkaus.fi Romun osto & myynti • Nina Häkkinen, P. 040 763 9863 • Jarmo Häkkinen, P. 0400 817 116
KAIKKI TYÖKONEISTA 24 www.rotator.fi Tuottotie 4, 33961 Pirkkala, puh. (03) 2874 111 Linkokuja 6-8, 01741 Vantaa, puh. (09) 8789 010 Toivotamme asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2022! nro 12 • 2021