3/2021 kahvateipillä kansainvälisille markkinoille s. 4 kehittäminen osaksi jokapäiväistä työtä s. 8 miksi meille halutaan töihin? s. 14
yrittäjän sähköinen työkalupakki w w w. k e u k e . f i Maksuton palvelu sinulle. Aina ajantasaiset perustiedot yrityksen pyörittämiseen. Klikkaa yritystulkkiin osoitteessa keuke.fi Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus • Markkinointisuunnitelma • Myyntisuunnitelma • Kilpailija-analyysi • Hinnoittelulaskuri • Yrityksen talousja verotusopas • Hinnoittelun perusteet -opas • Toimivan yrityksen tulossuunnitelma • Kassabudjetti • Investointilaskuri • Arvonlisäverolaskelma • Hallituksen yleinen pöytäkirja • Lasku • Tarjous • Tarjouspyyntö • Tilauslomake • Tilausvahvistus netissä itteessa keuke.fi v va a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a a ah h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h h hv v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v v viiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s st t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t t tu u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u us s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s s
3 p ä ä k ir j o it u s keuke postia 3/2021 JULKAISIJA >> Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy PÄÄTOIMITTAJA >> Elina Pekkarinen, toimitusjohtaja TOIMITUS, KUVAT JA TAITTO >> Mainossatama Oy ILMESTYMINEN >> 3 numeroa vuodessa PAINOSMÄÄRÄ >> 12 500 kpl 3 Jos globaali koronapandemia pysäytti talouden, talouden nousu puolestaan toi kasan täysin uusia ongelmia. Esimerkkinä työvoimapula, komponenttipula ja rakentamisen hintojen kaksikertaistuminen. Ihmismieli mielellään odottaa ja uskoo, että ongelmien jälkeen koittaa uusi, parempi ja seesteisempi aika. Mutta maailma muuttuu niin nopeasti, jopa eksponentiaalisesti, että pysyvyys on vain harhaa. Vanha sanonta siitä, että varmaa on vain epävarma, toteutuu tässä hetkessä mitä parhaiten. Miten yritys sitten voi pärjätä, tehdä suunnitelmia, kehittyä ja kasvaa, jos jokaisen nurkan takana odottaa joku uusi odottamaton mörkö? Vastaus on sopeutuminen, hyväksyminen ja ymmärtäminen. Jos ja kun maailma muuttuu kovaa vauhtia, on sopeuduttava muutokseen. On hyväksyttävä, että pitää koko ajan muuttua, muuntua, joustaa ja olla hereillä. Silloin syntyy ymmärrys, että tämä jatkuva muutos ja jatkuvat uudet ongelmat eivät olekaan odottamattomia, vaan uutta normaalia. Perusbisnesidea voi hyvinkin kantaa vuosia eteenpäin, sillä ihmisillä on muuttumattomia perustarpeita, jotka on täytettävä. Mutta miten, missä ja millaisena palvelut ja tuotteet tarjotaan, siinä on jatkuvan kehittämisen paikka. On maailmassa jotain muutakin pysyvää. Me Keukessa olemme auttamassa teitä yrittäjiä ja yrityksiä pysymään mukana muutoksessa ja tekemään hyvää liiketoimintaa. Ei siis ole aikoja ilman ongelmia. Mutta ei ole myöskään ongelmaa, jonka kanssa et voisi tulla Keuken sparrattavaksi. Rauhallista Joulunaikaa ja uusin tuulin kohti vuotta 2022! Elina Pekkarinen toimitusjohtaja Ei aikoja ilman ongelmia 3/2021 miskeskus Oy mitusjohtaja tama Oy ClimateCalc CC-000084/FI PunaMusta Magazine HI IL IN EU TRA ALI PAINO TU OT E VARAA OMA AIKASI MA-PE 9.00-15.00 050 341 3210 ( soitamme tarvittaessa takaisin) Ajan voi varata myös sähköpostitse keuke@keuke.?
6D Tapen toimitusjohtaja Tapani Taskinen (vas.) ja myyntijohtaja Jussi Karkela esittelivät kahvateippejä ja alipainehoitolaitetta fysioterapeuttiasiakkaalle. 4 Globaali arpien hoitomarkkina on yli 20 miljardin dollarin kokoinen. Turvotusten ja lymfaturvotusten hoitomarkkina puolestaan on yli neljä miljardia dollaria. Tästä markkinasta sipoolainen 6D Tape Oy aikoo ottaa siivunsa täysin ainutlaatuisella, markkinoiden ainoalla aktiivisella hoitomuodolla. 6D Tapen kasvupotentiaali huomattiin myös KasvuOpen -kilpailussa. Gl Globaalili arpiien hhoititomarkk kkiina on ylili 2200 i miljljardi din do d llllariin kokk i oinen TTurvot Aktivoiva kahvateippi mullistaa markkinan
5 Teippi muistuttaa kinesioteippiä, mutta teipissä on erityiset kahvat, joista voi nostaa, työntää ja pyörittää kuuteen eri suuntaan. 6D Tapen myyntijohtaja Jussi Karkela huomauttaa nopeasti, että kyseessä ei ole kinesioteippi. – Kinesioteipin toiminta perustuu venytykseen ja passiiviseen tukeen. Kahvateipin toiminta perustuu aktivoivaan hoitoon. Kahvojen avulla tehdyllä käsittelyllä on positiivinen vaikutus imunestekiertoon, verenkiertoon, faskioihin, arpikudoksiin, lihaksiin ja niveliin. Kahvateipillä onkin todettu olevan suuri vaikutus arpien paranemisessa ja esimerkiksi rintasyöpäleikkausten jälkioireena syntyvän ödeeman eli turvotuksen hoidossa. – Docrates -syöpäsairaala käyttää teippiä leikkausten jälkihoitona ja myöhemmin kotihoitona. Olemme saaneet hyvää palautetta yliopistollisista sairaaloista kotimaasta ja Yhdysvalloista. Tänä päivänä 6D Tape -teippiä on myyty jo 20 maahan. – Kahvateippi on täysin turvallista käyttää myös kotioloissa ja sen ansiosta moni leikkauspotilas säästyy elinikäiseltä turvotuksen aiheuttamalta krooniselta vaivalta. Arpien hoitoonkin on markkinoilla vain passiivisia tuotteita, kuten voiteita. Kahvateipillä arpikudosta voidaan stimuloida, jolloin se paranee nopeammin. Matka keksinnöstä markkinoille 6D Tape Oy sai kahvateipilleen patentin viime elokuussa viiden vuoden odotuksen jälkeen. Innovaatioita aikaisemminkin patentoinut 6D Tapen toimitusjohtaja Tapani Taskinen tietää, että matka keksinnöstä markkinoiden valloitukseen on pitkä. Taskisen aiemmin perustama yritys kehitti ja myi alipainehoitolaitteita fysioterapiahoitoihin. – Alipainehoito on tehokas hoitomuoto, mutta kalliin hinnan vuoksi liian harvan saavutettavissa. Siksi halusin lähteä kehittämään uusia työkaluja ja tuotetta, josta kuka tahansa voisi hyötyä. Kahvateippi sopii jokaisen kodin lääkekaappiin laastarin viereen. Taskinen sai kumppanikseen teippi-innovaation kehittämiseen fysioterapeuttina toimineen Jussi Karkelan. Kahvallinen teippi kuulosti Karkelan korvaan ensin hölmöltä idealta, mutta tuotekehityksen ja tutkimuksen myötä hän muutti nopeasti mielipiteensä. – Tuntuu todella hienolta olla tekemässä jotain uutta ja innovatiivista tälle alle. Mitään näin mullistavaa ei ole tullut markkinoille vuosikausiin, Karkela iloitsee. Kahvateippien rinnalle 6D Tape on tuonut ammattikäyttöön alipainehoitolaitteen. Itsehoitoon puolestaan on tuotteistettu valmiita 6D Tape -paketteja esimerkiksi tenniskyynärpään, polven ja leikkausarpien hoitoon. Kasvu Open ja Keuke siivittämässä kasvua Kahvateippiä myydään tällä hetkellä 20 maassa. Suurin markkinan valloitus on kuitenkin vielä tekemättä. Tarvitaan rahoitusta ja tiimin kasvattamista markkinoinnin ja myynnin osaamisella. Myös koulutuksen skaalaaminen on myynnin kannalta olennainen. – Meidän myyntitavoite on tänä vuonna 100 000 euroa. Vuonna 2024 tähtäämme jo neljän miljoonan ja 100 myyntimaan eksponentiaaliseen kasvuun. Meidän on ensin todistettava, että liikevaihtoa syntyy ja että tuotteella on tarpeeksi tieteellistä näyttöä, ennen kuin voimme hakea markkinoiden valloittamiseen merkittävän suurta rahoitusta, Tapani Taskinen sanoo. 6D Tape on saanut apua ja sparrausta matkan varrella Keukesta. Yrittäjäkaksikon mukaan Keuken antama ulkopuolisen asiantuntijan näkökulma on auttanut eteenpäin. Keuken ehdotuksesta 6D Tape haki mukaan myös Kasvu Openin kasvusparraukseen. 6D Tape valittiin tämän vuoden Kasvu Openin Keski-Uudenmaan kasvupolulla jatkoon yhdessä tuusulaisen Alupron kanssa. – Vaikka emme kansallisessa loppukilpailussa päässeetkään kärkikymmenikön joukkoon, täytyy olla ylpeä omasta työstään. Meillä on täysin disruptiivinen tuote, joka pystyy mullistamaan koko kentän, Jussi Karkela toteaa. – Jatkamme mielellämme työtä Keuken kanssa. Heillä on osaamista tukien ja rahoituksen hakemisesta. Myös Kasvu Open toi paljon erilaisia kontakteja ja hyödyllisiä neuvoja, vahvistaa Tapani Taskinen. Lue lisää KasvuOpen -kilpailusta sivulta 10. ”Jatkamme mielellämme työtä Keuken kanssa. Heillä on osaamista tukien ja rahoituksen hakemisesta.”
6 Mitä on sisällöt? Sisällöt ovat sitä kaikkea, mitä on luettavissa ja nähtävissä eri kanavissa. Tekstisisällöt, kuten artikkelit, blogit, somepäivitykset ja tarinat ovat tyypillinen tapa tuottaa sisältöä sekä tulla nähdyksi ja ymmärretyksi. Verkkosisältöjen ohella ei kannata unohtaa perinteisiä viestintäkeinoja, kuten uutiskirjeitä, lehtijuttuja ja asiakaskirjeitä. Miksi viestintä ja sisältöjen tuottaminen on tärkeää? Sisältöjä tarvitaan, että pystyy viestimään ja kertomaan omista tuotteistaan ja palveluistaan. Tuottamalla hyvää sisältöä varmistetaan oma näkyvyys verkossa – niin hakukoneissa kuin sosiaalisen median kanavissakin. Ilman sisältöjä ei siis ole näkyvyyttä. Ja jos ei ole näkyvä tai löydettävissä verkossa, ei ole olemassa. Mikä sisältöjen tuottamisessa on vaikeaa? Mihin yrittäjät tarvitsevat sinuna apuasi? Sisältöjen tekeminen ja viestintä ei ole mitään rakettitiedettä. Suurimpana ongelmana onkin yleensä se, että se jää vain syystä tai toisesta tekemättä. Kiire on yleisin veruke, mutta kyllä haasteena yleensä on myös taidon puute. Minun tehtäväni on auttaa yrittäjiä. Joko kouluttamalla ja sparraamalla tai tekemällä valmista sisältöä. Miten tärkeää on yrityksen ja ihmisten brändääminen? On tärkeää erottautua ja siksi brändääminen on tärkeää. Sanaa kuitenkin usein vierastetaan ja siksi minä puhunkin mieluummin oman osaamisen markkinoinnista. Omista osaamisestaan kertominen ei ole tyrkyttämistä tai itsensä kehumista. Ne ihmiset, jotka osaavat hienosti ja monipuolisesti kertoa esimerkiksi somessa mitä tekevät, markkinoivat valtavan hyvin samalla koko yritystä. Mitä yrittäjän pitää tehdä tai osata sisältöjen tuottamisessa? Tärkein asia on heittäytyä mukaan ja olla avoin. On monta eri tapaa tehdä yhteistyötä, helpottavinta on varmasti tietää, että minä ammattilaisena otan asiasta kopin. Esimerkiksi tekstejä verkkosivulle voidaan tuottaa siten, että minä haastattelen ja sen pohjalta kirjoitan. Tai sitten voin toimia raakatekstin editoijana ja sparraajana. Mikä tapa parhaiten kullekin sopii. Sisällöt ovat oman osaamisen markkinointia A s ia n t u n t ij a p ö r s s i Tä llä pa lst al la es ite llä än Ke uk en as ia nt un tij av er ko sto a, jok a ko os tu u lu ot et ta vi sta ja pa ik al lis ist a to im ijo ist a. Lö yd ät As ia nt un tij ap ör ss in to im ija t w w w .ke uk e.? /a sia nt un tij ap or ss i Viestinnän tarve ja tarve tuoda esille omaa osaamista kasvaa koko ajan. Järvenpääläinen Rouva Sana eli sisällöntuottaja ja kouluttaja Minna Luoma auttaa yrittäjiä ja yrityksiä erottautumaan ja viestimään omista palveluistaan. Erityisen tärkeää on näkyä verkossa – jos et löydy googlettamalla, et ole olemassa.
7 O iv a l l u s Aj at uk sia yr ity ks en ke hi ttä m ise stä Jenni Lindroth, Sisuste Siivonen Oy Erilaisia kaihtimia, mattoja ja muita sisustustuotteita Karkkilassa ja Lohjalla myyvän Sisuste Siivosen Jenni Lindroth on oivaltanut hiljattain kaksi asiaa. ”Ymmärsin, että etenkin pitkään toimineissa yrityksissä asioita pidetään helposti liian itsestään selvinä, eikä niistä osata kertoa ulkopuolelle. Esimerkiksi omalla perheyrityksellämme on pitkä historia, josta kannattaa ehdottomasti ammentaa sisältöä ja tarinoita markkinointiin.” ”Toinen oivallus liittyi tavoitteiden asettamiseen ja haaveiluun. Yrityksen kehitys edellyttää, että yrittäjä uskaltaa myös haaveilla rohkeasti. Toki täytyy muistaa, että yritystä on aina johdettava luvut ja realismi edellä. Mutta ilman selkeitä tavoitteita eteenpäin vievää muutosta ei tapahdu.”
Liikuntakeskus Balanssin yrittäjän Paula Meriläisen (oik.) ja hänen tyttärensä Moona Roulamon tavoitteena on kasvattaa yritystä tasaisesti ja samalla edistää klaukkalaisten hyvinvointia. 8 Kriisin jälkeen fokus strategiaan Korona on kurittanut monia palvelualan yrityksiä, eikä Klaukkalassa sijaitseva Liikuntakeskus Balanssi ole poikkeus. Yli 30 vuotta toimineessa perheyrityksessä ei aiota kuitenkaan harmitella viimeisen kahden vuoden koettelemuksia, vaan niistä aiotaan ottaa kaikki irti ja katsoa rohkeasti tulevaan. Tässä apuna on ollut myös Keuken asiantuntijat.
9 Kuntosalin kaiuttimista kuuluu energinen musiikki, joka saa Liikuntakeskus Balanssin yrittäjä Paula Meriläisen tanssahtelemaan spontaanisti kesken valokuvaustuokion. – Olemme päättäneet, että emme aio enää synkistellä koronaa ja annamme sen asenteen näkyä myös ulospäin. Ne ajat ovat nyt takanapäin, Meriläinen sanoo päättäväisesti. Samaa mieltä on myös Meriläisen tytär Moona Roulamo, joka on vuosien varrella ottanut yhä isompaa roolia perheyrityksen pyörittämisestä yhdessä veljensä kanssa. – Positiivisen kautta ajateltuna korona on tuonut yritystoimintaamme myös paljon hyvää. Kerrankin meillä oli aikaa pysähtyä ja kehittää liiketoimintaamme aivan eri tavalla, Roulamo kertoo. Yksi merkittävä ja pysyvä uudistus Liikuntakeskus Balanssin palveluvalikoimassa on etäyhteyksien hyödyntäminen ryhmätunneilla. – Etätunnit olivat aluksi vain lyhytaikainen ratkaisu kokoontumiskieltoon. Huomasimme kuitenkin pian, että niiden suosio säilyi maailman alkaessa avautua. Etäyhteyksien avulla moni on voinut osallistua ryhmäliikuntatunneille esimerkiksi mökiltä tai reissusta käsin. Säännöllisesti aikaa kehittämiselle Kuluneen kahden vuoden aikana Roulamo on löytänyt myös Keuken palvelut, joita hän käyttää nykyään innokkaasti. – Sparrailumme liittyi aluksi lähinnä siihen, mitä voimme tehdä kokoontumisrajoituksista ja asiakaskadosta selvitäksemme. Keskustelujemme aikana sain monta kertaa yllättyä siitä, miten valtava määrä osaamista ja tietoa Keuken asiantuntijoilla on, Roulamo sanoo. Roulamon mukaan ulkopuolinen tuki ja näkökulma ovat olleet niin virkistäviä, että nykyään naisen kalenterissa on varattuna säännöllinen kuukausitapaaminen Keuken asiantuntijan kanssa. – Näkökulma vain on vaihtunut takaisin alkuperäisen strategiamme toteuttamiseen. Eli tasaisen ja hallitun kasvun tavoitteluun sekä klaukkalalaisten hyvinvoinnin edistämiseen. Vuonna 1988 perustettu Liikuntakeskus Balanssi onkin vuosien varrella tuplannut liiketilansa ja moninkertaistanut palveluvalikoimansa. – Kuntosalin ja erilaisten ryhmätuntien lisäksi tarjoamme fysioterapiaa, henkilökohtaista kuntovalmennusta ja hierontaa. Tiloistamme löytyy myös palautumista edistävä rentoutusja venyttelyhuone. Ideasta toteutukseen Liikuntakeskus Balanssin kehittämisideoiden lisäksi Roulamo sparrailee Keuken asiantuntijoiden kanssa myös alkusyksystä perustamansa startup-yrityksen tiimoilta. – En voi puhua ideastani vielä sen enempää, sillä olen allekirjoittanut laajan vaitiolosopimuksen. Sen verran voin kuitenkin paljastaa, että tavoitteenamme on luoda jotain, joka tulee edistämään suomalaisten hyvinvointia merkittävästi, Roulamo kertoo. Startup-yrityksessä työstettävä idea oli hautunut Roulamon mielessä jo pitkään, ja osittain Keuken innostamana hän päätti ryhtyä tuumasta toimeen. Seuraavaksi Roulamon tavoitteena on löytää pääomasijoittajia ideansa tueksi. – Keuken asiantuntijoista on ollut valtava apu uuden yritystoiminnan käynnistämisessä. Olen säästänyt heidän avullaan merkittävästi aikaa ja vaivaa, mikä on osaltaan edistänyt myös omaa hyvinvointiani, Roulamo kiittelee. ”Näkökulma on vaihtunut takaisin tasaisen ja hallitun kasvun tavoitteluun sekä klaukkalalaisten hyvinvoinnin edistämiseen.”
10 a j a n k o h t a is t a Nyt jo seitsemännen kerran järjestetyllä Kasvu Openin Keski-Uudenmaan omalla alueellisella Kasvupolulla lupaavimpina kasvuyrityksinä palkittiin tuusulalainen Alupro ja sipoolainen 6D Tape. Alupro suunnittelee, valmistaa ja toteuttaa arkkitehtonisia pintoja useita materiaaleja yhdistellen. Alupron hyvin tunnettuja julkisivuhankkeita ovat kauppakeskus Redin julkisivupinnat ja Helsingin keskustakirjasto Oodin sisätilojen säleikköpinnat. Tuomaristo uskoi Alupron vakuuttaviin näyttöihin jo pidemmältä ajalta ja näki, että yrityksellä on vahvaa kansainvälistä kasvupotentiaalia ja selkeä näkemys kansainvälisille markkinoille siirtymisestä. 6D Tape on kotimainen innovaatio, ihoystävällinen kahvateippi fysioja lymfaterapiaan, jonka avulla vammoista paraneminen nopeutuu, nivelja lihaskivut lievenevät ja erilaiset turvotukset ja kiristykset helpottavat. 6D Tapen osalta tuomaristo arvosti innovatiivisen tuotteen globaalia markkinapotentiaalia sekä selkeää kasvusuunnitelmaa. Keski-Uudenmaan Kasvupolulla sparrausta liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvuun sai tänä vuonna yhteensä 15 yritystä. Hakijoita kasvuohjelmaan oli kaikkiaan 63. Kasvupolulle osallistuneet yritykset saivat kahden päivän ajan eri alan asiantuntijoiden maksutonta sparrausta kasvusuunnitelmaansa. Voittajat saivat kolmannen sparrauspäivän syksyllä 2021 valtakunnallisessa loppukilpailussa. Rakennustoiminnasta syntyy vuosittain toistakymmentä miljoonaa tonnia jätettä. Se on kaikesta syntyneestä jätteestä reilut 11 prosenttia. Samalla rakennustarvikkeiden hinnat nousevat ennätystahtia. Voisiko jätettä syntyä vähemmän tai voisiko ylijäämämateriaalia hyödyntää paremmin? Tai voisiko rakentamisessa hyödyntää tehokkaammin jakamisalustoja, elinkaariajattelua ja muita kiertotalouden tapoja toimia? Miten rakentaminen saadaan tehokkaammaksi ja tuloksellisemmaksi niin liiketoiminnan kuin kestävän kehityksenkin näkökulmasta? Keuken uusi palvelu auttaa korjausrakentamisen ammattilaisia kehittämään kiertotalousosaamista ja sitä myötä edistämään entistä kestävämmän bisneksen tekemistä. – Aluksi teemme yrityksen kanssa läpivalaisun liiketoiminnasta ja teemme sen pohjalta kehittämiskartoituksen. Sitä seuraa kehittämissuunnitelma, jonka tekemisessä Keuken asiantuntija on koko ajan aktiivisesti mukana, kertoo yrityskehittäjä Miia-Mari Koskinen. – Kaikessa tekemisessä mietitään kiertotalousmallin hyödyntämistä ja apuna on myös ympäristöalan asiantuntijoita. Lisäksi palveluun kuuluu täsmävalmennuksia. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: Miia-Mari Koskinen, miia-mari.koskinen@keuke.? , puh. 050 368 4147. Alupro ja 6D Tape palkittiin kasvupotentiaalista Kiertotaloudesta tulosta korjausrakentamiseen
11 Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy:n (Keuke) asiakastyytyväisyys on huippuluokkaa. Suositteluprosentti on 98 ja palveluista saadun konkreettisen hyödyn tunnistaa 90 prosenttia asiakkaista. Kyselyn mukaan suurimmat koronahuolet näyttävät olevan yrityksissä takana päin, sillä vain 12 prosenttia asiakkaista kertoi hakeneensa apua koronasta selviytymiseen. Vuosi sitten luku oli 23. – Tämä on erittäin hyvä uutinen. Yrityksissä tehdään nyt täyttä häkää työtä tulevaisuuden eteen, arvioidaan omaa liiketoimintaa ja tehdään strategioita ja suunnitelmia, toteaa Keuken toimitusjohtaja Elina Pekkarinen. Viisikymmentä prosenttia asiakkaista kertoikin hakeneensa Keukesta apua liiketoiminnan arviointiin ja strategian tekemiseen. Markkinointi, myynti ja asiakashankinta sekä talousja rahoitusneuvonta ovat Keuken palvelujen listalla vuodesta vuoteen kestosuosikkeja. Tänä vuonna näissäkin luvuissa on selvää kasvua. – Myynti ja markkinointi tehdään yhä enemmän verkossa. Asiakkaat kaipaavat digimarkkinointiin enemmän osaamista ja työkaluja. Siksi myös me olemme panostaneet tähän tarjoamalla erilaisia digimarkkinointiklinikoita, Pekkarinen kertoo. Keuke mittaa asiakastyytyväisyyttä vuosittain sähköisesti tehdyllä kyselyllä, joka lähetetään kaikille Keukessa kuluneen vuoden aikana asioineille yrityksille ja yrittäjille. Keuke tuttu kumppani Keuken asiantuntijat saivat asiakkailta työstään loistavat arvosanat. Asiantuntijuus sai kouluasteikolla arvosanaksi 9,2, palvelun ripeys 9,4 ja palveluhalukkuus 9,5. Keuke on monelle yritykselle jo entuudestaan tuttu paikallinen toimija, jonka palveluihin luotetaan ja jonne palataan. Kyselyn mukaan lähes puolelle asiakkaista Keuke oli entuudestaan tuttu toimija. – Olen valtavan iloinen, että Keuke on omalla pitkäjänteisellä työllään lunastanut asiakkaiden luottamuksen. Luottamus korostui erityisesti korona-aikana ja nyt kun katseet ovat siirtyneet uuden suunnitteluun, myös sitä työtä halutaan tehdä meidän asiantuntevan tiimin kanssa, Elina Pekkarinen kertoo. Keuken asiakastyytyväisyyskysely osoittaa, että yritykset ovat saaneet Keukelta sellaista apua, jonka ansiosta yritys on päässyt omissa kehittämishankkeissaan eteenpäin ja yrityksestä on tullut neuvonnan avulla vahvempi. Asiakastyytyväisyyden yhteenveto on nähtävissä Keuken kotisivuilla www.keuke.? tai QR-koodilla tästä Keuken asiakastyytyväisyys huippua suositteluprosentti 98% neuvonnasta konkreettista hyötyä 90% arvosana keuken palveluhalukkuudesta haki neuvontaa liiketoiminnan arviointiin 50% 9,5
K l in ik k a Tuottavaa työtä ilman turhaa kiirettä Klinikalla Keuken asiantuntijat vastaavat yrittäjien perusarjessa askarruttaviin kysymyksiin. Kiire ja stressi ovat ikäviä kumppaneita. Yrityskehittäjä Minna Lojander kertoo, miten aikaa voi hallita paremmin ja siten saada työ tuottavaksi ilman uupumista. Mistä kaikesta puhutaan, kun puhutaan ajanhallinnasta? Miten sen ongelmat näkyvät? Useimmiten ajanhallinta tulee puheeksi, kun yrittäjä kokee kiirettä, uupumusta ja stressiä tai kun yrityksen tulos ei ole riittävällä tasolla. Kiireessä ikävimmät työt, kuten laskutus, asiakkuuksien hoito, uusasiakashankinta ja hallinnolliset tehtävät, jäävät usein tekemättä. Ajanhallinnan ongelmat näkyvät nopeasti kaikessa yrityksen toiminnassa. Luonnollisesti myös yrittäjän henkilökohtainen elämä ja perhe kärsii. Mitä voi seurata, jos ajanhallinta ei ole kunnossa? Pidemmän päälle ongelmat kasautuvat ja tärkeätkin työtehtävät jäävät sähläämisen alle. Pahimmillaan ongelmat vaikuttavat yrityksen kannattavuuteen ja yrityksen talous sakkaa. Jos yrittäjä unohtaa pitää omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan huolta, se on kohtalokasta. Yrittäjä on usein yrityksen tärkein resurssi, mutta se ei saa johtaa siihen, että tekee 24/7 töitä. Pitää muistaa myös levätä ja palautua, jotta jaksaa toimia esimiehenä ja pyörittää menestyvää yritystä. Mitä työkaluja tai metodeja on ajanhallinnan parantamiseen? Ajanhallinnan kehittämiseen on olemassa erilaisia keinoja, mutta keskiössä on kuitenkin yrittäjä itse ja halu aidosti kehittää omaa toimintaansa. Ajanhallinnan parantaminen vaatii totuttelua ja sitoutumista. Ajanhallinnan tehostaminen aloitetaan tunnistamalla kaikki työtehtävät, rutiinit ja aikavarkaat. Helpointa on kirjata muutaman viikon ajan työtehtäviä ylös. Tämän jälkeen suunnitellaan ja pohditaan eri työtehtävien tärkeysjärjestys. Tärkeintä on suunnitella omaa ajankäyttöään, mutta myös tehdä vapaa-ajalle tilaa. Kun ikävämmistä tehtävistä tulee rutiineja, ne tulevat tehdyksi lähes itsestään. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan osan voi delegoida esimerkiksi kirjanpitäjälle. Kun lasket tuntihinnan omalle työlle, saatat huomata, että tulisi halvemmaksi käyttää ulkopuolista osaajaa. Kaikista tärkeintä on tunnistaa kuitenkin turhat työt ja ehkäpä jopa deletoida ne. Näin voi vapautua aikaa muille tärkeille asioille, kuten perheelle ja harrastuksille. Miten Keuke voi auttaa yrittäjää ajanhallinnassa? Käymme yrittäjän kanssa läpi yrityksen toimintaa, työtehtäviä ja autamme tunnistamaan hukkaa. Me autamme yrittäjää myös vaikeammissa asioissa, kuten asiakashankinnassa, toiminnan ja tulevaisuuden suunnitelmien laatimisessa. Keuken nettisivuilta saa myös vinkkejä ja pohjia oman työn tuunaamiseen, esimerkiksi Yritystulkin valmiita pohjia kannattaa hyödyntää. Samoin Keuken vuosikelloa ja muita oppaita. Haluatko apua ajanhallintaan? Varaa aika maksuttomaan tapaamiseen keuke@keuke.? | 050 341 3210 K l in ik k 12
13 k o l u m n i Spoiler: saattaa pärjätä. Suomessa on edelleen pitkä liuta yrityksiä, joilla voisi olla verkkokauppa, muttei ole, ja koronankin alla osa näistä on voitollisia. Sehän on ilmiselvä todiste siitä, että homma on mahdollista! Helppoa elämä ilman verkkokauppaa ei kyllä ole. Suomalaisen aikuisen ruutuaika on keskimäärin 10 tuntia, ja sinä aikana ehtii kohdata merkittävän määrän markkinointia. Kivijalka voi edelleen, viruksenkin jyllätessä, oikein hyvin. Kahdessa vierekkäisessä kivijalkakaupassa voi kuitenkin olla ihan eri tavalla asiakkaita, jos toisella on verkkokauppa ja toisella ei. Verkkokaupan omaava kivijalka pääsee ihmisen tietoisuuteen jo sen ruutuajan aikana, ja ostopäätös saattaa olla jo valmiina itse kauppaan astuessa. Näin ainakin Varustelekassa, josta tosin asiakas harvoin poistuu pelkästään sen tuotteen kanssa, jonka etukäteen päätti ostaa. Verkkokauppa kuuluu myös B2B-puolelle. Yrittäjänä en tiedä mitään sen ikävämpää, kuin että tunnistan jonkin tarpeen, johon ei ole valmista, tuotteistettua ratkaisua. Silti mitä isompi päätös, sen todennäköisemmin konkreettisen tuotetiedon sijaan on tarjolla “soita ja kysy lisää.” Hämmästyttävää, kun koko teollinen vallankumous perustuu ajatukseen, että mietitään kerralla valmiiksi kaikille sopiva tuote sen sijaan, että joka asiakkaalle räätälöitäisiin asiat erikseen. Räätälöinti on verkkokaupassa vähintäänkin hankalaa, ja yleensä myös mahdotonta ilman isoa härdelliä. Tämä ei ole huono asia: verkkokaupan hieno puoli on juuri se, että se väkisin pakottaa tuotteistamaan ja uudistamaan omaa bisnestä. Verkkokaupan oppi on myös se, ettei kaikissa myynneissä tarvitse olla samaa katetta. Tuotteistus ja hinnoittelu hoidetaan sen mukaan, mikä tuo tilinpäätökseen eniten liikevaihtoa ja voittoa. Verkkokaupan ilmaiset palautukset perustuvat tähän: ilmaiset palautukset yleensä lisäävät myyntiä niin paljon, ettei kustannusten nousu haittaa. Perustin koulutusja konsulttihommilleni oman yrityksen 2018, ja rakensin sille heti verkkokaupan. Myynti perustuu mainittuun logiikkaan: minut saa puhumaan, kouluttamaan ja konsultoimaan ympäri Suomen maata kiinteähintaisilla tuotepaketeilla. Kun hintaa (ja usein sisältöäkään) ei räätälöidä erikseen, myynti toimii tehokkaasti ilman, että minulla menee aikaa asiakkaiden kanssa neuvotellessa. Firma saattaa pärjätäkin ilman verkkokauppaa, ainakin hetken. Kannattaa kuitenkin miettiä, miksi se verkkokauppa puuttuu: onko se siksi, ettei sitä oikeasti tarvitse, vai siksi, että verkkokauppa vain koetaan liian vaikeaksi toteuttaa? Jos syy on jälkimmäinen, nyt on oikea hetki ottaa itseään niskasta kiinni. Internettiä nimittäin ei kukaan tule räjäyttämään. Pärjääkö yritys enää ilman verkkokauppaa? Valtteri Lindholm on suomalaisen verkkokaupan edelläkävijöitä. Hänen vuonna 2003 perustamansa Varusteleka on moninkertaisesti palkittu kuluttajien mielestä parhaana verkkokauppana. Vuonna 2015 Valtteri valittiin Suomen vuoden nuoreksi yrittäjäksi. Nykyisellään hän on jättäytynyt pois Varustelekan operatiivisesta työstä ja tekee puhujan ja kouluttajan töitä uuden nimeään kantavan yrityksensä nimissä.
Rekrytointi osaksi yritysstrategiaa Töitä riittäisi, mutta tekijöistä on pulaa. Kuulostaako tutulta? Pula osaavasta työvoimasta tulee rajoittamaan tulevaisuudessa yhä useamman yrityksen kasvusuunnitelmia. Nopeita ratkaisuja ei kuitenkaan ole olemassa ja siksi rekrytointi kannattaa ottaa jo nyt osaksi yrityksen kasvustrategiaa. 14
Työvoimapulasta puhutaan nyt paljon, eikä ihme. Keskuskauppakamarin 1300 jäsenyritykselleen tekemän tuoreen kyselyn mukaan peräti kolme neljästä yrityksestä kokee pulaa työvoimasta. Lähes 70 prosenttia yrityksistä myös arvioi, että työvoimapula on jo rajoittanut yritysten kasvua. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että yksi syy työvoimapulaan on talouden elpyminen ja työttömyyden väheneminen. Kesäkuun lopussa Suomessa olikin yli 100 000 työtöntä vähemmän kuin vuosi sitten. Maassamme on silti satojatuhansia työttömiä, minkä vuoksi yritysten työvoimapulaa voi olla vaikea ymmärtää. Näyttääkin siltä, että työmarkkinoilla on tällä hetkellä haasteena työntekijän markkinat sekä kohtaantoongelma. Niillä, joilta löytyy jo ammattitaitoa ja asiantuntemusta, on varaa valita missä he haluavat työskennellä. Ja samaan aikaan työmarkkinoilla on valtavasti ihmisiä, joiden osaaminen ei vastaa yritysten nykyistä tarvetta. Tekijöitä siis olisi, mutta ei osaajia. Miksi meille halutaan töihin? Työntekijän markkinoiden vallitessa onkin hyvä pysähtyä miettimään, miksi osaajat haluaisivat tulla töihin juuri meidän yritykseemme? Tai ehkä vieläkin tärkeämpi kysymys on, miten nykyiset työntekijät saadaan sitoutumaan ja pysymään? Työntekijöiden vaihtuvuus on rajatussa määrin hyvä asia, mutta liian tiuhaan käyvä ovi voi koitua kalliiksi. Tutkimusten mukaan palkalla on vaikutusta työpaikan valintaan ja elinkustannusten kasvaessa tulotason merkitys tulee korostumaan entisestään. Palkan on siis oltava vähintään kilpailukykyinen, mutta yhä useammin rahan ohi ajavat nykyään sellaiset tekijät kuin yrityskulttuuri, tunne työn merkityksellisyydestä ja hyvinvointi. Koska työpaikoilla vietetään puolet valveillaoloajasta, työn halutaan edustavan omaa arvomaailmaa. Työltä odotetaan myös monipuolisuutta, joustavuutta, mahdollisuutta vaikuttaa ja edetä omalla uralla. Joskus kuulee sanottavan, että työntekijä ei vaihtanut työpaikkaa, vaan pomoa. Tämän vuoksi myös yrityksen johtamiskulttuuria ja sen johdonmukaisuutta olisi syytä tarkastella säännöllisesti. Työnantajan korvaan vaatimusten lista saattaa kuulostaa pitkältä ja työläältä. Onkin totta, että halutun työpaikan rakentaminen ei käy hetkessä, eikä kahdessa. Siksi yrityskulttuurin ja rekrytoinnin kehittäminen olisi hyvä sisällyttää osaksi yrityksen strategiaa ja jokapäiväistä tekemistä. Panosta, pärjää ja erotu Maailman kehittyessä kovaa tahtia ja yritysten erikoistuessa yhä kapeammille sektoreille edessä on monesti myös se tilanne, että sopivia työntekijöitä ei kouluteta edes alan oppilaitoksista. Silloin yksi vaihtoehto on kouluttaa osaajia itse. Oppisopimusten ja rekrytointikoulutusten järjestäminen vaatii oman panostuksensa, mutta monissa yrityksissä niiden on jo todettu maksavan itsensä takaisin. Alanvaihtajista, jotka saavat mahdollisuuden opiskella uuden ammatin, tulee yleensä myös erittäin sitoutuneita työntekijöitä. Useilla toimialoilla on tehtävää myös vanhankantaisten mielikuvien selättämisessä. Esimerkiksi metallialan työtehtävät nähdään edelleen usein fyysisesti raskaina ja likaisina, vaikka todellisuudessa monissa konepajoissa työtä tehdään siisteissä tuotantotiloissa modernien laitteiden ja robottien kanssa. Suomen ikääntyessä on totta, että tulemme tulevaisuudessa tarvitsemaan entistä enemmän myös työperäistä maahanmuuttoa ja muutosta koulutusja työelämän rakenteisiin. Kovimmilla osaajilla ja hyvillä tyypeillä on kuitenkin aina varaa valita ja siksi lähivuosina parhaiten tulevat pärjäämään ne yritykset, jotka ryhtyvät jo tänään tekemään aktiivista työtä rekrytoinnin ja yrityskulttuurin eteen. ”Työltä odotetaan myös monipuolisuutta, joustavuutta, mahdollisuutta vaikuttaa ja edetä omalla uralla.” 15
16 markkinointineuvonta 34% asiakkaista myynti ja asiakashankinta 29% asiakkaista taloustai rahoitusneuvonta 27% asiakkaista Mihin meiltä on haettu neuvontaa vuonna 2021 yrityksen perustaminen 37% asiakkaista tuotekehitys ja innovaatiot 1 7% asiakkaista Liiketoiminnan arvionti ja strategiat 50% asiakkaista 16 16