Meiltä kaikki Lokomonkatu 25 D Possijärvenkatu 2 Palvelemme (03) 261 0920 ark. 8 - 16 Tampere, Lakalaiva Asentajankatu 5 (03) 3143 4400 Tampere, Nekala Vihiojantie 12 (03) 3142 8200 Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi Suomen ainut ilmainen autolehti 04/2014 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Koeajossa mm. Audi RSQ3 2,5 TFSI Quattro Range Rover Sport 3.0 AUDI A8 Parivertailu: uusi vs. vanha Honda Civic 05 vs. 07 Äijäauto: BMW X5 vm. 2001 Merkittävää säästöä varaosa- ja rengashankinnoissa! AUTOVAHINKOKESKUS OY AUTOVAHINKOKESKUS OY ESPOO:0IENITEOLLISUUSKATU
2 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti ! KOLUMNI PIERUSTA KÄYTTÖVOIMAA AUTOIHIN? URMAS HURMALAINEN Vihreälle ystävälleni taitaisi jäädä tyhjä aukko sydämeen, jos hänen inhoamistaan autoista onnistuttaisiin tekemään aukottoman ekologisia. T ällaista vihreää voisi verrata innokkaaseen maahanmuuttokriitikkoon, jonka elämältä putoaisi pohja, jos viimeinenkin "mamu" lähtisi täältä pois. On mukavaa, kun on joku tai jotain, mitä sättiä. Eduskunnallakaan ei mamujen lähdön jälkeen enää luultavasti olisi muutamalle parlamentaarikolle käyttöä. Miksi Niinistö ei aja Micralla? Voi olla, että tietysti vähän liioittelen. Eikä varmasti kaikille vihreille auto itsessään ole punainen vaate. Harrastaahan Pekka Haavistokin kuplavolkkareita ja ympäristöministeri Ville Niinistökin taannoin hurjasteli ylinopeutta vuokra-Lexuksella sen sijaan, että olisi ottanut alle pienimmän Micran. No juu, oliohan se Lexus kuulemma hybridi, mutta silti… Mutta tuon tyyppisiä ajatuksia kävi mielessä, kun tapasin eräässä illanvietossa vanhan tuttavani, intohimoisen vihreän. Olin kuullut tä- KLICK” män lehden toiselta toimittajalta ylistäviä sanoja hänen testaamastaan sähkömaasturista: bensalasku koko viikolta oli kuulemma 18 euroa, kun auton käyttövoimana oli pääsääntöisesti ollut seinästä töpselillä otettu sähkö. Vihreä kaveri kuunteli happamana, kun sille asiasta intoilin. Lopulta kaveri sitten pyysi lopettamaan mokoman vouhkaamisen: "Mua ei kuule v-un vertaa kiinnosta, vaikka auto kulkisi ilmalla. Yksityisautoilu on joka tapauksessa perseestä ja autoista ylipäätään innostuvat vain tyhjäpäiset ja sieluttomat ihmiset. Auto on infantiilin ihmisen kerskakulutusta ja monelle statusjuttu senkin jälkeen, kun se muutetaan kulkemaan sähköllä". "Kaatolupia autoilijoille" Joskus aikoinaan tämä omahyväinen epeli oli protestoinut sitä vastaan, että hirvien kaatolupia lisättäisiin niiden autoilijoille aiheuttamien onnettomuuksien takia. "Mun mielestä yhtä hyvin voitaisiin myöntää kaatolupia autoilijoille". Vaikka meikäläinen aina välillä leukaileekin isoista bensamaastureista, että on hienoa, kun niissä on mahtavat päästöt, niin kyllähän hölmömpikin ymmärtää, että päästöttömyys on hieno juttu. Olen itse jaksanut aina automiehenä uskoa, että nykyteknologialla ja osaamisella nämäkin hommat pystytään ratkaisemaan. Kun ensimmäisen kerran joskus 2000-luvulla ajoin Toyota Priusta, en millään uskonut, että vuonna 2014 voitaisiin ajella isolla maasturilla sähköllä ja Vuosaaren satamaan avattaisiin vetytankkausasema, jonka vihkiäisiin ministeriä kyyditään vettä pakokaasujen sijasta pakoputkesta sylkevällä maasturilla. Kerroin ystävälleni toivovani, että valtio edistäisi nykyistä kehitystä kaikin tavoin erilaisilla verohelpotuksilla ja muilla. Tähän taas vihreä kaveri sanoi, että hänen mielestään typerät automiehet pysykööt aina maksumiehinä, vaikka onnistuivat kehittämään teknologian, jossa ihmisen oma pieru tuottaisi käyttövoimaksi tarvittavan kaasun. Itse taas jopa innostuin visioimaan pidemmälle tuota ivaksi tarkoitettua puuskahdusta. Mistä sen tietää, vaikka jopa 5 vuoden sisällä tuokin olisi mah- dollista? Onhan pierukin pelkkää kaasua, jota ihminen tutkimusten mukaan töräyttelee keskimäärin 0,5–2 litraa vuorokaudessa. Tosin, onhan senkin koos- tumuksesta hiilidioksidia Wikipedian mukaan 5,1-29 %. Ja eniten pahanhajuista kaasua tuottavia ainesosia on pavuissa, porkkanoissa, rusinoissa, banaanissa, sipulissa, ja maitotuotteissa. Mutta varmasti tekniikka ja ihmisten ohjeistus puhtaammalla ruokavaliolla ratkaisisi tämänkin ongelman. KUUKAUDEN LUKIJOIDEN KUVAT Kuvaajat palkittiin 99 euron arvoisella navigaattorilla. Oisko Shellin kortti suljettu kun tankkaa Nesteellä. KUVAN OTTI ARTO HERRALA Espoon Ison Omenan parkkihallin ulkopuolella taitaa olla maantiellä liikkuvia risteilylaivoja. KUVAN OTTI ARTTU IMMONEN TUUSULASTA Kuukauden kuvat palkitaan tyylikkäällä DEFORTSEURAAVA TYÖVALAISIMELLA NUMERO Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti Kun näet liikenteessä jotain erikoista, tai hauskaa, ota siitä kuva ja lähetä se meille. Kaasujalan arvovaltainen raati valitsee parhaan kuvan joka kuukausi ja julkaisee sen seuraavan kuun lehdessä. Kuukauden kuvan ottanut palkitaan myös Defort-työvalaisimella. Kuva voi olla lähes mitä tahansa, kunhan se liittyy jotenkin autoiluun. Lähetä kuva osoitteeseen: info@kaasujalka.fi tai numeroon 0400 777797 ILMESTYY 12.5.2014 Peukuta Kaasujalkaa facebookissa!
3 - KESÄRENKAAT JA TALVIRENKAAT AINA EDULLISESTI ASENNETTUNA NON-STOP JA ILMAN AJANVARAUSTA. TUHANSIA RENKAITA JA VANTEITA SUORAAN VARASTOSTA KYSY LISÄÄ! koko Firenza Nokian 155/70-13 200€ 250€ 175/65-14 230€ 250€ 185/65-14 240€ 280€ 195/60-14 200€ Vanteet heti alle tai mukaan 185/55-15 320€ 185/65-15 250€ 300€ 195/65-15 260€ 300€ 205/55-16 300€ 380€ 205/60-16 330€ 450€ 215/55-16 350€ 530€ VANTEET 205/40-17 330€ 4 kpl sarjat hinnat alkaen 205/50-17 370€ 550€ 215/45-17 340€ 550€ VANTEET 225/45-17 350€ 470€ 14”........... 170 415”........... kpl sarjat 225/50-17 400€ 650€ 200 225/40-18 370€ 620€ hinnat alkaen 16”........... 250 245/40-18 500€ 800€ 17”........... 250 690€ 14” 170€ 18” 400€ 255/40-18 18”........... 225/40-19 620€ 15” 200€ 19” 400600€ 19”........... 235/35-19 550€ 850€ 16” 250€ 20” 600700€ 20”........... 700 245/35-19 600€ 17” 250€ 245/35-20 680€ 255/35-20 720€ KESÄRENKAAT (4kpl asennettuna) HINAUSPALVELU 24h YÖTÄ PÄIVÄÄ 255/50-20 800€ Nokia Suntek Nokia Suntek Paljon muita kokoja. Katso tarkemmin 225/40/18 620 370 175/65/14 250 230 HENKILÖJA nettisivuilta, myös SUV ja C renkaat HENKILÖJA PAKETTIAUTOT 235/40/18 400 185/65/15 300 250 235/35/19 600 195/65/15 300 260 Hinnat sis 4 kpl asennettuna PAKETTIAUTOT 255/35/19 550 205/55/16 400 300 PIRKANMAALLA PIRKANMAALLA 275/40/20 750 215/55/16 530 330 MEILLÄ MYÖS TULE TULETUTUSTUMAAN TUTUSTUMAAN PAIKAN PAIKAN PÄÄLLE PÄÄLLE VANNETAIVAASEEN VANNETAIVAASEEN! JOTA MUUALTA LÖYDÄ! JOTA ETET MUUALTA LÖYDÄ! Vanteet heti mukaan tai alle. HINAUSPALVELU 24H YÖTÄ PÄIVÄÄ 215/45/17 225/45/17 550 550 340 350 255/50/20 800 p. 0400 550 119 Koivunen 0400 550/119 KOIVUNEN www.mansenauto.fi www.mansenauto.fi RENGASRIKKOPÄIVYSTYS 24H RENKAAT RENKAAT Ahertajankatu 5, 33720 Tampere Ahertajankatu 5, 33720 Tampere VANTEET VANTEET puh. (03) 214 1911, gsm. 0400 725 725 609 609 puh. (03) 214 1911, gsm. 0400 VARAOSAT VARAOSAT Ark. 9 –917, La 9La 9 – 13, myös muina aikoina Ark. – 17, HUOLLOT HUOLLOT KORJAUKSET KORJAUKSET myynti@mansenauto.fi myynti@mansenauto.fi Meiltä matkahuollon välityksellä vanteet, renkaat ja rengaspaketit. Meiltä matkahuollon välityksellä vanteet, renkaat ja rengaspaketit. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KYSY! turboahtimet dieselosat sylinterikannet moottorikorjaukset vaihtomoottorit TERVETULOA PALVELEVAAN AUTOLASILIIKKEESEEN! HUOM! Lakalaivassa Pirkanmaan Lokomonkatu 25 D Possijärvenkatu 2 (HUOM!! UUSI OSOITE) (03) 261 0920 PARAS työkalukauppa Tampere, Lakalaiva Asentajankatu 5 (03) 3143 4400 Tampere, Nekala Vihiojantie 12 (03) 3142 8200 Avoinna ma - pe 7.00 - 16.30 Avoinna ma - pe 7.30 - 17.00 tuulilasimyynti tuulilasiasennukset tuulilasikorjaukset Glass- Medic järjestelmällä koulutetut asentajat kaikki merkit ja mallit vakuutusyhtiöiden hyväksymä asennusliike takuu kaikilla töillä 20 vuoden kokemus alalta Tervetuloa! Palvelemme ark. 8 - 16
4 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MAKASIINI KUUKAUDEN OSTOSVINKKI FAKTA: Valmet Automotive toimittaa autoja suoraan Veho Groupille 1.4. alkaen Painepesuri Polttomoottori Painepesuri 499 00 ,- Unohda kaikki sähkökäyttöiset ”himpulapesurit”. Polttomottorikäyttöinen pesuri on sähköstä riippumaton. Tämän avulla pääset pesemään paikkoja johon ei ollut ennen mahdollisuutta. Pesuri on itsestään imevä, joten sille ei tarvitse olla sisääntulo painetta ollenkaan. TEKNISET TIEDOT: Moottori: 9hp nelitahtimoottori Max sisääntulopaine: 6 bar Kierroksia minuutissa: 3400 Ulostulo paine: 220 bar Imuletku: 3m Paineletku: 8m Veden ulostulopaine: 864 l/h Polttoainetankin koko: 6,5litraa Paino: 58kg Hinta: 499.00 € www.puuilo.fi Uudessakaupungissa valmistamat ja Suomeen myytävät MercedesBenz A-sarjan autot tullaan 1.4.2014 alkaen toimittamaan suoraan Mercedes-Benzin maahantuojalle. Kyseisiä autoja ei jatkossa enää kierrätetä asiakastoimituksiin Saksan kautta. Autojen toimituksia Suomeen yksinkertaistava järjestely on sovittu Valmet Automotiven, Daimlerin ja Veho Groupin kesken. Samalla Uudessakaupungissa aloitetaan A-sarjan autojen alustan suojaus. Toistaiseksi kaikki Suomessa valmistetut A-sarjalaiset on laivattu Saksaan Bremerhaveniin, jossa autoille tehdään alustasuojaus. Huhtikuun alusta menettely muuttuu Suomen osalta siten, että Valmet Automotive hoitaa Suomeen myytävien autojen suojauksen, ja autot toimitetaan Uudestakaupungista suoraan Veho Groupille. Valmet Automotive hoitaa valmistamilleen autoille suojauksen myös kaikille muille markkina-alueille, joissa suojaus vaaditaan. VALMET AUTOMOTIVEN ONNEKSI OLKOON GOLF! viettää tänä vuonna 40-vuotissyntymäpäivää. Mallin menestystarina alkoi 29. maaliskuuta 1974, jolloin ensimmäinen Golf rullasi valmistushihnalta Volkswagenin Wolfsburgin tehtaalta. Sittemmin niitä on vilistänyt maailmalle yli 30 miljoonaa. Tilastokeskuksen mukaan Golf oli vuodenvaihteessa Suomen autokantatilastossa toiseksi suosituin automalli 118 000 kappaleella. Golf on ollut Euroopan ostetuin automalli jo vuosia ja Suomen ykkönen esimerkiksi vuosina 2013, 2010 ja 2009. Tullessaan markkinoille italialaisen autosuunnittelijan Giorgio Giugiaron kynästä lähtenyt Golf edusti monikäyttöisyydessään täysin uutta autoajattelua ja antoi nimensä uudelle autoluokalle. Muutamassa vuodessa Golf-mallisto kasvoi urheilullisten autojen ikoniksi nousseella GTI:llä, maailman ensimmäisellä nopeakäyntisellä dieselversiolla ja avo-Cabriolet'lla. Vuosien kuluessa mallisto on laajentunut mm. farmariversio Golf Variantilla. Seitsemättä sukupolvi on nyt menossa VOLKSWAGEN GOLF ! TEKNIIKKAA: AUDI RSQ3 2,5 TFSI QUATTRO S TRONIC HINTA: 78 726,03€ KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 95 854,47 € ISKUTILAVUUS: 2480 cm³ TEHO: 310hv (228 kW) 5200 6700 r/min VÄÄNTÖ: 420 Nm/1500-5200 r/min OMAMASSA: 1730 kg VETOKYKY MAX: 1900 kg TAVARATILAN TILAVUUS: 356 l Omintakeinen makeinen Audi tökkäsi upeasti pauhaavan viisisylinterisen moottorin pienimmän katumaasturinsa keulalle ja tuloksena syntyi varsin omintakeinen makeinen. T ämän samaisen koneen olen koeajanut TT:n ja RS3:n kohdalla, joten suurinpiirtein oli tiedossa mitä odottaa. Viisisylinterinen turboahdettu moottori pauhaa lähes yhtä upeasti kuin 80-luvun ralli-quattrot, joten stereoille ei liiemmälti ollut käyttöä. Ripeitä katumaastureita on nähty aiemminkin usealla eri merkillä, mutta Audi on ensimmäinen, joka tekee sen tässä pienimmässä kokoluokassa. Luulenpa, että se onkin tämän auton ainut tarkoitus. Ehkäpä Audi tahtoo osoittaa, että tämän he osaavat. Yleensä Audeissa on ajoasento ollut esimerkillinen, mutta jostain syystä en tästä löytänyt oikein mielestä ajoasentoa. Ihan kohtuullisen sain, mutta koko koeajon käteni hapuilivat istuimen säätönappuloita siinä toiveessa, että parempi asento löytyisi. Moottorin jatkeena on tutusti 7-lovinen S-Tronic-vaihteisto, joka hoitaa hommansa loistavasti. Ainoan särön ajettavuuteen tekee nelivedon toiminta, sillä tämähän on toteutettu Haldexin avulla. Normaalissa arkiajossa sitä ei juurikaan huomaa, mutta rankempi kaasun käyttö paljastaa, että autolla on aina aluksi taipumusta puskea ennen kuin voimaa siirtyy taakse. RSQ3 on Audin katumaastureista ainut, josta saa kytkettyä kaikki ajonvakautusjärjestelmät pois käytöstä, mutta meidän harmiksemme koeajomme aikana ei kunnon talvikelejä ollut. Jäi siis tuo hauskuus kunnolla kokematta. Hintaa tälle komeudelle tulee sen verran runsaasti, että mikään myyntimenestys tuskin tulee olemaan, mutta hauskuutta tarjoaa varmasti koko rahalla. YHDISTELMÄKULUTUS: 8,8 l/100 km C0²-PÄÄSTÖT: 206 g/km KOEAJON KULUTUS: 10.2 litraa HUIPPUNOPEUS: 250 km/h KIIHTYVYYS: 0 - 100 km/h 5,5 s. + Suorituskyky Ajettavuus Moottorin saundit – Ajoasennon säätövarat (varauksin) Hinta ? JÄLKIMAKU Audi RSQ3 käy mainiosti esimerkiksi varakkaan perheen kakkosautoksi ja näin ollen kummankaan osapuolen ei tarvitse kärvistellä, jos tämä auto on enää pihassa, kun itse pitäisi lähteä liikkeelle. Voipi olla, että useassa tapauksessa juuri tämä auto lähtisi pihasta ensimmäisenä.
6 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KOEAJOSSA ! TEKNIIKKAA: AUDI A8L 3.0 TDI QUATTRO TIPTRONIC EXECUTIVE LINE HINTA: 131264,75€ KOEAJOAUTON HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 159 730,36€ ISKUTILAVUUS: 2967cm Audi A8 on selkeä valinta edustusautoksi, jos ajatellaan ajettavuutta, sillä kuskin paikalta katsottuna parempaa saa hakea. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa E dellisen kerran ajoin Audi A8:lla muutama vuosi sitten ja tuolloin alla oli etuvetoinen Hybridi-malli, joka jäi ainakin toistaiseksi Suomen ainoaksi sellaiseksi. Audi esitteli ensimmäisen suursarjatuotantoon suunnitellun, itsekantavalla alumiinikorilla varustetun Audi A8 -mallin Frankfurtin autonäyttelyssä 1993. Uudessa Kasissa on tehokkaammat moottorit, uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät ja ajovalot, joissa käytetään uutta Matrix LED -tekniikkaa. Auton mitat ovat pysyneet ennallaan: pituus 5,14 m, leveys 1,95 m, korkeus 1,46 m ja akseliväli 2,99 m. Tämän koeajettun pitkän A8 L -version pituutta ja akseliväliä on sen sijaan kasvatettu 13 cm. Lähes kokonaan alumiinista rakennettu kori painaa vain 232 kiloa. Ulkoisesti pientä hiomista Ulkonäköäkin on hiottu. Tosin vain niin vähän, että voisi sanoa vain faceliftiksi. Konepelti, jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri muodostavat kokonaisuuden, jota ajovaloyksikön suora alareuna vielä korostaa. Muotoilun yhtenä lähtökohtana on ollut erottaa Audi A8 selkeämmin muusta Audi-mallistosta. Ajovaloissa käytetään uutta Matrix LED -tekniikkaa, joka toimii yhteistyössä auton mm. navigaatiojärjestelmän kanssa. Kaukovaloyksikkö muodostuu 25 yksittäisestä valodiodista, jotka syttyvät, sammuvat ja himmenevät kulloisenkin ajotilanteen mukaan. Autoon on saatavana kuljettajaa avustavat aktiivisen turvallisuuden järjestelmät. Uusia järjestelmiä ovat Audi active lane assist -kaistallapysymisvahti, Head-up display -tuulilasinäyttö sekä Night vision -pimeänäköavustin, joka tunnistaa myös suuret eläimet kuten hirvet ja peurat, ja hälyttää kuljettajaa tarvittaessa. Moottorivalikoimaan kuuluu kaksi bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa. 3.0 TFSI -bensiinimoottorin teho on 310 hv. Sylintereiden lepuutusjärjestelmällä varustetun 4.0 TFSI V8-biturbon teho on 435 hv ja nollasta sataan taittuu 4,5 sekunnissa. Taloudellisimmillaan uusi A8 kulkee 5,9 litralla sadalla. Moottorina on tällöin Euro-6-normin täyttävä 3.0 TDI clean diesel -moottori, jonka teho on 258 hv. 4.2 TDI clean dieselin teho on 385 hv ja suurin vääntömomentti 850 Nm. Ylellisintä Audi A8 versiota, Audi A8 L W12 quattroa kuljettaa 6,3-litrainen kone teholtaan 500 hv. Miellyttävää matkantekoa Audi A8 on varustettua aina jatkuvatoimisella quattro nelivetojärjestelmällä, jonka sieluna on itselukittuva vään- Kuljettajan edustusauto nön tunnistava keskitasauspyörästö. Alusta on tietenkin ilmajousitus, joka toimii kerrassaan upeasti Nyt tämä koeajettu A8 oli varustettu yleisimmällä V6dieselillä, joka liikuttaa tätä massiivista edustusautoa eleettömästi ja vaivatta. Mihinkään yltiöpäisiin ohituksiin tällä ei kerkeä, mutta varmasti menohalut riittävät kiireisimmälle dirikallekin. Nollasta sataseen rykäisyssä tai oikeastaan missä kiihdytyksessä tahansa normaalit GTI-Golfit yms jäävät nuolemaan näppejään. Ajaminen on uskomattoman leppoisaa ja vaivatonta. Matkan tekeminen taittuu kuin huomaamatta. Auto on eleetön ja todella hiljainen melutasoltaan. Parhaimmillaan moottori on vääntöhommissa alhaisilla kierroksilla, sillä korkeammilla kierroksilla tuntuu vain ääni kasvavan. Koeajon keskikulutus pysyi yllättävän alhaisella tasolla ottaen huomioon, että auto painaa yli 2000 kiloa ja koeajon aikana ei ollut tarkoituskaan pihistellä. TEHO: 258hv (190kW) 40004250r/min VÄÄNTÖ: 580Nm (1750-2500r/min) HUIPPUNOPEUS: 250km/h KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 6,1 s OMAMASSA: 2010kg VETOKYKY MAX.: 2200kg TAVARATILA: 520 litraa YHD. KUL.: (valm.ilm) 6 litraa KOEAJON KULUTUS: 8,3 litraa CO²-PÄÄSTÖT: 158g/km + Ajo-ominaisuudet Tilat Ylellisyys Alhainen melutaso – ? JÄLKIMAKU Audi A8 on pitkästä aikaa auto, joka saa kuljettajan syyn maireaan hymyyn. Tämä on selkeästi auto dirikalle, joka tykkää usein jättää koppalakkisen kuskinsa viettämään pekkaspäiviä ja hyppää itse rattiin.
8 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KOEAJOSSA ! TEKNIIKKAA: RANGE ROVER SPORT 3.0 S/C HSE DYNAMIC HINTA: 133376,82€, koeajoauton HINTA LISÄVARUSTEINEEN: 151743,50€ KUUTIOTILAVUUS: 2995cm³ TEHO: 340hv (250kW) VÄÄNTÖ: 450 Nm PAINO: 2144kg VETOKYKY MAX: 3500kg HINTOJEN HUIPULLA Uusi Range Rover Sport sai ulkomuotoihin ja sisätiloihin uusimpia trendivirtauksia teknisiä hienouksia unohtamatta. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa K oeajoimme viimeksi Range Rover Sportin jotain vuosia sitten ja sillon keulalla ärjyi diesel V8, joka sopi auton luonteeseen tolkuttoman hyvin. Massiivinen diesel vihelsi lähes suihkukonemaisesti ja mahtava vääntö ei jättänyt ketään kylmäksi. Nyt tämä uusi on päässyt laihdutuskuurille. Painonsäästöä on tullut jopa 420 kiloa ja on saatavana myös 7-paikkaisena. Edeltäjäänsä nähden pituutta on tullut lisää 62 mm, mutta akseliväli on kasvanut peräti 178 mm:iä ja sen huomaa selkeästi väljempinä sisätiloina. Joustovarat ovat luokan parhaat (260mm edessä ja 272mm takana) mikä takaaainutlaatuisen (jopa 546mm) pyörän liikkumavaran. Lisäksi lähestymis- ja jättökulmia on pienennetty. Suurin maavara on kasvanut 278 millimetriin (+51mm) ja uudelleen suunniteltu ilmajousitus säätää automaattisesti ajokorkeuden kahden korkeuden välillä. Uuden sukupolven Terrain Response® 2 valitsee automaattisesti jokaiseen tilanteeseen parhaan mahdollisen ohjelman. Tällä siis pärjää maastossa entistä paremmin. Voimakas mallisto Nyt tämä koeajettu uusi Range Sport oli varustettu, ainakin paperilla varsin houkuttelevalla, mekaanisesti ahdetulla V6:lla. HUIPPUNOPEUS: 208km/h KIIHTYVYYS 0-100KM/H: 7,2 s YHD. KUL. (VALM.ILM): 10,7 l KOEAJON KULUTUS: 16,1 l Tällä hetkellä Suomessa on saatavana neljä eri moottoria; kaksi eritehoista V6-dieseliä sekä V8bensa. Tilaa löytyy hulppeasti sekä edessä että takana ja kaiken kokoiset kuljettajat saavat hyvän ajoasennon. Mittaristo on toteutettu perinteisesti eikä digitaalisesti kuten isossa Rangessa. Yleisvaikutelmaa voisi luonnehtia todella ylelliseksi. 8-vaihteinen automaattivaihteisto on ns. oppivaa mallia, joka mukautuu käyttäjän ajotavan mukaan. Koeajon aikana vaihteiston toiminta ei oikein miellyttänyt vaan se vaihtoi toisinaan nykäysten saattelemana. Ilmeisesti viikon mittaisen koeajon aikana vaihteisto ei osannut sopeutua minun ajotyyliini. Vaihteistoa on mahdollista vaihtaa myös manuaalisesti ja silloin tämä toimii erittäin hyvin. Auto etenee eleettömästi ja leppoisasti, mutta ehkä tämä on suunniteltu matkustajan kantilta katsottuna. Tuntuu, että kuljettajalla on ajamiseen vähän etäinen fiilis. Auton tunnoton ohjaus kiusaa etenkin liukkaalla tien pinnalla ja alusta on aavistuksen pintakova, joka ilmenee kolahteluina kuopissa. Toisaalta tässä tulee loistavan maastoauton alustan "ongelma", joka on aina kompromissi maantieajettavuuden kanssa. Multimediakeskus jolla hoidetaan erilaisia säätöjä saisi olla selkeämpi ja saksalaistyyppisesti ohjattu pyörällä. Uusi Range Sport on teknisesti fantastinen ja hieno kokonaisuus, jonka ominaisuuksien kertomiseen menisi useita sivuja. Toiset innostuvat ja ajamisesta tykkää- Vetokoukku tarpeesi mukaan. Testattu todellista käyttöä varten. Kaikki Thulen vetokoukkuratkaisut ovat turvallisia ja helppokäyttöisiä – löydät varmasti ratkaisun, joka sopii sinun tyyliisi ja tarpeisiisi. Kiinteä vetokoukku sopii ahkeraan käyttöön, irrotettava vetokoukku tyyliä arvostaville ja kääntyvä vetokoukku helppokäyttöisyyttä haluaville. Lisätietoja: www.thule.fi + Imago Ylellisyys Maasto-ominaisuudet Väljät tilat – Hinta Pintakova alusta Multimediakeskuksen sekavuus Ajamisen tunnottomuus ? JÄLKIMAKU Hurjan komea ilmestys, mutta tällä rahalla ostaisin mielummin MB GL:n tai BMW X6:n. Ne tarjoavat kuljettajalle selkeästi enemmän ajonautintoa. vät kokevat ehkä vähän fiiliksen puutetta. Mene ja tiedä. Range Sportilla, kun ajat pihaan niin ei tarvitse ainakaan selitellä yhtään mitään.
Kun tavanomainen ei riitä. Malliston hinnat alkaen Diesel -malliston hinnat alkaen 65.900,- 67.900,- sisältää alv. 24% sisältää alv. 24% Dodge Ram 1500 CrewCab 2014 CrewCab 4X4, Laramie 5,7 HEMI, bensiini Markkinoiden ylivoimaisesti komein vakiovarustus! Keyless-Go, navigointi, peruutuskamera, lämmitetyt ja tuuletetut etuistuimet, lämmitetty ohjauspyörä, pysäköintitutka sekä eteen että taakse, kaukostartti, sähköisesti kytkettävä neliveto, astinlaudat, bluetooth-handsfree, lasikattoluukku, vakionopeudensäädin, monitoimiohjauspyörä, sähkösäätöiset etuistuimet, Alpine huippuäänentoisto subwooferilla... Kaksi versiota - urheilullinen Sport sekä näyttävä Laramie! AutoAreena on tuonut uuden Chevrolet Starcraft -malliston Suomen markkinoille. Tarjolla on niin RE85 etanolibensiini-mallit nelivetoisina, kuin Duramax diesel-mallit takavetoisina. Normaali akseliväli tai pidennetty malli, korkea tai matala? Sinä päätät. Vakiovarusteluna kaikissa malleissa mm: kuljettajan ja etumatkustajan sähkösäätöiset istuimet, sähköikkunat ja -peilit, kaukosäätöinen keskuslukitus, kaukokäynnistys, ilmastointi / lämmitys (erillissäätimet eteen ja taakse), vakionopeudensäädin, ajotietokone. Malliston hinnat alkaen 72.900,sisältää alv. 24% Malliston hinnat alkaen 66.900,sisältää alv. 24% Dodge Durango Ford F-250 SuperDuty 2014 3,6l V6 Limited AWD, bensiini 2014 PowerStroke XLT CrewCab 4x4, 6,7, diesel Tilavat, runsailla vakiovarusteluilla olevat SUV Dodget saapuvat Suomeen – hae omasi! Muut versiot: Dodge Durango 3.6l Citadel AWD 69.900,- (sis. alv.) Dodge Durango 5.7l V8 R/T AWD 72.900,- (sis. alv.) Dodge Durango 5.7l V8 Citadel AWD 73.900,- (sis. alv.) USA pickup malliston väkevin moottori! Todellinen vetoautojen kuningas! Yli 400 hevosvoimaa ja miltei 1100NM takaa isommankin kuorman vaivattoman kuljettamisen tehokkaasti ja taloudellisesti! Sähköisesti kytkettävä neliveto sekä takatasauspyörästön lukitus. Takalaidalla nerokas porrasratkaisu sekä perinteiseen amerikkalaiseen tapaan kaikki oleelliset mukavuusvarusteet! autoareena.com Moukarinkuja 6, 04300 Tuusula | 010 2810 860 Palvelemme: arkisin 9-19, lauantaisin 10-15, netissä 24/7 Tutustu myös kattavaan vaihtoautovalikoimaamme nettisivuillamme tai tule käymään.
10 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti AUTOJA TOSIMIEHELLE ”X5 on nautinto, vaikka veis kaikki rahat” Vanhassakin Bemarin X5-maasturissa on äijämäistä hohtoa. Ei ihme, että ainakin takavuosina sellaisella ajoi pornotähti Lotharkin, alias Anssi Viskari Mäntyharjulta. TEKSTI_Urmas Hurmalainen KUVAT_Mika Salomaa K oska Audi Q7 tuli markkinoille vasta vuonna 2009, jää iäkkäämpää eurooppalaista herrasmiesmaasturia etsivän vaihtoehdoiksi vain Volvo XC90, MB ML ja BMW X5. Audi Q7 tuli markkinoille vasta eikä sellaisen hankintaa tavallisen erkin perse kestä vielä pitkään aikaan. Tai ehkä sentään pitää lisätä listalle Volkswagen Touareg. Vanhat japanilaiset Toyota Land Cruiserit tai Mitsubishi Pajerot ovat asia erikseen: niillä ajavat ulkoilmassa ahavoituneet metsurit ja velkaantuneet pienkoneurakoitsijat. Hiljentäisi naapurin Mutta iäkäskin BMW X5 on taas sellainen peli, että vitsit pitää etsiä sellaisen käyttäjistä. Ja koska X5:llä pääsääntöisesti ajavat golfaajat ja hyvin ruskettuneet espoolaiset markkinointimiehet, löytyy ainoa siihen liittyvä huumori siitä, että sellaisella ajaa maan maineikkain miespornotähti. Tämä tietysti kertoo siitä, että jousitusten on pakko olla kohdallaan: käsitykseni mukaan Lotharilla seuraa videokamera mukana autossa, että kuvaussession saa polkaistua käyntiin missä tahansa ja milloin tahansa. Yli 300 000 kilometriä ajet- tunakin koeajossa ollut X5 eteni äänettömästi sinne, minne ohjasin, tosin välyksetön ohjaus myös vaati tosiaan pitämään ratista kiinni. Mutta tällaisen 3-litraisen bensa-X5:n ostaminenhan on pitkälti tunnetta. Kyllä minä kaikenmaailman nettikeskusteluja olen lukenut vakuutusten, verojen ja korjauskulujen kalleudesta, mutta silti teki mieli mennä kauppaan ja latoa rahat tiskiin. Tämä pistäisi sukulaiset ja naapuritkin hiljaisiksi, sillä eiväthän perusihmiset osaisi mistään päätellä, että tällä nimenomaisella autolla on ikää jo 13 vuotta ja matkamittarilukema 306 000 kilometriä. Oivaa psykoterapiaa 3-litrainen ja 224-hevosvoimainen bensamoottori ei tietenkään tee näin raskaasta autosta mitään ohjusta. Mutta en minä ihan ymmärrä, että tällaista autoa kukaan edes hankkisi siksi, että ”voisi lämän tiskiin iskemällä’’ karkottaa liikennevaloissa hitaammat rinnalla kulkijat. Kyllä tämä on enemmän auto tällaiselle viisikymppiselle ukolle, joka kaipaa elämäänsä pientä herraskaisuutta vähällä rahalla. Huolimatta siitä, että auto on vuosimallia 2001, sen varustus ei jätä tänä päivänäkään hirveästi toivomisen varaa. Mukavuutta lisäävät niin ratin sähköinen etäisyyden ja korkeuden säätö, nahkasisustus kuin sähkösäätöiset penkitkin. Kuskinpenkki on vielä muistillakin. Ison auton parkkeeraamista taas helpottaa parkkitutka. Ja tietysti tämä Bemari on neliveto, eikä mikään nelivetomaasturilta ainoastaan ulkoisesti näyttävä etuvetoinen Qashqai. Olen kyllä kuullut, että tällainen 3.0i X5 antaisi matkaajossa 14-16 litran lukemia satasella ja että joku sellaisen aikoinaan ostanut ei olisi koko auton omistushistoriansa aikana päässyt alle 14,7 litraa pienempiin lukemiin… Toisaalta olen kuullut sellaistakin, että 4.4 i:llä onnistuisi hyvinkin pääseminen 12.1 litran kulutuslukemiin seka-ajossa. Mutta oli miten oli, niin silti jotenkin ymmärrän niitä ihmisiä, jotka X5:n hankkivat, vaikka se ”veis kaikki rahat ja auto olis koko ajan paskana”. Sanoisin, että jos on itsetunto ihan pohjalukemissa, niin psykoterapeutin työn edistymistä voi nopeuttaa pistämällä tähän X5:een vajaat 12 000 euroa. Sitä, onko se järkevää, pohtikoot sitten ihan muut miehet. ! TEKNIIKKAA: KOEAJETTU BMW X5 VUOSIMALLI: 2001 MITTARILUKEMA: 306 000 km HINTA: 11 999 € MOOTTORI: 3.0 i KÄYTTÖVOIMA: bensiini VAIHTEISTO: automaatti TEHO: 224 hv MYYJÄ: Autosilta, Espoo
Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti – Tuulilasissa olevan selkeän halkeaman laajenemista ei pysäytetä vippaskonstein kuin ehkä 1-2 kuukaudeksi, eli vaihto on ennen pitkää edessä. Joka muuta väittää, valehtelee. Sen tässä on 15 vuoden aikana nähnyt. TEKSTI_Timo Kiiski KUVAT_Mika Salomaa Tuulilasiratsiat tarpeen Kirkas tuulilasi yhtä tärkeä kuin pitävät renkaat T uulilasiyrittäjä Juha Keskinen muistuttaa, että kirkas tuulilasi on vähintään yhtä tärkeä kuin pitävät renkaat. Vaihto on edessä, kun vaurio on 2 euron kolikkoa suurempi. Tampereen Tuulilasimyynti myy ja korjaa tuulilaseja 14 vuoden kokemuksella. Työvuosissa mitattuna yrityksen kuudelta työntekijältä löytyy alalta kokemusta yhteensä yli 100 vuoden verran. Yrityksellä on Tampereella toimipisteet Lokomonkadulla ja Possijärvenkadulla. – Aina on parempi tulla hakemaan apua erikoisliikkeestä kuin tehdä kaupat epämääräisesti jouluna ja joskus vain harvakseltaan tuulilaseja asentavassa autokorjaamossa. Jos asiakas epäilee tuulilasinsa vaihtamisen tarpeellisuutta ja haluaa ammattimiehen tekemän kuntotarkastauksen teemme sen aina veloituksetta, Keskinen sanoo. Jatkuvaa koulutusta Tampereen Tuulilasimyynti myy vuosittain keskimäärin 4000 tuulilasia. – Heikossa taloustilanteessa autokaupatkin yrittävät paikata heikentyviä automyyntejä tuulilasikaupoilla ja -asennuksilla. Työn taso on kuitenkin usein erilainen vettauna alan erikoisliikkeeseen, jolle tuulilasien vaihdot ja korjaukset ovat jokapäiväistä rutiinia. Autoliikkeessä vaihdetaan laseja kerran viikossa tai kuukaudessa ja erikoisosaaminen keskittyy ns. omiin, liikkeen edustamiin automerkkeihin. Keskisen yritys edustaa laadustaan tunnettuja Pilkington-tuulilaseja ja kuuluu valtakunnalliseen Pilkington AutoGlass Service – ketjuun, joka kouluttaa Pilkington Automotive Fitting Academyssä liikkeiden henkilökuntaa säännöllisesti. Myös Tampereen Tuulilasimyynnin ammattilaiset käyvät säännöllisesti koulutuksissa ja ovat toisinaan toimineet myös muille jäsenliikkeille koulutuspaikkana. Keskinen pitää 2 euron kolikon sääntöä hyvänä: jos vaurio on sitä suurempi, on lasi syytä vaihtaa, pienemmät vauriot taas voidaan monesti myös korjata. Läpimeno katsastuksestakaan ei automaattisesti tarkoita sitä, että tuulilasi olisi sataprosenttisesti turvallinen. – Välillä tuntuu, että täysin ehjä tuulilasi hylätään ja joskus taas läpi menee koko matkalta haljennut lasi, Keskinen sanoo. Keskistä ihmetyttää myös se, että Suomessa järjestetään säännöllisesti rengasratsioita, mutta tuulilaseja ei juuri erikseen ratsata. – Kuitenkin kirkas tuulilasi on vähintään yhtä tärkeä kuin pitävät ja lain kirjaimet täyttävät renkaatkin. Istuvuus tärkeää Tuulilasin pinta kuluu ajan saatossa ja tällöin näkyvyys huononee. Lasin kulumisesta aiheutuvan kulumisen huomaa erityisesti aurinkoisella säällä, koska tällöin lasin läpäisevä auringonvalo häikäisee huomattavasti verrattuna uuteen lasiin. Suomeen virtaa toisinaan jopa laittomia maahantuonti reittejä Tampereen Tuulilasimyynnin Juha Keskinen tietää, että katsastus ei välttämättä aina kerro koko totuutta tuulilasin kunnosta. Vaikka halkeamaa tai yli 2 euron kolikon kokoista kiveniskemää ei lasissa olisikaan, sen pinta kuluu ajan saatossa ja näkyvyys huonone. pitkin kaukomailla tehtyjä ns .halpalaseja. – Kyllähän ne tuulilasilta näyttävät. Mutta jos normaalisti tuulilasi maksaa alan tunnustetussa liikkeessä vaikkapa 350 euroa, on siinä jotain hämärää, jos lasia myydään 200 eurolla. Näiden halpojen tuulilasien ongelma on istuvuus. Kun lasin muoto on vähän sinne päin, eivät listat välttämättä istu kunnolla paikoilleen, kuten isompien merkkien ja kokeneen erikoisliikkeen tekemässä vaihdossa. Samoin näistä halpatuontilaseista puuttuu usein laadukkaan asentamisen varmistamiseksi vaadittavia lasien ns. lisäarvovarusteita, mm. peilinnuppeja, sadeyms. tunnistimia, ja tuotteet eivät aina täytä lain vaatimia hyväksymismerkintöjäkään. Kuljettaja voi kokea katsastuksessa ikävän yllätyksen, jos muuten ehjä lasi hylätään laittoman hyväksymismerkinnän takia. Pilkington, yhtenä maailman suurimmista autolasi valmistajista, takaa aina tuotteidensa lailliset hyväksymismerkinnät ja näin autoilija voi turvallisin mielin liikkua maanteillä. YKKÖSHUOLTOA Valtuutettu huoltoliike CHYSLER, JEEP DODGE Renkaiden Keväthuolto 89€ kausisäilytys sis. 15-kohdan tarkastukset ja täyssynteettisen öljy (max 4,5l)+suodattimen. sis. vakuutus, kuntotarkastus, pesu ”ei longlife” Kaikki merkit. Alle vaihto 25€ Longlife öljyllä 105€ (etuasiakas 10€) sis. (max 4,5l)+suodattimen. Kaikki merkit liittyminen sekä Ilmastoinnin huolto 59€ Etuasiakas mahtavat kesärengasEtuasiakkaille 49€. tarjoukset kotisivulta sis. (max 800 g kylmäaine Huoltoajat internet-sivuilta tai puhelimitse: p. 010 666 4928 Avoinna ark. 7.30-17.00 Tampereen HUOLTOYKKÖNEN 11 50€ Monimerkkihuolto
12 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti SUURVERTAILU SUURVERTAILUSSA KESKILUO Keskiluokkaiset ja 3-5-vuotiaat Mondeot, Avensikset ja Passatit ovat kohtuullisten kilometriensä takia dieseleitä helpompia myytäviä. TEKSTI_Timo Kiiski R inta-Joupin Autoliike Oy:n koko ketjun 2500 autosta noin 180 on vuosimallien 2009-2011 bensiinimoottorisia ja suhteellisen vähän ajettuja keskikokoisia autoja, muun muassa Mondeoita, Passateja ja Avensiksia. – Näillä autoilla on ajettu suunnilleen ne 20 000 kilometriä vuodessa ja ne mahtuvat hintaluokkaan 15 00030 000 euroa. Eli kolmevuotiaina niiden matkamittareihin on kertynyt noin 60 000 kilometrin lukemat, viisivuotiailla on ajettu keskimäärin 100 000 kilometriä. Entisten yritysautojen osuus näistä on 20-25 %, kertoo yrityksen Turun pis- teen myyntijohtaja Olli Aarnivaara. Entinen leasing helppo myydä Leasing-auto on Aarnivaaran mukaan vaihtoautoliikkeelle todella hyvä myytävä. – Niiden palauttamisessa on selvät kriteerit: kaikki muut paitsi normaalit kulumiset laskutetaan ja kuntoon saatetaan käyttäjäyritykseltä. Jos on tuulilasissa säröä ja puskurinkulmaa ajettu rumasti, ne laitetaan tip-top -kuntoon. Ja merkkihuollot ovat kuitenkin aina plussaa. Yksityinen saattaa säästöä hakiessaan tyytyä vaihdattamaan pelkästään öljyt jossain pienemmässä korjaamossa. Välttämättä kaikki asiat eivät silloin tule käyttämättä edes läpi. Aarnivaaran mukaan auton kysyntä käytettynä on suoraan verrannollinen sen menekkiin uutena. – Kun on uutena suosittu, niin sitä auto on myös käytettynä. Tämän vuoden myydyin on Skoda Octavia ja siksi se on suosittu käytettynä. Skoda Superb on jo isompi auto: selkeästi Passatia tilavampi, lähempänä Audi A6-kokoa. Toki Superbin edullisimpien mallien hinnat uutena lähtevät 30 000 eurosta, mutta tuon kokoluokan myydyimmät autot ovat melkein aina automaattivaihteisia ja paremmilla varusteilla, niistä suurin osa myydään dieseleinä takseiksi tai muuten paljon ajaville, esimerkiksi edustajille. Niinpä halutuimpien vaihtoSuperbien hinnatkin liikkuvat pääasiassa 37 000 – 45 000 eurossa, kun taas Volkswagen Passatin myydyin malli on Opel Insignia 4-ov Edition BL 1,6 Turbo 132, vuosimallia 2010 ja 94 000 km ajettuna oli myynnissä Lahdessa Autotalo Laakkosella 17 950 eurolla. Uutena sama auto on maksanut 29 952 €. Ford Mondeo 2,0 l, 145 hv, Trend Design 5-ov, vuosimallia 2010 ja 77 000 km ajettuna oli Helsingin Herttoniemen Laakkosella myynnissä 17 850 €:llä. Uutena saman Mondeon perushinta oli 25 892 €. Citroën C5 THP 156 Dynamique Business Sedan A, vm. 2010, mittarilukema 110000 km. Hintapyyntö Easy Km:ssä Vantaalla 18 750 €. Uutena saman Sitikan hinta oli 30987 €. Volkswagen Passat Sedan Comfortline 1,4 TSI 90 BlueMot DSG, vuosimalli on 2010 ja mittarilukema 81 000 km. Autotalo Laakkonen Hämeenlinnassa pyytää tästä yksilöstä 20 900 €. Uutena saman Passatin perushinta vuonna 2010 oli 31 100 €.
SUURVERTAILU Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 13 OKAN TILAVAT BENSAMALLIT 1.6-litrainen pikku-diesel. – Ja se taas tuo sen vaihtoautonakin noin 30 000 euron hintaluokkaan. Vähintään puolet manuaaleja Kun Audi A6:n ja BMW:n 5-sarjan premiumautoissa automaattilaatikko on melkein itsestäänselvyys, myydään Aarnivaaran mukaan Mondeo- ja Passat –kokoluokan autoista vielä vähintään puolet käsivaihteisina. – Tämäkin vaihtelee merkkikohtaisesti. Volkkarin huip- puhieno DSG-automaattilaatikko ei nosta manuaalivaihteisiin merkittävästi hintaa ja on siksi haluttu, mutta esimerkiksi Toyota Avensiksista taas enemmistö on manuaalivaihteisia. Ranskalaiset Citroen C5 ja Peugeot 508 eivät hätyyttele myyntitilastoja uusina eikä niitä tarjota "häiriöksi asti" vaihdossa vaihtoautoliikkeisiinkään. – Omassa liikkeessämme Turussa on myynnissä parisataa autoa tällä hetkellä, ja niistä varmaan yksi on Cit- roen C5, Peugeot 508:a ei ole myynnissä meillä yhtään. Vaikka Mondeon uutta mallia on odotettu jo jonkin aikaa, on kohtuullisilla kilometreillä oleva bensiinimoottorinen nyky-Mondeo etenkin farmarina edelleen hyvää kauppatavaraa. 200 000 km ei lähelläkään loppua Keskiluokan autoissa dieselmalli jää vaihtoautohallissa bensaversiota helpommin seisomaan. – Johtuu tietysti ihan siitä, että uusina ne ovat menneet paljon ajaville, Aarnivaara sanoo. Kun ennen perusäijän mielestä bensa-auton piti olla kaksilitrainen, jolla sai olla ajettu enintään 100 000 kilometriä, ei kuutiotilavuudella suhteessa ajettuihin kilometreihin tässä koko- ja hintaluokassa ole Aarnivaaran mukaan kuluttajalle mitään merkitystä. – Enää ei tule vastaan autoa, jonka moottori olisi ajettu ajamalla loppuun. Vasta kun auton mittarilukema alkaa lähestyä 200 000 kilometriä, al- kaa tulla kalliimpia kuluvien osien vaihtoja tulla eteen. Mutta moottorissa ei vielä tässä vaiheessa näy mitään merkkejä lopun lähestymisestä. Toyota Avensis 1,8 Valvematic Linea Sol 4-ov, vuosimallia 2010 ja 75 000 kilometriä ajettuna maksoi Seinäjoen Käyttöautossa 20 700 €. Uutena tämän saman Avensiksen perushinta oli 30 374 €. Peugeot 508 Allure THP 156, mittarilukema 71 000 km ja vuosimalli 2011. Hintapyyntö Toyota Airportissa Vantaalla 18 900 €, hinta uutena sama auto on maksanut 30 627 €. Skoda Superb 1,8 TSI Ambition DSG Autom. Vuosimalli on 2010 ja kilometrejä vasta 82 000. Hintapyyntö Jyväskylän Sports Car Centerssa 19 900 €, uutena tämän Superbin hinta oli 35404 €. ! TÄSSÄKIN VOISI OLLA SINUN MAINOS Tämänkin mainoksen näkee TUTKITUSTI* 149 000 silmäparia. (*tutkimus Kaasujalka 2/2012) Mazda 6 1,8 Dynamic 4-ov (UK2) vuosimallia 2010 ja 67000 kilometrin mittarilukemalla oli myynnissä Lahdessa Vesijärven Autossa hintaan 18 900 €. Uutena sama Mazda maksoi 27 648 €. Soita heti ja kysy tarjous! Mika Salomaa mika.salomaa@kaasujalka.fi 0400 777797
14 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti UUSI VASTAAN VANHA Honda Civic 2005 vs Honda Civic 2007 KARHEAN URHEILULLISTA MENOA Kahdeksannen ja seitsemännen sukupolven viistoperäisten Honda Civicien kyydeissä on vähemmän eroa kuin uuden mallin futuristisen rohkean muodonmuutoksen perusteella olisi odottanut. TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski S eitsemännen sukupolven, vuosina 2002-2006 tuotannossa ollut viistoperä-Civic oli muotoiltu vaisusti ja aavistuksen tila-automaisesti. Sellaisella saattoi levollisin mielin ajella eläkkeelle jäänyt matematiikan lehtori ja vanhapiikadiakonissakin. Kahdeksannen sukupolven Civicin uusi sukkulamainen hatcback-versio vuonna 2006 oli ihan muuta: selvästi dynaamisemmalle ja nuorekkaammalle väelle suunnattu. Siitä tuli mainostoimiston bailaavan ”gimman” menopeli. Lasinen etumaski toi mieleen Citroenin vuosina ! 1970-1975 valmistaman hätkähdyttävän SM-mallin. Muutos ulottui sisällekin Ja jos oli uusi Civic superrohkea ulkoa, niin vähintään yhtä paljon se oli sitä sisältä: mittaristo oli jaettu porrasmaisesti kahteen tasoon. Kierrosluku, polttoaineen määrä ja moottorin lämpötila ovat viisarinäyttöisiä, mutta nopeusnäyttö on digitaalinen. Vanhassa on perinteisen japanilaisauton tapaan kolme suurta ja pyöreää ja viisarinäyttöistä mittaria rinnakkain harmailla pohjilla. Niiden vahvuus on tietysti helppolukuisuus. Vanhemman Civicin muotoilussa pientä rohkeutta on vain vaihdetangon sijoittaminen tila-auton henkeen keskikonsoliin, ratkaisu näyttää hieman samalta kuin Toyota Priuksen lyhyt joystick, vaikka Civicissä kahvasta veivataan ihan normaalit viisi pykälää eteen plus yksi taakse. Teknisesti lujia Kaasujalka otti parivertailuun kahdeksannen ja seitsemännen polven Civicit, jotka molemmat olivat ikäänsä nähden vähän ajettuja ja kaikin puolin kunnossa. Uudempi Civic oli 82 000 kilometriä ajettu 1,4i Comfort vuosimallia 2007. Vanhempi oli 140 000 kilometriä ajettu 1,4i S vuosimallia 2005. Civicit tiedetään teknisesti kestäviksi autoiksi, varsinkin jos ne on huollettu ajallaan. Molemmissa autoissa mukaan saa huoltokirjan, josta sen voi tarkistaa. Ajolenkit kummallakaan eivät paljastaneet mitään moottorin nykimisiä, omituisia sivuääniä tai jarrujen rohinaa, joten näidenkin autojen voi uskoa olevan tekniikaltaan toimivia ja luotettavia ostoksia. Ajossa autot ovat vähemmän erilaisia kuin ulkonäön perusteella voisi luulla. Helposti luulisi, että uudemman polven Civicissä kyyti on selkeästi vanhempaa mallia ”muhkeampaa”, siis äänettömämpää. Mutta kummassakin oli alla nastalliset talvirenkaat ja sen takia rengasmelu nousi vauhdin kasvaessa melkoisesti ja ajaminen oli maultaan muutenkin hieman karkeaa molemmilla autoilla. TEKNIIKKAA: Autoa vielä pitkäksi aikaa Vanhemmassa on himpun parempaa myös näkyvyys: uudessa takapilarit ovat leveät ja etupilarit loivat. Uudemmassa Civicissä oli jo vuonna 2007 nappikäynnistys, tosin se ei vielä toiminut nykyisellä start-stop –tekniikalla, sillä start-napista käynnistäminen ratin vasemmalta puolelta vaatii ensin perinteisen avaimen työntämistä lukkopesään ratin oikealla puolella. Sinänsä ohjaustuntuma on yllättävän napakka myös iäkkäämmässä mallissa. Civicin ajo-ominaisuuksia on kautta aikojen kehuttu hyviksi ja sporttisiksi, eivätkä nämä yksilöt tee siinä poikkeusta. Ajo-ominaisuudet vain eivät välttämättä aina kulje käsi kädessä ajomukavuuden kanssa. Hyvästä esimerkistä käy moni iso jenkki: ajo-ominaisuudet voivat olla hanurista, mutta sen sijaan ajomukavuus äänettömyyden ja pehmeyden takia huippua. Civiceissä taas kuppi on pikkuisen nurinpäin. Mutta näistä kahdesta yksilöstä hyvin erityyppiset käyttäjät saavat luotettavan auton vielä pitkäksi aikaa. ! TEKNIIKKAA: HONDA CIVIC 1,4I S 5-OV, VM. HONDA CIVIC 1,4I COMFORT 2005 5-OV, VM. 2007 MITTARILUKEMA: 140 000 km MITTARILUKEMA: 82 000 km HINTAPYYNTÖ: 5999 € HINTAPYYNTÖ: 11 600 € TEHO: 66 kW TEHO: 61 kW VAIHTEISTO: manuaali VAIHTEISTO: manuaali KÄYTTÖVOIMA: bensiini KÄYTTÖVOIMA: bensiini VETOTAPA: etuveto Uudemman Civicin futuristisuus ulottuu ohjaamonkin. YHDISTETTY KULUTUS: 6.4 l/100 km KIIHTYVYYS 0-100: 11.8 s HUIPPUNOPEUS: 176 km VARUSTELU: ilmastointi, huoltokirja, sivuturvatyynyt edessä, SRS -turvatyynyt kuljettajan ja matkustajan puolella, sivupeilien sähkösäätö, metalliväri, RDS -radio CD -soittimella, 2 x renkaat + erik.vanteet, lohkolämmitin, sisäpistoke, sähkötoimiset etusivulasit. VETOTAPA: etuveto YHDISTETTY KULUTUS: 5.9 l /100 km KIIHTYVYYS 0-100: 14.2 s HUIPPUNOPEUS: 171 km/h Vanhassa Civicissä harmaapohjaiset lähes tasasuurta mittaria ovat selkeästi rinnakkain. VARUSTELU: renkaat, ajotietokone, ajonhallintajärjestelmä VSA, automaatti-ilmastointi, RDS -radio CD -soittimella,sivuturvatyynyt, SRS -turvatyynyt kuljettajan ja matkustajan puolella, ABS -jarrut, sähkötoimiset lasinnostimet edessä ja takana, sähkötoimiset ja lämmitettävät ulkopeilit MYYJÄ: J. Rinta-Jouppi Oy, MYYJÄ: LänsiAuto, Espoo Helsinki Seitsemännen sukupolven Civic oli seuraajaansa tilaautomaisempi. Tuskin mikään automalli on mullistunut uudistuksen myötä yhtä rajusti kuin kahdeksannen polven Civic.
NYT VIHDOINKIN! KAASUJALKA DIGILEHTENÄ SAMANLAISET VAIHTOAUTOT, TEKSTI_Timo Kiiski 19 900 € 19 700 € 15 490 € HALVEMPI. Mitsubishi Outlander, vm. 2008, 2,0 DI-D Intense Business, neliveto, manuaali, ml. 139 000 km, myyjä: Kupen Auto Oy, Isokyrö, 19 900 €. TUULILASIONGELMIA? Lähin jälleenmyyjäsi: www.exide.fi HERTTONIEMI Mekaanikonkatu 25 010 423 9550 TAMMISTO Arinatie 4 (09) 755 5550 HERTTONIEMI Laivalahdenkatu 8A 010 423 955 AUTOLASIPOJAT KALLIIMPI. Mitsubishi Outlander, VM. 2008, 2,0 DI-D Intense, neliveto, manuaali, ml. 179 000 km, myyjä: Autosein Oy, Seinäjoki, h. 21 800 €. UUDENMAAN Helsinginkatu 42, Helsinki (09) 374 5741, 040 5064 641 www.autolasipojat.fi www.aallonauto.com KALLIIMPI. Toyota RAV4, VM. 2008, 2,2 D-4D 136 4WD Cross Sport, manuaali, neliveto, ml. 133 000 km, myyjä: Varsinais-Suomen Autocenter Oy, Loimaa, h. 21 990 €. Toimiva harmaavarpunen Insignia koki maltillisen kasvojen kohotuksen. TEKSTI & KUVAT_Mika Salomaa pel Insignian uudistukset ovat aika vaimeat, mutta ainakin tuota paljon parjattua kojetaulun nappulaviidakkoa on saatu yksinkertaistettua. Samaan hengenvetoon on todettava, että sen tilalle tulleen infojärjestelmän olisi voinut tehdä heti kerralla selkeämmäksi ja tämä Soft touch "hiiri", jolla sitä ohjataan on aivan toivoton kapistus, jos sitä yrittää käyttää auton liikkuessa. Multimediaa joka tuutista Nykyajan multimediasälää alkaa työntymään autoon hurjaa vauhtia, mutta se ei kyllä välttämättä ole hyvä asia jo liikenneturvallisuudenkin kannalta. Lisäksi miten käyttökelpoisia nämä järjestelmät ovat 10 vuoden päästä? Suomessahan ajetaan lähes 11 vuotta vanhoila autoilla eli mitenköhän vuonna 2025 sen ajan kännykät "juttelevat" yksiin tämän Opelin IntelliLink järjestelmän (tai muiden merkkien vastaavien) kanssa. Olen aina ihmetellyt, että miksi autoon pitää saada ne- tit, sähköpostit yms kun kaikilla on jo olemassa älypuhelimet taskuissaan? Eikä se kuljettaja voi kuitenkaan sen turvallisemmin niitä lukea auton ruudulta kuin kännykästään. Jos haluaa käyttää kännykän soittolistaa musiikin lähteenä onkin jo hyödyllinen juttu. Toinen mielestäni turha varuste on ääniohjaus. Tein pienen gallupin tuttavapiirissä, joilla on uudet autot ja puheohjaukset menopeleissään. Kukaan heistä ei sitä käytä. Tietotekninen kehitys ei mielestäni aina ole edistysaskel parempaan. Itse ajollisesti Insignia ei liiemmältä ole muuttunut, ainakaan näin perstuntumaltaan. Tämä mallin ekologisin moottori on uusi vaihtoehto ja sen ansiosta auton hintakin on saatu puserrettua varsin alas. Koeajomme keskikulutus jäi noin 6 litraan satasella, mikä on varsin siedettävä lukema sekalaisessa kaupunkipainoteisessa ajossa. Takaluukun lasin muotoilu kismittää etenkin sateisella säällä. Nostettaessa takaluukkua sen päällä olevat vedet valuvat suoraan tavaratilaan. Insignia hoitelee perheauton tehtävät kuten kuuluukin; ai aiheuta juuri minkäänlaisia hankaluuksia. Olen aina ihmetellyt, että miksi autoon pitää saada netit, sähköpostit yms. ECOFLEX START/STOP HINTA: 28,998.37€ TEHO: 120hv (88kW) / 4000 r/min VÄÄNTÖ: 300Nm (320 overboostilla) / 1750-2500 r/min PAINO: 1613kg TAVARATILA: 530litraa Suomen ainut ilmainen autolehti 04/2014 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti YHD. KUL.: (valm.ilm) 3.7 litraa KOEAJON KULUTUS: 6,0 litraa + Tilat – Infonäyttö Takaluukun muotoilu AUDI A8 60tkm HUOLTO Sis. tarvittavat osat ja työt Megane bensa 1,4 - 2.0 & Laguna bensa 1,6 - 2.0 HAMMASHIHNAN VAIHTO Astra H 1,6 ja 1,8 bensa ( ei Z16XEP, Z16XER, Z16XIE, Z18XER) Vectra C 1,6 ja 1,8 bensa (ei Z18XER) VW, SEAT, SKODA, AUDI-TARJOUKSET HAMMASHIHNAN VAIHTO Sis. hihnan, rullan, kiristäjän, pakkasnesteen ja työn Bensa ja diesel 4-sylinteriset -moottorit Sis. tarvittavat osat ja työn 26 Sis. tarvittavat osat ja työn Astra G 1.6 - 2.0 Vectra B 1.6 - 2.0 Astra H 1.6 - 2.0 Vectra C 1.6 - 2.0 LONGLIFE-HUOLTO Transporter KAIKKI MERKIT MÄÄRÄAIKAISHUOLLOT KORJAUKSET 2 Torek-Auto Oy Palomiehentie 6, Espoo 050 591 7014 3 Autokorjaamo Aalto Virkatie 5, Vantaa 045 886 3381 5 Viinikka Oy Uranuksenkuja 1 E, Vantaa 029 300 5501 6 Viinikka Oy Sienitie 34, Helsinki 029 300 5500 FORMULA YKKÖSET OVAT JO OVELLA A nault-tallien ajaminen ennakkotesteissä oli perin vähäistä ja vauhti vaatimatonta tasoa. Ennakkoon suurin suosikki mestariksi on MercedesAMG-talli. Tiimin pilotit Nico Rosberg ja Lewis Hamilton hallitsivat talvitestejä ylivoimaisella tavalla. Isot haastajat Red Bull ja Ferrari olivat selkeästi takamatkalla mutta varmasti kehittyvät jo kevään aikana nopealla tahdilla. masuhteet ovat ainakin alkukaudella hieman sekavassa tilanteessa. Talvitestit osoittivat että erityisesti Renaultmoottoreita käyttävien tallien (Red Bull, Toro Rosso, Lotus ja Caterham) paketit ovat pahasti levällään. Kaikkiaan Re- boahdettuun 1,6-litraiseen V6-moottoriin. Maksimaaliset kierrosluvut on uudessa moottorissa rajoitettu lukemaan 15 000 rpm, viime kaudella vastaava luku oli 18 000 rpm. ”Äänet ovat erilaiset, vähän Muutoksen tuulet Vapaasti hengittävä 2,4-litrainen V8-pata vaihdettiin tur- pienemmät ja auto käyttäytyy eri tavalla. Ei se itse ajaminen ole miksikään muuttunut”, Kimi Räikkönen vertasi uutta ja vanhaa autoa. ”Turbokone aiheuttaa kiihdytyksissä paljon enemmän sutimista ja luistelua sivuluisussa. Tykkään ajaa turbolla, siinä on selvästi enemmän vääntöä kuin vapaasti hengittävässä moottorissa. Kaasua painettaessa viivettä ei ole vaan kaikki teho on heti käytettävissä. Uudella autolla on helpompi tehdä virheitä kuin aikaisemmin, mutta minulle turbon vaatimukset sopivat mainiosti”, Valtteri Bottas jatkaa. Kuluvalle kaudelle kuljettavat saivat valita itse oman numeronsa. Kimillä on käytössä numero seitsemän ja Bottaksella seiskaseiska (77). Nico Rosbergin numero on muuten kuusi eli samainen jolla isä-Keke voitti maailmanmestaruuden MM-kaudella 1982. Liekö tämä numerovalinta enne? Ulkonäkö ei tärkeä juttu? Teemme AutoElämästä helpomman ™ www.mekonomen.fi T5 alk. TOIMII KAIKILLA PÄÄTELAITTEILLA JA TIETENKIN ILMAISEKSI MOTORSPORT utourheilun kuninkuusluokka siirtyy talven testirupeaman jälkeen kohti Australian avauskilpailua. Melbournessa kaasutellaan jo ensi viikolla eli 14. -16. maaliskuuta. Kaudella 2014 ajetaan alustavien suunnitelmien mukaan 19 osakilpailua. Uutena ratana F1-kalenteriin tulee Venäjän GP Sotšissa. Kausi päätetään Abu Dhabissa marraskuun lopulla. Odotettavissa on erikoinen sesonki, sillä isojen sääntömuutosten takia tallien voi- hinta alk PELTIKORJAAMO 4-PYÖRÄSUUNTAUS ILMASTOINNIN HUOLLOT takuu Laaksotie 35, Vantaa 010 2390 390 T4 alk. Sis tarvittavat osat ja työt 3 vuoden 4 Gewat Oy hinta alk. Transporter Sis. tarvittavat osat ja työn. hihnan, rullat, vesipumpun, pakkasnesteen. 60tkm HUOLTO varaosat Meillä huolletaan ja korjataan kaikki autot! Kylänportti 4, Espoo 09 852 3969 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti hinta alk. V6 -moottorit Astra ja Vectra 1,6 - 2,0-litraiset vm. 96-05 Sis. hihnan, rullan, kiristäjän, pakkasnesteen, vesipumpun ja työn Parivertailu: uusi vs. vanha Honda Civic 05 vs. 07 Äijäauto: BMW X5 vm. 2001 Tervetuloa Pohjoismaiden suurimpaan RENAULT TARJOUKSET Laguna, Megane 1,4 - 2,0 Sis. hihnan, rullat, kiristimen ja vesipumpun, pakkasnesteen ja työn KUUTIOTILAVUUS: 1956 1 Laurika Oy Kuukauden halvin-kallein –vaihto autovertailussa vertaillaan lähes identtisen vaihtoautojen hintoja. KALLIIMPI. Kia Sportage, vm. 2008, 2,0 CRDi EX 4WD, manuaali, neliveto, ml. 136 000 km, myyjä: Autokeskus Oy, Airport, Vantaa, h. 15 900 € . HAMMASHIHNAN VAIHTO Sis. hihnan, rullan, kiristäjän, pakkasnesteen, vesipumpun ja työn TEKNIIKKAA: OPEL INSIGNIA 2.0 CDTI Mekonomen on Pohjoismaiden suurin korjaamo-, varaosa- ja tarvikeketju. Meillä on yli 420 myymälää, yli 2200 autokorjaamoa sekä oma tukkuliike. Tällä palstalla tarkastellaan myyntitietojen valossa hyvin samanlaisten vaihtoehtojen hintojen vaihtelua. Myyntiilmoitukset eivät kuitenkaan kerro kaikkea esimerkiksi varusteista, renkaiden kunnosta ja huoltojen täsmällisyydestä! OPEL -TARJOUKSET Astra H Z16XEP, Z16XER, Z16XE1, Z18XER ! korjaamoketjuun! KAKSI HINTAA MODERNI AUTOKORJAAMO TAMMISTOSSA O Koeajossa mm. Audi RSQ3 2,5 TFSI Quattro Mitsubishi Outlander Kia Optima HALVEMPI. Kia Sportage vm. 2008, 2,0 CRDi EX 4WD, manuaali, neliveto, ml. 131 000 km, myyjä: Levorannan Autoliike, Tampere, h. 15 490 €. 21 800 € 21 990 € 15 900 € Tuulilasit- ja muut autolasipalvelut KORJAA KAIKEN. KOLMESSA TOIMIPISTEESSÄ. HALVEMPI. Toyota RAV4, vm. 2008, 2,2 D-4D 136 Clean Power 4WD, manuaali, neliveto, ml. 131 000 km, myyjä: Business Cars Finland, Helsinki, h.19 700 €. Ulkoisesti näkyvin muutos on keulan selkeä madaltuminen, se on nyt melkein asfaltin tasolla. Muutosta tehtiin turvallisuussyistä, jotta keula ei osuisi toisen auton kuljettajaan mahdollisessa törmäyksessä. Myös takasiipeä on laskettu ja kavennettu, lisäksi takaa poistuu yksi poikittainen alaelementti. Ykkösen sivuponttoneja on myös muutettu ja suuau- kon koko on kasvanut. Auton jäähdytystarve on kasvanut lisääntyneen elektroniikan takia. ”Ulkonäkö ei ole tärkeä juttu. Kilpailukyky muita tiimejä vastaan on tärkeä asia”, tallikaveri Fernando Alonso todistaa. Niin tai näin, uudet autot ovat kieltämättä rumia ainakin keulan osalta. Kineettistä energiaa kierrättävän KERS: in lisäksi autoihin tulee toinenkin energian kierrätysjärjestelmä, joka hyödyntää moottorin tuottamaa hukkalämpöä. Yhteensä nämä uudet kierrätysjärjestelmät tarjoavat kuljettajalle 161 lisähevosvoimaa 33,3 sekunnin ajaksi per kierros. Jatkossa moottoreita saa käyttää kauden aikana vain viisi kappaletta per kuski, viime vuonna käytössä oli kahdeksan pataa. Pakoputkia on vain yksi ja sen suuntaa on vaihdettu siten, että putken pitää osoittaa ylöspäin. Näin muun muassa Red Bullin aikaisempi tapa hyödyntää pakokaasuja aerodynaamisesti on kielletty. Minimipaino on nyt 692 kiloa eli viisikymmentä kiloa enemmän kuin viime kaudella. Bensakuormaa kilpailun startissa on myös pienennetty 50 kilolla (100 -150 kg). Härmän häijyt Suomalaisittain lähtökohdat kauteen ovat mielenkiintoiset. Kimi-Matias Räikkönen vaihtoi Lotukselta Ferrarille ja punaisessa tallissa me- nestyspaineet ovat valtavan kovat. Alonso-Räikkönen on kieltämättä sarjan kovin kul jettajakaksikko ja uusi F14 Tauto vähintäänkin lupaava. Vain valmistajien mestaruus tyydyttää Maranellon pääjoh tajan Luca di Montezemolon menestysnälän. Valtteri Bottas ja Mercedesleiriin vaihtanut Williamstalli ovat yllättäneet kaikki asiantuntijat testeissä. Uusi Williams FW 36-auto on ol lut luotettava ja hämmästyttä vän nopea. Monacoon talvella muuttanut Bottas ajoi Nico Rosbergin, Fernando Alonson ja Kevin Magnussenin jälkeen neljänneksi eniten kierroksia talvitesteissä. Odotukset ovat Wiiliamsleirissä korkealla. Etenkin umpisurkean viime kauden jälkeen. ”Testit menivät kaikkiaan hienosti, mutta jalat täytyy pitää tiukasti maassa. Ei ole syytä innostua liikaa. Kaikki tiimi tulevat kehittymään to della paljon ja nopealla aika taululla. Työtä on tehty valta vasti ja ennen avauskilpai lua kaikki näyttää lupaavalta. Tiimi sekä moottorivalmista Mercedes-Benz ovat tehneet loistava jälkeä”, Bottas sa noo. Tärkeintä suomalaiselle on kuitenkin tallikaverin lyö minen. Bottaksen täytyy olla kauden aikana selkeästi no peampi kuin uusi tiimikaveri Felipe Massa. Samanlaisella kalustolla ajava brasilialainen on Bottakselle se tärkein mit tari tulevaisuutta ajattelen. WWW.KAASUJALKA.FI TAI WWW.LEHTILUUKKU.COM TESTIVOITTAJA! ContiPremiumContact TM 5 ”Continental on lähes täydellinen paketti huippuominaisuuksia kaikissa olosuhteissa” ww w.t m n e t .f i TEKNIIKAN MAAILMA 5/2014 "Continental on märällä erittäin helppo ja vakaa ajaa.” TUULILASI 4/2014 CONTINENTAL-RENGASSARJAN OSTAJALLE: 12 KK RENGASTURVA KAUPAN PÄÄLLE! KESÄRENKAAT SAAPUNEET! EUROOPPALAINEN LAATURENGAS SPORTIVA, 4 KPL ASENNETTUNA ESIM. 175/65R14 288€ 205/55R16 400€ 225/45R17 457€ OSTAESSASI RENGASMAAILMA-TILILLÄ 15.3.-15.5.2014, SAAT LASKUN VASTA HEINÄKUUSSA! TAMPERE NEKALA KUOPPAMÄENTIE 10 PUH. 09-3299 0348 TERVETULOA: SESONGISSA ARK. 8-18, LA 10-14 W W W.RENGASMA AILMA.FI
16 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti D ieselauton hiukkassuodattimen vaihto on kallis toimenpide, jonka voi siirtää satojen tuhansien kilometrien päähän huolehtimalla vanhan hiukkassuodattimen ennaltaehkäisevästä puhdistuksesta. Hiukkasuodattimen likaantuminen kostautuu ennen pitkää auton polttoaineen kulutuksen roimalla kasvulla sekä tukkoisella ja nykivällä käynnillä. Tänäkin päivänä monessa merkkihuollossa suodatin vaihdetaan yleisesti 120 000 kilometrin määräaikaishuollon yhteydessä. Ja lasku on helposti 1500-2000 euroa. Pahasti tukkoiselle tehopesu Mekonomen ketjuun kuuluva Auto Aalto tarjoaa huollon yhteydessä palvelua, jossa vähemmän ajetun auton suodatinta voidaan puhdistaa ennaltaehkäisevästi ja paljon ajetun auton suodattimelle voidaan suorittaa tehopesu. – Tehopesu tulee kyseeseen silloin, kun suodatin on jo pahasti tukossa. Tämä toimenpide maksaa 300-400 euroa. Ennaltaehkäisevällä puhdistuksella taas voidaan suodatinta huoltaa jo etukäteen niin, että tehopesua ei pitkään aikaan tarvita. Ennaltaehkäisevä pesu normaalin huollon yhteydessä kasvattaa laskua 40-50 euroa. Mutta olipa kysymys TEKSTI & KUVAT_Timo Kiiski sitten ennaltae h k ä i s evä s t ä puhdistuksesta tai tehopesusta, säästää autoilija suodattimen vaihtamiseen verrattuna todella paljon rahaa, sanoo Finnkemin Petri Mustonen. T yö n j o h t a j a Joni Hautanen kehuu esimerkiksi taksien ottaneen nämä palvelut hyvin vastaan. –Se on selvä, että ennen pitkää suodatin pitää vaihtaa joka tapauksessa. Mutta ennaltaehkäisevällä puhdistuksella, samoin kuin tehopesulla, sitä voi siirtää nykyisen hyvin yleiNäitä tuotteita sen noin 120 000 kilometrin on saatavana välin sijasta hamaan tulevaihyvin usesta suuteen, kun autolla on ajettu muustakin jopa 400 000-500 000 kiloautokorjaamosmetriä. Ja yleensä tavallinen ta. Joten kanyksityisautoilija ajaa uutena nattaa kysyä ostamallaan autolla enintään omalta korjaamolta. 300 000 kilometriä, Mustonen sanoo. Huollon yhteydessä – Ennaltaehkäisevää puhdis- SUOJAA AUTOSI AUTONHOIDON AMMATTIL AISET www.finikor.fi Hoitanut suomalaisten autoja jo 40 vuotta! Hiukkassuodattimen ennaltaehkäisevällä puhdistuksella ISO SÄÄSTÖ Finnkemiltä dieselauton moottorin hiukkassuodattimen ennaltaehkäisevään puhdistukseen tai ehopesuun löytyvät omat kemikaalit, jotka on tarkoitettu vain autonhuoltamisen ammattilaisten käyttöön. – Koulutamme itse ammattilaiset tämän toimenpiteen tekemiseen. Myös isot merkkiliikkeet ovat kivasti ottaneet nämä palvelut huolto-ohjelmiinsa, sanoo Petri Mustonen Finnkemiltä. tusta suositellaan määräaikaishuollon yhteydessä, joka tänä päivänä hyvin yleisesti tehdään 30 000 kilometrin välein, sanoo Hautanen Hiukkassuodattimet tulivat dieselautoihin vasta 2000-luvun puolivä- lissä. Siksi myös niiden puhdistaminen on melko tuore asia. – Ennaltaehkäisevässä puhdistuksessa vain lisäämme auton tankkiin katalyyttiaineen, joka puhdistaa suodattimen passiivisesti. Suodattimen tukkeentumista edistää pätkäajo, jossa moottori ei koskaan pääse lämpenemään oikeaan lämpötilaan.
AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI AUTOMIEHEN HOROSKOOPPI HUHTI-TOUKOKUULLE 2014! Horoskoopit laati autoastrologian tohtori h.c. Urmas Hurmalainen OINAS 21.3 – 19.4. Olet tulisilla hiilillä, kun mikään asia ei tunnu edistyvän. Et millään jaksaisi odottaa vuoden loppuun, kun uuden Mondeon pitäisi tulla markkinoille. Merkkiuskollisuus kuitenkin voittaa. HÄRKÄ 20.4 – 20. 5. Alfa- ja Fiat –miehet huokaavat helpotuksesta. Maahantuonti jatkuu sittenkin. Onnea, onnea, onnea vaan, kun jatkossakin italialaisella ajaa saan! KAKSOSET 21.5 – 21.6. Päätät lähes 20 vuoden tauon jälkeen taas ostaa Saabin, kun sellaisista nuorempana tykkäsit. Joku voi tuomita sinut menneisyyden mieheksi, mutta voit hyvinkin olla tulevaisuuden aura… RAPU 22.6 – 22. 7. Nyt.sinun on paras unohtaa huonot tottumuksesi. Keskity tekemään asioita, joiden tiedät olevan hyväksi ihmissuhteillesi ja koko elämällesi. Osta käytetty Range Rover tai BMW X5! LEIJONA 23.7 – 22.8. Pidät muiden ihmisten ideoita kiinnostavina, vaikka ne eivät sinua itseäsi kiinnostaisikaan. S on hienoa ja on kohteliasta ihailla kaverin hölmöltäkin tuntuvaa vanhan ja urheilullisen SLK-Mersun ostoa, vaikka itse olet perinnesedanmehiä. Muita kuuntelemalla voit löytää uusia ideoita itsekin. NEITSYT 23.8 – 22.9. Ota kiitollisena vastaan mitä saat, mutta muista ettei kaikki maistu niin hyvältä ylen määrin nautittuna. Pääset ajamaan kaverisi Chrysler 300 C:tä ”juoppokuskina”, ja auto maistuu hyvältä Jäitä hattuun: se voi olla hyvä auto kaverillesi, mutta ei sinulle! VAAKA 23.9 – 22.10. Luet Kaasujalkaa ja noteeraat jutun, joka kertoo dieselin hiukkassuodattimen ennaltaehkäisevästä puhdistuksesta. Ota hyvä mies tai nainen selvää, missä sen voit teettää autollesi. SKORPIONI 23.10 – 21.11. Saat ehkä hyvinkin kiinnostavan ja yllättävän tarjouksen, jonka tiedät olevan kuin sinulle räätälöity. Kannattaisi olla itsekäs, sillä epäröinti kostautuu aivan liian nopeasti. Oikeasti 85 000 kilometrejä ajettuja, viimeisen päälle huollettuja vuosimallin 2007 Audi A4:ää ei tule vastaan joka kulmassa. JOUSIMIES 22.11. – 21.12. Elä maa elämääsi omaan tahtiisi äläkä lähde mukaan siihen hermostuneeseen ilmapiiriin jota tuttu autokauppias tuntuu lietsovan. Kyllä hän on valmis hyvittämään ”superhyvin” vanhasta Mazda 6:stasi myöhemminkin. KAURIS 22.12 – 19.1. Koet olosi ahdistuneeksi tilanteessa, jossa joku estää sinua toteuttamasta omaa tahtoasi. Kyllä, naapuri on tehnyt vanhaan Bemariinsa viime vuonna remontteja usealla tonnilla, mutta älä anna sen estää sinua toteuttamasta omaa unelmaasi. VESIMIES 20.1.-18.2. Yllättäviä ja innostavia ideoita saattaa pälkähtää päähäsi keskellä päivän rutiineita. Innostut tavattomasti lehtijutusta, jossa 1990-luvun Cadillac on muunnettu käymään maakaasulla ja aiot tehdä sen itsekin. KALAT 19.2.-20.3. Toteuta hetkellisiä mielijohteita ihan vaan itsesi iloksi, vaikka suurta hyötyä irrottelusta ei olisikaan. Täällä eletään vain kerran ja haluat kerrankin omistaa OIKEAN auton rimpulan sijasta. Osta se 10 vuotta vanha Volvo XC90! MAAILMALTA BONGATTUA! John D´Agostino ja "SOPHIA" esillä Pirkkahallissa. Pirkkahallin D-hallin lavalle nousevat mm. Sleepy Sleepers ja Klamydia. Tiedustelut ja ilmoittautumiset: office@fhra-tre.net Rengassesonki kuumimmillaan ja tämä renkaanvaihtaja on jo täysin uupunut.
18 Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti VASTAA, RATKO JA VOITA PALKINTOJA. Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti MIKÄ AUTO ON HURMALAISEN KOEAJOSSA TÄSSÄ NUMEROSSA?? A) NISSAN PRIMERA B) SAAB 99 C) BMW X5 D) HONDA ACCORD Kaikkien ristikon oikein ratkoneiden ja/tai kuukauden kysymykseen oikein vastanneiden kesken suoritetaan arvonta, jossa palkintona on upeita palkintoja. Vastausaikaa on 13.5.2014 saakka. KAIKKIEN RISTIKON oikein ratkoneiden sekä/tai vastaukseen vastanneiden kesken kesken arvotaan 2 kpl Sonaxin pesuämpäriä, jonka sisältö on : Xtreme Vannepesu, ei sisällä happoja 500ml, Autoshampoo, tiiviste 1000 ml, Auton sisäpuhdistusaine 500 ml, Ikkunapesu, pumppupullo 500 ml, Mikrokuituliina, (vihreä) lasipinnoille 40x40 cm, Pesusieni Pop-Up XL, 7.vuosikerta. Pirkanmaan painos Ilmestyy pk-seudulla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa Trunc Organizer laukku. Vastausaikaa on 13.5. saakka. HELMIKUUN kisaan vastauksia tuli 1002 kappaletta ja kaikkien oikein vastanneiden kesken arvoimme kahdet Merrelin kengät. Onnelliset voittajat ovat: Eija Dahlman Kangasalalta ja Anita Nurttila Espoosta. ONNEKSI OLKOON! Kustantaja Wheelmedia Oy OsOite Olarinluoma 13, O2200 Espoo PäätOimittaja Mika Salomaa, 0400 7777 97 mika.salomaa@kaasujalka.fi Kiitos palautteesta jo etukäteen ja onnea arvontaan! art DirectOr Arttu Kauranne avustajat Urmas Hurmalainen, Arttu Kauranne, Timo Kiiski, Antero Visaheimo, Mikko Meriluoto, Mauri Nurmi, Timo Huhtala, Mika Koivunen ilmOitusmyynti Mika Salomaa, 0400 777797 RISTIKKO nettisivut www.kaasujalka.fi PainOPaiKKa Lehtikanta Oy, Kouvola jaKelualueet Pirkanmaan telineet: 55 kpl (Tampere, Ylöjärvi, Kangasala, Nokia, Lempäälä, Akaa, Toijala, Iittala, Hämeenlinna, Orivesi, Pirkkala, Pälkäne, Valkeakoski) Pääkaupunkiseudun telineet: 255 kpl (Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Sipoo, Nurmijärvi, Kirkkonummi, Lohja, Nummela, Veikkola, Hyvinkää) varsinais-suomen telineet: 60 kpl (Turku, Raisio, Naantali, Kaarina, Paimio, Lieto, Parainen, Salo, Forssa, Loimaa) Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti KAIKKIEN FB-FANIEN KESKEN SUORITETAAN ARVONTOJA. VASTAUSKUPONKI 04/14 PARAS SIVU Postimerkki KUUKAUDEN KYSYMYS RISTIKON SANAT TYKKÄÄ HETI!!! RISUJA JA RUUSUJA NIMI Wheelmedia Oy Olarinluoma 13 02200 Espoo OSOITE POSTINUMERO JA POSTITOIMIPAIKKA PUH. Peukuta Kaasujalkaa facebookissa!
AUTOILIJAN PALVELUHAKEMISTO AUTON AKKUJA Suomen ainut ilmaiseksi jaettava autolehti 19 OSTETAAN AUTOJA SULAN AUTOJEN OSTOPISTE Laadukkaat Yuasa-starttiakut € Ostamme 2000-luvun vähän ajettuja henkilö- ja pakettiautoja! Kauppahinta heti käteisellä. Myös vaihto halvempaan ja loppuvelan lunastus mahdollista. ILMAINEN AKKUJEN TESTAUS! Hatanpään valtatie 20 - 33100 TAMPERE Avoinna arkisin 8.00-17.00 - Puh. 03 2159 004 akkupojat@akkupojat.fi - www.akkupojat.fi VARAOSIA Kunnostetut Turboahtimet Uudet turboahtimet Turboahdin kunnostukset Sähkösäädinten kunnostukset Kaikki turboahdin merkit ja mallit Ma - Pe 9 - 17 puh. 0400 856 310 p. 0207 890 690 AUTOKIERRÄTYS TARJOA ROHKEASTI! 0400 528 210, 040 741 9991 posti@autoimperium.fi Sulantie 2, 04300 Tuusula RUOSTEENESTO Romuautosi teräksestä 100 % jatkaa elämää... ...uusina tuotteina, kun kierrätät sen oikein. Saat samalla romutustodistuksen, joka vapauttaa sinut vastuista. Olemme myös Facebookissa! TURBOTUKKU.COM -Autoon kuin autoon takuulla- Vaihtomoottorit Vaihdelaatikot Vaihdelaatikko kunnostukset Moottori koneistukset Kaikki merkit ja mallit 2004 - 2014 LISÄAINEET www.suomenautokierratys.fi KATSASTUSASEMIA MUTKATONTA SUOMALAISTA YKSITYISTÄ KATSASTUSTA LIELAHDESSA! Ma - Pe 10 - 17 puh. 020 747 9282 VARAOSIA.COM -Autoon kuin autoon takuulla- MAINOKSESI TÄHÄN? HINTA VAIN 75 € + ALV OTA HETI YHTEYTTÄ! 0400 777797 mika.salomaa@wheelmedia.fi KATSASTUS 38€ alk. KYÄ NÄI O! Suomen katsastusmies Oy puh. (03) 3454 4200, ma-pe 8-20, la 9-14 YSKIIKÖ MENOPELISI? STARTRON PITÄÄ MOOTTORIN PUHTAANA JA EHKÄISEE NYKIMISIÄ, KÄYNTIHÄIRIÖITÄ, KARSTOTTUMISTA. SOPII KAIKKIIN MOOTTORIKÄYTTÖISIIN HÄRVELEHIN AUTOISTA MOOTTORISAHOIHIN. BENSAKÄYTTÖISILLE JA DIESELEILLE OMAT STARTRONIT! KUN HALUAT MOOTTORILLESI PARASTA MYYNTI MOTONET, HONG KONG JA HYVIN VARUSTETUT AUTOTARVIKELIIKKEET. WWW.STARBRITE.FI
! $"! '" !! ! " $ % ! (+$ & "
, Hengenpelastaja. Parasta pal elua paikalliselta rengaskauppiaaltasi! Meiltä saat kaikki rengasalan pal elut sekä uudet kesä- ja tal e asti ttitaitoisesti.
)
rengascenter ! %%( *$%* $!% #&