1 1/2014 Ostamassa tai myymässä? keuke auttaa yrityskaupoissa s.6 yrityspalvelut saman katon alle s.12
2 Tarvitsetko laskutuspohjaa tai perustietoja markkinointisuunnitelman teosta? Miltä näyttää muistutuslasku tai alihankintasopimus? Yritystulkki on yrittäjän sähköinen työkalupakki, josta löydät kaikki yrityksen pyörittämiseen liittyvät perustiedot ajantasaisena ja paikallisesti tuotettuna. Maksuton palvelu helpottaa hallinnon hoitamista ja antaa mainiot välineet yrityksesi toiminnan suunnitteluun myös pidemmällä tähtäimellä. KÄY TUTUSTUMASSA HETI! www.keuke.? YRITTÄMISEN PERUSTIEDOT NETISSÄ • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus
3 Kehittäminen kannattaa aina Olet varmaankin joskus vieraillut liikkeessä tai saanut palvelua paikassa, jossa aika tuntuu pysähtyneen. Liike ja sen yrittäjä ovat jääneet paikoilleen, siihen alkuasetelmaan, mikä tuntui hyvältä ja toimivalta uran alussa. Voi olla, että yrityksellä riittää hyvinkin uskollisia asiakkaita ja pitkään toimineen yrityksen talous kestää laskusuuntaisen liikevaihdon. Mutta onko yritys esimerkiksi myyntikelpoinen, onko sille helppo löytää jatkaja tai pystyykö yritys jatkamaan alamäkeä vielä kuinka pitkään? Yrityksiä ei kehitetä kehittämisen vuoksi. Yritysten pitää kehittyä niiden elinvoimaisuuden vuoksi. Kehittämisen pitäisi olla yrityksessä yhtä automaattinen toiminto, kuin kirjanpito tai myymälän ovien avaaminen joka päivä samaan aikaan. Kehittäminen takaa myös sen, että yrittäjä kokee työnsä mielekkääksi omassa yrityksessään vuosikymmenten jälkeenkin. Myös yrittäjän uran pitää olla täynnä uusia positiivisia haasteita. Me keukelaisetkin kehitämme toimintaamme ja palvelujamme. Muutimme tämän vuoden alusta uusiin tiloihin Keravalla ja saimme saman katon alle kumppanimme Uusyrityskeskuksen ja TE-toimiston yritysyksikön. Uskomme tästä tiiviistä yhteistyöstä olevan paljon hyötyä kaikille asiakkaillemme. Täksi vuodeksi olemme nostaneet teemaksi omistajanvaihdokset. Tarjoamme palvelua niin ostajille kuin myyjillekin – tasapuolisesti ja puolueettomasti. Tavoitteena on tehdä onnistuneita yrityskauppoja, saada elinvoimaisille yrityksille uusia jatkajia ja ennen kaikkea, niitä uudella tavalla ajattelevia yrittäjiä ja kehittäjiä. Keväisin terveisin, Elina Pekkarinen toimitusjohtaja p ä ä k ir j o it u s keuke postia 1/2014 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 4 000 kpl VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.? 3
4 Isien työt jatkuvat Tuusulalaisen Elektrorakenteen 42-vuotiaan historian aikana vetovastuuseen on nousemassa kolmas sukupolvi. Sukupolvenvaihdosta on valmisteltu pitkään ja harkitusti – kaikkien osapuolien kannalta. Elektrorakenne Oy on vuonna 1972 perustettu vaativiin alihankintatöihin erikoistunut täyden palvelun tarkkuuskonepaja. Yrityksen perusti nykyisen omistajan ja toimitusjohtajan Olli Pennasen isä, joka kuitenkin kuoli melkein heti yritysten perustamisen jälkeen. Yrityksen ensimmäinen sukupolvenvaihdos tapahtui siis yllättäen ja suunnittelematta. – Yritys jäi minulle ja siitä asti olen ollut tämän yrityksen johdossa ja vetovastuussa. Olen tehnyt paljon pitkiä päiviä, mutta kyllä nyt myöhemmin on ehtinyt ottamaan vapaa-aikaa takaisin, sanoo Olli Pennanen. Ohutlevymekaniikka on ollut yrityksen kantava tuote ja palvelu läpi historian. Kaksikymmentä vuotta Elektrorakenne teki töitä pelkästään Nokialle. – Olen kuullut usein, että sellainen yhden yrityksen alihankintapajana toimiminen on vaarallista. Minä kuitenkin näen asian niin, että meillä oli varmaa tilauskantaa ja töitä 20 vuotta. Sehän oli vain hienoa. Ja toiseksi otimme Nokian aikana tämän ? rman kehittämisessä aimo harppauksia eteenpäin, koko sen 20 vuoden ajan, Pennanen kertoo. Mitä sitten tapahtui, kun yhteistyö loppui Nokian kanssa vuonna 2004? – Mitä siinä sitten voisi tapahtua. Ainakaan yrittäjän ei parane jäädä tuleen makaamaan. Otin repun selkääni ja lähdin hakemaan uusia asiakkaita. Iso päätös Olli Pennasen kaksi poikaa, Martti ja Pekka, ovat työskennelleet yrityksessä, toinen 18 vuotta ja toinen 15 vuotta. Nyt suunnitteilla on, että pojat ottaisivat yrityksessä vetovastuun. – Osallistuimme ELY-keskuksen viestinvaihto-projektiin ja nyt projekti odottaa verottajalta ennakkopäätöstä. Olemme käyneet projektissa monia eri Olli Pennanen (vas.) on siirtämässä vastuuta ja yrityksen omistusta pojilleen Pekalle ja Martille.
5 vaihtoehtoja läpi siitä, miten tämä vahdinvaihto kannattaisi toteuttaa. – Pojat tietävät kyllä mitä ovat ostamassa, niin pitkään he ovat tässä olleet mukana. He ovat myös halukkaita ja motivoituneita, mutta toki he ovat varmasti useita kertoja asiaa miettineet, Olli Pennanen toteaa. Pekka ja Martti Pennanen vahvistavat, että halukkuutta yrityksen jatkamiseen on, mutta aivan yksiselitteisiä päätökset eivät ole. – Onhan tässä vähän ristiriitaisia ? iliksiä. Meillä on kova halu jatkaa perinteikästä perheyritystä, koemme sen osaltaan kunniaksi ja velvollisuudeksikin. Toisaalta tiedämme, että tekemistä riittää ja haasteita. – Yrittäjän vapaus kiehtoo omalta osaltaan. Toisen palveluksessa ei voisi toteuttaa omia näkemyksiään samalla tavalla. Kyllä tässä mahdollisuuksia on. Uusia näkökulmia Elektrorakenteessa on varauduttu ja valmistuttu tulevaan monesta eri näkökulmasta. Myös työnjaosta poikien kesken on sovittu. – Olen käynyt toimitusjohtajakoulua ja osallistunut Keuken järjestämälle markkinointiklinikalle. Elektrorakenteen peruspohja ei varmastikaan muutu mihinkään, mutta vanhaa pohjaa pitää kehittää ja uusia asiakassegmenttejä kartoittaa, sanoo Pekka Pennanen. Yritys osallistui viime vuonna myös Keuken järjestämään Venäjän kaupan seminaariin. – Venäjän markkinoille lähteminen on kaukainen haave, mutta koskaan ei parane sanoa suoralta kädeltä millekään ei. Kaikki mahdollisuudet kannattaa pohtia ja muutenkin katsoa asioita monelta eri suunnalta, sanoo Olli Pennanen. Elektrorakenne työllistää tällä hetkellä kuusi henkilöä. Robotit pyörivät ja tekevät töitä myös illalla ja viikonloppuisin. – Meidän kilpailuvalttimme on ehdottomasti pienet sarjat, vaativat osat sekä suurissa sarjoissa automaatio ja lyhyet toimitusajat. Näillä eväillä vastaamme tuonnin haasteisiin. Oletko ostamassa tai myymässä yritystä? Onko omistajanvaihdos ajankohtainen? Lue lisää seuraavalta sivulta >>
6 Ostamassa tai myymässä? Harkitsetko yrityksen tai liiketoiminnan ostamista tai myyntiä? Keukelta saat omistajanvaihdokseen puolueettomat ja maksuttomat asiantuntijapalvelut, työkalut ja vinkit – olit sitten myyjä tai ostaja. Omistajanvaihdokset on nostettu Keukessa tämän vuoden yhdeksi tärkeäksi teemaksi. Prosessina omistajanvaihdos vaatii hyvää suunnittelua molemmilta osapuolilta. – Yleisin ongelma omistajanvaihdoksissa lienee se, että valmistautumisaika jää todella lyhyeksi tai sitä ei ole ollenkaan. Esimerkiksi muutaman vuoden kuluttua eläköityvien yrittäjien kannattaisi aloittaa yrityksen myymisen suunnittelu jopa kolme tai neljä vuotta ennen h-hetkeä, toteaa yritysneuvoja Jenni Tolvanen Keukesta. Tolvanen ja yritysneuvoja Marko Tammivuori ovat perehtyneet omistajanvaihdoksiin ja suunnitelleet palvelua molemmille osapuolille. – Ostaminen ja myyminen on oma prosessinsa. Sen lisäksi pystymme tarjoamaan ostajalle asiantuntemusta yrityksen tai liiketoiminnan jatkokehittämiseen, sanoo Marko Tammivuori. Muista nämä! Yrityksen tai liiketoiminnan omistajanvaihdos on aina kriittinen muutos yrityksen liiketoiminnalle. Muistilistalla on neljä tärkeää vaihetta. – Ennakkovalmistelut ovat hyvin tärkeitä, sillä niiden aikana tavoitteena on kirkastaa myyjälle, mitä hän on myymässä. Samoin ostajan pitäisi tietää, minkälaista liiketoimintaa hän haluaa ja pystyy tekemään, Tammivuori ja Tolvanen kertovat. – Ostaja ja myyjä löytyvät usein lähipiiristä ja ovat läheisiä entuudestaan. Mutta jos potentiaalista jatkajaa tai ostajaa ei löydy läheltä, voi ostajan etsinnässä hyödyntää monipuolisesti yritysneuvontapalveluja. Yrityskaupan toteutusvaihe pitää sisällään ns. Due Diligencen eli yritysjärjestelyn teknisen toteutuksen suunnittelun ja kauppakirjan laatimisen. Due Diligence on prosessi, jossa ostaja tutustuu haluamassaan laajuudessa ostettavaan kohteeseen. Dokumentteina toimivat muun muassa myyjän tekemä esittelymateriaali ja esimerkiksi viiden vuoden tilinpäätöstiedot. Toteutusvaihe päättyy kauppakirjan allekirjoittamiseen, kauppasumman maksamiseen sovitun aikataulun mukaisesti ja omistusoikeuden siirtymiseen. – Siten on vielä vaihe varsinaisen omistajanvaihdoksen jälkeen. Ehkä myyjä osallistuu ylimenokauden yrityksen toimintaan ja ikään kuin saattaa uuden yrittäjän turvallisesti matkaan. Kauppojen jälkeen uudella yrittäjällä alkaa yrityksen kehittäminen haluamaansa suuntaan. Oikeat askeleet omistajanvaihdokseen. Neuvontamme sisältää muun muassa >> Valmistautumisen omistajanvaihdoksiin >> Kaupan kohteen määrittelemisen >> Omistajanvaihdokseen liittyvien haasteiden kartoituksen >> Neuvottelutaktiikan luomisen >> Jatkavan yrittäjän neuvonnan liiketoiminnan haltuunotossa ja kehittämisessä Ota yhteyttä Keuken asiantuntijoihin: Jenni Tolvanen p.050 368 4147 jenni.tolvanen@keuke.? tai Marko Tammivuori p.050 352 2577 marko.tammivuori@keuke.?
7 Terv eise t Keu kell e: ”Ol em me yht eis ell ä asi all a aut tam ass a alu een yri tyk siä yri tys toi min na n eri vai hei ssa . Täm ä lyh yt yhd ess äolo on jo oso itta nu t, ett ä täy den nä mm e toi sia mm e ja pys tym me oik eas ti tuk em aa n ja kan nu sta ma an asi akk ait am me .” p o s t ia k e u k e l l e Tällä palstalla Keuken yhteistyökumppanit kertovat kuulumisiaan ja jättävät terveisensä Keuken postilaatikkoon. Uudenmaan TE-toimiston yrityspalvelujen asiantuntija Markku Visti : Palkkatuella rekrytoiminen kiinnostaa ä lue en na n eri yhd ess änu t, ett ä sia mm e ja ti tuk em aa n am aa n Miltä rekrytointimarkkinat näyttävät? Uskaltavatko yritykset palkata uusia tekijöitä? Kyllä rekrytointia tapahtuu koko ajan ja juuri tällä hetkellä tietysti kesätöihin. Hyvä apu tässä on ollut TE-palveluiden Sanssija Duuni-kortit, joiden avulla rekrytointikynnystä on voitu mukavasti madaltaa. Missä kaikissa asioissa yrittäjä saa apua TE-palveluilta? Edellä mainituista palkkatukivaihtoehdoista meiltä kysytään tosi paljon. Lisäksi meidän sivustomme on Suomen luetuimpia, jolloin työnantajat mielellään käyttävät sitä rekrytointikanavana. Teemme mielellään yhteistyötä yritysten kanssa myös erilaisten rekrytointitapahtumien järjestämisessä. Muutosturvatilanteisiin annamme myös m i e l e l l ä ä n a s i a n t u n t i j a apua. Mikä on juuri nyt TE-palveluissa ajankohtaista? Mikä teillä puhututtaa, mitä teiltä kysytään? Nuorisotakuu on varmaankin aihe numero yksi. Kaikki asiantuntijamme ovat tavalla tai toisella mukana siinä työssä. Paljon kysytään yrittäjyydestä ja siihen liittyen starttirahasta. Viime vuonna Järvenpään toimipaikassa tehtiin starttirahapäätöksiä yli 200 kappaletta, ja suuri osa niistä oli myönteisiä. Olette juuri muuttaneet yhteisiin tiloihin Keuken kanssa? Miltä yhteiselo on maistunut? Tosiaan meiltä on TE-toimistosta näissä uusissa ja yhteisissä tiloissa kolme yritysneuvojaa. Yhteiselo on alkanut mukavasti. Olemme toki tehneet yhteistyötä aikaisemminkin, mutta nyt se on kätevämpää ja joustavampaa. Jos jokin asia mietityttää, voi helposti poiketa kumppanien luona selvittämässä asiaa. Olemme myös oppineet toistemme tekemisistä ja organisaatiot ovat tulleet tutummiksi. Meillä on myös edelleen kiinteät kontaktit Järvenpään TE-palveluihin, jossa hoidetaan työnhakijapalvelut.
Pornaisten Palveluverstaan uudet toimitilat Pornaisten keskustassa ovat viimeistelyvaiheessa. Johtaja Teemu Kurki (oik.) ja logistiikkaja kuljetuspalveluista vastaava Hannele Mämmi (vas.) kävivät paikan päällä jututtamassa remontin tekijöitä. Remontti tehtiin omana työnä, omalla työvoimalla. 8
9 k e u k e y r it y s p a l v e l u t Yhdistys laajensi yhtiöksi Pornaisten Palveluverstaan toiminta laajeni ja siksi yhdistyksen rinnalle perustettiin yhtiö. Keuke oli mukana kehittämissuunnitelman tekemisessä ja uuden yrityksen perustamiskuvioissa. Pornaisten Palveluverstaan taustalla on Pornaisten kunnan ulkoistamat sosiaalisen työllistämisen palvelut. Palveluverstas tuottaa monenlaisia sosiaalisia avopalveluja, kuten työllistämispalveluja ja valvottua koevapautta rikosseuraamuslaitokselle. Toiminta alkoi nuorten työpajasta, mutta on laajentunut moneen eri suuntaan ja myös muihin kuntiin. – Perustamisvaiheessa päädyimme yhdistysmuotoon, sillä toiminnan luonteeseen ei kuulunut voiton tekeminen. Yhdistyksenä emme voineet kuitenkaan laajentaa palvelujamme ja toimintaamme haluamaamme suuntaan, sanoo Pornaisten Palveluverstaan johtaja Teemu Kurki. Yhdistyksenä Pornaisten Palveluverstas ei voinut myöskään hakea toiminnan laajentamiseen tarvitsemaansa rahoitusta Finnveralta. – Toimintamme on ollut hyvin riippuvaista julkisista tuista. Uudella palvelutoiminnallamme saamme myös rahoitukseen laajempaa pohjaa, Kurki toteaa. Laskelmilla uusia avauksia Pornaisten palveluverstaan rinnalle perustetun yrityksen nimi Pornaisten kuljetus-, kuriiri-, logistiikkaja lähettipalvelut Oy kuvaa toiminnan luonnetta. Yritys vastaa muun muassa Pornaisten ja Askolan Matkahuoltopalveluista sekä Askolan postipalveluista. – Voimme tuottaa näitä tärkeitä palveluja Pornaisten ja Askolan asukkaille ja yrityksille sekä samalla työllistämme ja ehkäisemme syrjäytymistä. Näiden palvelujen avulla tulemme pro? loitumaan yhä enemmän matalan kynnyksen työpaikaksi, sanoo Teemu Kurki. – Postija matkahuoltopalveluilla pystymme tarjoamaan vuodessa vähintään 1,5 varsinaista ja kuusi tuettua työpaikkaa. Yrityksen perustamiseen, kehittämissuunnitelman tekemiseen, rahoituksen hakemiseen ja kannattavuuslaskelmien tekemiseen Pornaisten Palveluverstas sai apua Keukelta. – Keuken rooli oli merkittävä, ilman heidän asiantuntemusta ja tukea emme olisi nyt tässä. Ammattimaiset kannattavuuslaskelmat mahdollistivat muun muassa sopimukset Itellan ja Matkahuollon kanssa, toteaa Teemu Kurki. – Keuken kautta olemme myös saaneet uusia loistavia kontakteja muistakin kunnista ja niiden ansiosta uusia toimintamahdollisuuksia. Yhteistyössä, ei kilpailemalla Pornaisten Palveluverstas on ottanut isoja harppauksia myös muiden palvelujen ja toimintojen osalta. Pornaisissa on avattu juuri uudet toimitilat, joissa toimii itsepalvelukirpputori, matkahuoltopalvelut, fysioterapeutti, kampaaja ja kamppailusali. – Toimimme yhteistyössä paikallisten yrittäjien ja yritysten kanssa, emme siis kilpaile heidän kanssaan. Esimerkiksi kirpputori on otettu innolla vastaan, sillä Pornaisissa ei ole kirpputoria entuudestaan, kuvailee Pornaisten Palveluverstaan johtaja Teemu Kurki. – Kilpailusta ja reilusta pelistä puhuttaessa onkin tärkeää, että me tuotamme palveluja kilpailulainsäädännön ehdoilla. Meidänkin palveluilla pitää olla siis tietty hintataso, vaikka niitä tuotetaan tukirahalla. Ja jotta me pääsemme tiettyyn palveluja hintatasoon, meidän pitää toimia kuten muutkin yritykset eli mahdollisimman tuottavasti ja kustannustehokkaasti. Yritysmuodosta huolimatta Pornaisten Palveluverstaan toiminnasta tuleva tuotto menee toiminnan kehittämiseen.
10 Yrityksel kummi Eikö olisi hienoa, että olisi joku kokenut kaveri, jolle voisi soittaa, kun oma bisnes pyörii vimmatusti päässä eikä itse löydä vastauksia tai kun haluaa muuten vain purkaa ajatuksiaan? Tai että olisi sellainen luottohenkilö, joka tuntee sinut ja yrityksesi ja jonka kanssa olisi helppo miettiä tulevaisuutta? No se on mahdollista! Oma yrityskummi auttaa, konsultoi, sparraa ja antaa oman kokemukseksensa sinun yritykseksi käyttöön. Suomen Yrityskummit ry auttaa maksutta ja luottamuksella yrittäjiä. Yrityskummit auttavat yritystäsi kehittämään uusia toimivia liiketoimintaratkaisuja. Yrityskummi tukee, sparraa, valmentaa, avaa ovia ja esittää ratkaisuja yrittäjän ongelmiin ulkopuolisin silmin. Keitä nämä kummit sitten ovat? Yrityskummit ovat kokeneita yritysjohtajia ja elinkeinoelämän asiantuntijoita, jotka ovat lupautuneet antamaan aikaansa ja osaamistaan yritysten ja kuntien elinkeinotoiminnan kehittämiseen. Keski-Uudenmaan yrityskummikk-k--nnnn aaaa.. nn---t--tt --iii---nnnnn aa iii-ii-n n a en vahvuuksia ovat mm. liikkeenjohto, tuotanto, rahoitus, markkinointi ja mainonta, kansainvälistyminen ja omistajanvaihdokset. Yrityksen liiketoimintaan liittyvät päätökset ja toimenpiteet tehdään aina yrityksen/yrittäjän toimesta ja ne ovat hänen vastuullaan. Yrityskummi on riippumaton asiantuntija ja luottamuksellinen keskustelukumppani. Verkostoituminen ja erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen läpikäyminen ovat osa yrityskummin työkalupakkia. Oman yrityskummin saat Keuken kautta: soita Keuken ajanvaraukseen, p. 050 341 3210. Lisätietoja kummeista: www.yrityskummit.?
11 u u t is e t le Lähde mukaan Alihankintamessuille! tapahtumat Keuke on mukana Alihankinta 2014 messuilla syyskuussa Tampereella. Tarjoamme viidelle alueemme yritykselle mahdollisuuden osallistua suosituille ja nopeasti loppuun myydyille messuille yhteisosastolla. Olemme olleet Alihankinta-messuilla mukana jo useampana vuonna. Yhteisosasto on koettu toimivaksi ja mukana olleet yritykset ovat olleet erittäin tyytyväisiä järjestelyihin. Alan ykköstapahtuma Alihankinta-messut on kätevä paikka solmia uusia liiketoimintasuhteita. Saman katon alla on useita potentiaalisia yhteistyökumppaneita. Messuilla voi myös tavata nykyisiä yhteistyökumppaneita ja Keuken osastolla on varattuna pieni neuvotteluhuone tapaamisia varten. Messut ovat yritykselle helppo tapa saada näkyvyyttä ja erittäin hyödyllinen tapahtuma kaikille hankintatoimen ammattilaisille, kun potentiaaliset kontaktit ovat saman katon alla. Vuoden 2014 teemana messuilla on koneenrakentaminen. Viime vuonna messut kokosivat lähes 17 000 kävijää ja näytteilleasettajiakin oli runsaasti: 993 näytteilleasettajaa, joista 129 oli ulkomailta 20 eri maasta. Kansainväliset Alihankinta-messut Tampereen Messuja Urheilukeskuksessa 16.–18.9.2014. Kysy lisää ja varaa oma paikkasi, puhelin 050 341 3210. http://www.alihankinta.? / • Onnistunut omistajanvaihdos –aamupäivä torstaina 10.4.2014 kello 8.30 – 11 Keravalla • Tuotteista palvelusi, tuplaa katteesi –iltakoulu keskiviikkona 23.4.2014 kello 17 – 20 Järvenpäässä • Yritysmarkkinoinnin abc: Sosiaalisen median pelisäännöt tiistaina 6.5.2014 kello 17 – 20 Tuusulassa • Yritysveroilta tiistaina 20.5.2014 kello 18 – 20 Sipoossa • Johtamisen aamukahvit: Osaamisen johtaminen keskiviikkona 4.6.2014 kello 8.30 – 11 Nurmijärvellä Seuraa ilmoitteluamme ja tule mukaan!
12
13 Keuke, Keski-Uudenmaan Uusyrityskeskus ja TE-toimiston yrityspalveluyksikkö muuttivat tämän vuoden alussa uusiin yhteisiin tiloihin. Uudet toimivat tilat mahdollistavat entistä joustavamman yhteistyön eri yrityspalvelujen välillä. Uudesta symbioosista hyötyvät eniten seudun yrittäjät ja yritykset – heillä on entistä kattavampi asiantuntijaverkosto käytettävissä yhden oven avauksen päässä. Yrityspalvelut saman katon alla Neuvoo toimivia yrityksiä ja auttaa yrityksiä kehittämään toimintaansa. Keuke tuottaa maksuttomia yritysneuvontapalveluja Järvenpään, Karkkilan, Keravan, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan, Sipoon ja Vihdin alueella toimiville yrityksille. Neuvoo alkavia yrityksiä ja yritystoimintaa suunnittelevia yrittäjiä. Uusyrityskeskus auttaa yrityksen perustamiseen liittyvissä asioissa, liikeidean hiomisessa, markkinoinnin ja talouden suunnittelussa. Neuvontapalvelut kattavat myös verotuksen, kirjapidon, yritysmuodon valinnan, toimitilat, vakuutukset, lakiasiat, tuotannon, rahoituksen, lupa-asiat, lausunnot ja verkostoitumisen. Auttaa ja neuvoo aloittavia ja toimivia yrityksiä. TE-palvelut auttaa aloittavia yrityksiä mm. myöntämällä yrityksen aloittamiseen tarkoitettua starttirahaa. TE-palvelut auttaa myös rekrytoinnissa ja tarjoaa palveluita yritysten muutosturvatilanteissa. Palvelemme Keravalla osoitteessa Puuvalonaukio 2, toisessa kerroksessa.
14 Keuken palvelut ovat tuttuja yhä useammalle keskiuusmaalaiselle yritykselle ja yrittäjälle. Keuken maksuttomia yritysneuvontapalveluja osasi hyödyntää viime vuonna lähes 1300 yritystä. Kasvua vuoteen 2012 on yli kolmen sadan yrityksen verran. Kaiken kaikkiaan erillisiä neuvontapahtumia kirjattiin Keukessa 4500 kappaletta vuonna 2013. Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarisen mukaan neuvonnan parissa olevien yritysten kasvu on selitettävissä onnistuneella viestinnällä ja asiakkaiden onnistuneilla palvelukokemuksilla. – Palveluja uskalletaan kysyä, kun toinen yrittäjä on suositellut. Palvelujen käyttämisen kasvu on pelkästään positiivinen asia. Se tarkoittaa, että yritykset haluavat kehittyä ja kasvaa. – Tämän vuoden yhdeksi kärkiteemaksi palveluissamme olemme nostaneet yritysten omistajanvaihdokset. Olisi tärkeää, että hyvät toimintakykyiset yritykset eivät lopettaisi omistajan siirtyessä eläkkeelle, vaan että niille löytyisi innostuneita jatkajia ja kehittäjiä. Investointeja, hakemuksia ja kasvun suunnitelmia Neuvontatoimenpiteiden tuotoksena syntyi viime vuonna 742 erilaista selvitystä ja raporttia, 364 liiketoiminnan arviointia, 62 markkinointisuunnitelmaa ja 36 liiketoimintasuunnitelmaa. Tuotekehityssuunnitelmia tehtiin yhteensä 19 kappaletta ja kansainvälistymissuunnitelmia 13 kappaletta. Keuken neuvontatoimenpiteet tuottivat myös runsaasti investointisuunnitelmia ja rahoitushakemuksia. Rahoitusta haettiin Keuken avustuksella viime vuonna yhteensä 8,8 miljoonan euron edestä. Summa muodostuu 119 yksittäisestä rahoitushakemuksesta. Keuken järjestämät infoja verkostoitumistilaisuudet keräsivät jälleen ennätysmäärän osallistujia. Kaikkiaan suosittuihin tapahtumiin osallistui 780 henkilöä. KEUKE KEHITTÄMÄSSÄ 1300 KESKIUUSMAALAISTA YRITYSTÄ 2010 2011 2012 2012 2013 2013 200 400 600 800 1000 1200 1400 Asiakkaat 2010-2013 näin keuke neuvoi 2012-2013 Tuotekehityssuunnitelmia 34 19 Investointisuunnitelmia 60 27 Markkinointisuunnitelmia 85 62 Rahoitushakemuksia 96 119 Talouslaskelmia/suunnitelmia 123 169 Edelleenohjauksia verkostolle 268 269 Tilaisuuksiin osallistuneita 610 780
15 Uusia työpaikkoja ja yrityksiä pienillä kustannuksilla KEUKEN YRITYSHAUTOMOTOIMINTA MERKITTÄVÄN TULOKSELLISTA Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:n yrityshautomotoiminta on ollut kaikilla mittareilla hyvin tuloksellista. Nuorten ja kasvuhaluisten yritysten tukemiseen tarkoitettu palvelu tuotti viimeisellä kaudellaan 2011–2013 upeat 304 uutta työpaikkaa ja 40 uutta yritystä. Uusien työpaikkojen osalta tavoite yli kaksinkertaistui ja uusien yritystenkin osalta tavoite saavutettiin lähes kokonaan. Hautomopalvelulla on siis onnistuttu kannustamaan yrityksiä työllistämään muitakin kuin yrittäjän itsensä. Taloudellisilla mittareilla uusien työpaikkojen ja yritysten synnyttäminen on ollut äärimmäisen tehokasta. Yksi uusi työpaikka on tullut maksamaan Keuken yrityshautomossa 3 250 euroa ja uusi yritys noin 24 700 euroa, kun esimerkiksi päättyneiden EAKR-ohjelmien keskimääräiset luvut vuonna 2012 olivat 86 300 euroa uuden työpaikan osalta ja 940 000 euroa yhden uuden yrityksen osalta. Keuken hautomotoiminnan arvioinnin teki MDI. Arvioinnissa keskityttiin kolmeen näkökulmaan. Ensinnäkin hautomotoimintaa kuvattiin sen tunnettuuden, hautomoyritysten lukumäärän ja laadun sekä siihen sijoitetun rahamäärän mukaan. Toisena selvitettiin hautomoyritysten tyytyväisyyttä ja kolmantena hautomotoiminnan yrityksille tuottamaa lisäarvoa. Tuki yrittäjän arjessa tärkeintä Hautomoyrittäjät arvostavat saamansa palvelun korkealle. Parhaimmillaan yrittäjät näkevät, että yrityshautomo on nopeuttanut oman liiketoiminnan kehittymistä. Arvosanaksi yritykset antavat hautomolle 8,9, asteikon ollessa 4–10. Keukelta saatu yleinen tuki ja apu sekä vinkit käytännön asioissa koettiin yrittäjien keskuudessa erittäin arvokkaiksi. Eniten käytettyjä palveluja olivat liikeidean arviointi, rahoitusja talousneuvonta, erilaiset koulutusja verkostoitumistapahtumat sekä hautomoyrittäjien kasvuvalmennus. Yrityskohtainen kasvusuunnitelma tehtiin lähes puolelle vastanneista yrityksistä. Hankkeesta palveluksi Keski-Uudellamaalla on ollut hautomotoimintaa vuodesta 1998 lähtien ja sitä on rahoitettu lähinnä määräaikaisten hankkeiden avulla. Hautomotoiminnan projektituki loppui vuoteen 2013. Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen on erittäin tyytyväinen viimeiseen hautomohankekauteen. Hyvät tulokset ja erinomainen palaute kannustavat jatkamaan hyväksi havaitulla tiellä. – Yrityshautomo on toiminut lähes pääosin virtuaalisena, ei niinkään fyysiseen paikkaan sidottuna palveluna. Siksi palvelun tuotteistaminen jatkossakin osaksi Keuken kasvuyrityspalveluja on enemmän kuin järkevää. – Hautomolla on Keski-Uudellamaalla hyvä kaiku. Se tarkoittaa onnistumisia ja hyvää palvelua. Yrittäjiltä ja yrityksiltä saamamme palaute kertoo siitä, että olemme onnistuneet tekemään oikeita asioita ja kannustamaan yrittäjiä kehittämään, kasvattamaan ja työllistämään.
16 4561 Yhteydenottoa ja asiakastapaamista investointeja 5,5m€ w w w. k e u k e . f i Autamme ja neuvomme omistajanvaihdoksissa reilusti molempia osapuolia. 050 341 3210 keuke@keuke.fi Viime vuonna meillä oli: Asiakkaittemme kanssa laitoimme vireille: Miten voisimme auttaa sinua? Ostamassa tai myymässä yritystä? 16 16