www.mansku-lehti.net www.facebook.com/mansku-lehti 2023 m ansku töölö ? meil ahti l aakso ? ruskeasuo 11 Verkkolehdessämme uutta luettavaa joka viikko www.mansku-lehti.net m ansku töölö ? meil ahti l aakso ? ruskeasuo Hiekkarannantie peruskorjattiin etu-töölössä Sivu 3 Helsingissä on jo keskustatunneli Sivu 4 Hinta € K-supermarKet Kamppi toivottaa KaiKille Kampin KauppaKesKus urho Kekkosen katu 1, 00100 Helsinki p. 09 252 6060 | jouni.tuominen@k-supermarket.fi avoinna: ma-pe 6.30-22 la 7-22 su 10-22 Hyvää Syksyä Ostamme korut, kellot, aterimet kolikot, mitalit yms. Ilmainen arviointi. Maksamme jalometallin arvon KÄTEISENÄ TAI TILILLE! Espoo Leppävaara Vanha Maantie 1 ma-pe 10-17 Helsinki Töölön tulli Mannerheimintie 114 ma-pe 10-17 OSTETAAN KULTAA JA HOPEAA Töölön tullin myymälä Mannerheimintie 114 ma-pe 10-17 09-512 7298 www.jalonom.fi Vuokraamme tallelokeroita. Valvonta 24/7 Lokerollakäynti ilman ajanvarausta, aukiolojen puitteissa ma-pe klo 10-17 HUOLETTAAKO ARVO-OMAISUUTESI SÄILYTYS KOTONA!
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 3 11 | 2023 Hiekkarannantie peruskorjattiin Etu-Töölössä HiETaniEmEssä sijaitsevan hiekkarannantien jalankulun väyliä ja reittejä on uudistettu. – Kadun peruskorjauksessa tehtiin useita parannuksia jalankulun turvallisuuden parantamiseksi Taivallahden alueella. Koko Hiekkarannantien matkalle on rakennettu esteetön jalkakäytävä, tiedotti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala. Hietaniemenkadun päässä sijainnut kääntöpaikka poistettiin käytöstä asemakaavan mukaisesti ja maisemoitiin osaksi puistoalueita. – muutokset edistävät myös ajoneuvoliikenteen sujuvuutta kadulla, kun kohtaamistilanteisiin on tullut lisää tilaa, kerrottiin tiedotteessa. Katutöiden vuoksi on kaadettu muutamia reuna-alueilla sijainneita puita ja istutettu 17 uutta mäntyä, joilla varmistetaan alueen mäntyvaltainen puusto jatkossakin. Töiden aikana on myös kunnostettu alueen aiemman käytön vuoksi pilaantunutta maaperää. Peruskorjaus valmistui kaupungin mukaan aikataulussaan ja katu avattiin ajoneuvoliikenteelle keskiviikkoaamuna 4.lokakuuta. Kadun avaamisen myötä bussilinja 24 palasi normaalille reitilleen. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille katu avattiin syyskuun lopulla. Hiekkarannantien katutyöurakka käynnistyi tammikuussa 2023, jolloin ajoneuvoliikenne katkaistiin Eteläisen Hesperiankadun ja Hietaniemenkadun välillä ja liikenne ohjattiin Hietakannaksentien kautta kulkevalle kiertoreitille. Rakentaminen mahdollistaa Taivallahden ranta-alueen kehittämisen asemakaavan mukaisesti. Urakan aikana tehdyt vesihuoltoja muut infratyöt mahdollistavat myös alueelle suunnitellun kylpylähotellin rakentamisen. Noblessan kalusteiden laadun voi tuntea jokapäiväisessä käytössä; ne ovat kauniita, helppohoitoisia ja kestäviä. Paljain silmin havaittavien laatutekijöiden lisäksi voit vakuuttua myös näkymättömistä laatutekijöistä. Vakuutu: ? Vastuullisuudesta ? Monipuolisuudesta ? Tuotteiden puhtaudesta ? Yksilöllisyydestä ? Hankinnan helppoudesta ? Kestävyydestä ? Mekanismeista ? Säilytysratkaisuista ? Ergonomiasta ? Valaistusja sähköratkaisuista Sanomatalossa sinua palvelevat kokeneet ja taitavat suunnittelijamme, joille keittiö on sydämen asia. Markkinoiden laajin mallisto mahdollistaa toiveidesi toteutumisen. Tervetuloa! Heidi Rasi MYYMÄLÄPÄÄLLIKKÖ NOBLESSA HELSINKI, SANOMATALO Syyskampanja ? Keittiökalusteet -40% Voimassa 25.9.–6.11.2023 uusiin keittiötilauksiin, joiden arvo on väh. 6000 euroa. Alennus ei koske asennustyötä. Rahoitustarjous: 6 kuukautta korotonta maksuaikaa ?noblessa.fi Noblessa Sanomatalo Töölönlahdenkatu 2, 00100 Helsinki puh. 010 205 1035 ma–pe 10–18, la 10–15 tai sopimuksen mukaan Vakuutu laadusta, valitse Noblessa! Kruunusillat on Vuoden katutyömaa Helsingin kaupunki on palkinnut Kruunusillat-allianssin Hakaniemen osaprojektin Vuoden katutyömaana. Kunniamaininnat saivat Kalasatamasta Pasilaan -hanke välillä Vanha Talvitie ja Haukilahdenkatu sekä Mannerheimintien katutyöt. Helsingin kaupungin vuosittain järjestämässä kilpailussa etsitään työmaata, jossa muun muassa väliaikaiset kulkureitit, viestintä ja esteettömyys on hoidettu kadun käyttäjien näkökulmasta esimerkillisesti. Kruunusiltojen työmaalla on esimerkiksi jalankulkijat ja pyöräilijät huomioitu hyvällä opastuksella, joissa viitotaan eri kaupunginosiin ja paikkoihin. Kruunusiltojen urakoitsijoina toimivat YIT Suomi Oy ja NRC Group Finland Oy ja tilaajana Helsingin kaupunki. kruunusiLLat-raitiotie hiekkarannantielle on rakennettu uusi esteetön jalkakäytävä ja istutettu uusia mäntyjä. hietaniemenkadun ja hiekkarannantien risteysalueella sijainnut kääntöpaikka on poistettu käytöstä ja maisemoitu osaksi puistoaluetta. jukka Lehtonen / heLsingin kaupunki
4 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 | 2023 AjAn tAsAllA Helsingin keskustatunnelista on puhuttu pitkään. Viime valtuustokaudella suunnitelma keskustatunnelin rakentamisesta kaatui kaupunkiympäristölautakunnassa vihreiden ja vasemmiston vastustukseen. Hankkeen ajateltiin olevan lopullisesti kuopattu. Mutta on olemassa toinenkin vaihtoehto. Helsingin kantakaupungin alla on Kampin länsiosasta läheltä Ruoholahtea aina Kaisaniemeen saakka ulottuva maanalainen tunneli. Tunneli on tosiasiassa yhdistelmä kahdesta eri tunnelista. Itäisestä Kluuvin huoltotunnelista ja myöhemmin rakennetusta Kampin tunnelista. Nämä kaksi tunnelia ovat kuitenkin yhteydessä toisiinsa muodostaen useamman kilometrin pituisen reitin kantakaupungin läpi. Kyse on keskustan huoltotunnelista. Nimensä mukaisesti se on ensisijaisesti rakennettu palvelemaan keskustan liiketilojen huoltoa ja tavarantoimituksia. Vastoin alkuperäisiä suunnitelmia tunneli on jäänyt hyvin vähäiselle käytölle. Keskustan sadoista yrityksistä vain muutamat ovat liittyneet huoltotunneliin. Loput huolehtivat jakelusta maan päällitse. Muutoksen tuulet kuitenkin puhaltavat. Kaupunkiympäristölau takunta on edellyttänyt selvitettävän mahdollisuutta lisätä huoltotunnelin käyttöä. Rakennusliike SRV ja muutamat merkittävät keskustan kiinteistönomistajat haluavat tutkia sitä, millä edellytyksillä huoltotunnelin itäinen sisäänajoväylä olisi mahdollista siirtää Hakaniemeen. Samalla selvitetään sitä, millä tavalla keskustan alueen maanalaiset pysäköintilaitokset olisi mahdollista kytkeä paremmin osaksi huoltotunnelia. Tavoitteena on luoda saumaton huoltotunnelin ja pysäköintilaitosten muodostama kokonaisuus, jossa kaikki keskustan pysäköintilaitokset olisivat saavutettavissa kaikista eri ilmansuunnista. Tavoitteen toteutuminen parantaisi keskustan saavutettavuutta ja vähentäisi maanpäällistä liikennettä kantakaupungin alueella. Muutoksen voittajina olisivat niin keskustan asukkaat, yrittäjät, jalankulkijat kuin pyöräilijätkin. Vuosikymmeniä kaipailtu keskustatunneli on jo tavallaan täällä. Nyt se pitää saada tehokkaampaan käyttöön. Pienillä muutoksilla keskustan huoltotunnelia olisi mahdollista parantaa palvelemaan keskustaan suuntautuvaa autoliikennettä ja luomaan saumaton pysäköintilaitosten muodostama kokonaisuus, jonne olisi helppo ajaa niin itäkuin länsisuunnastakin keskustaa lähestyttäessä. Helsingissä on jo keskusta tunneli – nyt se pitää saada tehokkaampaan käyttöön Otto Meri kaupunginvaltuutettu (kok) Merkkivaatteet ja asusteet vetävät varkaita puoleensa Vaatevarkauksia tapahtuu monissa eri tilanteissa. Kadulla tapahtuvat ryöstöt ovat lisääntyneet nopeasti, mutta rahallisesti suurimmat vaatevarkauksista aiheutuneet vahingot syntyvät edelleen ullakkoja kellarivarastojen murtojen yhteydessä. Vahingot nousevat usein tuhansiin euroihin, sillä yleensä pitkäkyntisten mukaan lähtee suurempi saalis. Usein varastoista viedään kalliita untuvatakkeja ja esimerkiksi arvokelloja sekä -koruja. – Kun rikollinen pääsee varastotiloihin, voi hän usein operoida melko rauhassa, mutta aikaa kaikkien varastojen läpikäymiseen ei kuitenkaan ole. Häkkivarastot ovat kuin näyteikkunoita, joten jos mitään mielenkiintoista ei näy, sitä suuremmalla todennäköisyydellä varasto jätetään rauhaan. Myös vakuutuksen suojeluohjeiden mukaan omaisuuden tulee olla varastossa peitettynä tai sijoitettuna siten, että sitä ei näe tilaan murtautumatta. Lisäksi tilan varaston tulee olla lukittuna, kertoo Pohjola Vakuutuksen korvauspäällikkö Sini Kujala. Käytettyjen vaatteiden kauppa lisääntyy vauhdilla, minkä vuoksi ne kiinnostavat myös varkaita. Nykyään myös arvonsa hyvin säilyttäviä high-end-tuotteita ostetaan jälkimarkkinoilta runsaasti. – Tuotteita varastetaan paljon myytäväksi, joten kalliimpaa vaatetta jälkimarkkinoilta ostaessaan kannattaa pohtia tuotteen alkuperää, etenkin silloin kun hinta vaikuttaa erityisen alhaiselta, Kujala huomauttaa. Murron kohteeksi joutuneen voi yllättää se, että oma kotivakuutus saattaa kattaa vahinkoja hyvinkin rajoitetusti koti-irtaimiston tavaroille, joita säilytetään vuokratai osakehuoneiston varastotiloissa. Kujala muistuttaa, että arvokasta omaisuutta tulisi siis lähtökohtaisesti säilyttää sisätiloissa. VarasTOjen OHella OMaisuuTTa VarasTe Taan paljOn auTOisTa Tilastojen mukaan autoista viedään esimerkiksi merkkilaukkuja. On hyvä pitää mielessä, että yleensä vakuutusehtojen mukaan autoista varastettua omaisuuttaa voidaan korvata tilanteen mukaan enintään rajattuun euromäärään asti. Tällä ehdolla vakuutusyhtiöt pyrkivät siihen, ettei omaisuutta varastoitaisi autossa. Poikkeuksena ehtoon ovat esimerkiksi lomamatkat ja muutot, jolloin tavaran säilyttämiseen autossa on pätevä syy. arVOTaVarOiTa VOHKiTaan HarrasTuspaiKOilTa Vaatekappaleita raportoidaan varastetuiksi jatkuvasti. Murtoja lukuun ottamatta suurin osa tilastoiduista vaatteiden varkauksista tapahtuu silloin kun ne on jätetty vartioimatta esimerkiksi liikuntatiloissa, kuten uimahallien ja kuntosalien pukukopeissa. Harrastetilojen lisäksi pitkäkyntiset aktivoituvat ravintoloissa ja kesäaikaan terasseilla. Esille nousee myös tilanteita, joissa esimerkiksi työpaikan lukolliseen kaappiin on murtauduttu ja vaatteita varastettu työpäivän aikana. Kujala muistuttaa, että tällaisissa tilanteissa varkauksiin sovelletaan poissaehtoa, jolloin omaisuuden enimmäiskorvausmäärä ilman arvotavaravakuutusta on Pohjola Vakuutuksessa 5000 euroa. – Tämä on huomioitava, kun esimerkiksi erityisen kallista kelloa, korua tai laukkua pidetään mukana vakuutuspaikan ulkopuolella. Kannattaa miettiä jättääkö kallista korua uimahallin pukukaappiin tai arvokkainta takkia vartioimatta narikkaan, Kujala sanoo. MerKKiVaaTTeiTa Vie dään nyT jO suOraan KäyTTäjien päälTä Valitettava ja yleistynyt trendi on kaduilla tapahtuvat ryöstöt. Etenkin nuorten keskuudessa merkkivaatteita ja asusteita vohkitaan kaduilla aiempaa ahkerammin. Vaatteita viedään jopa suoraan käyttäjän päältä. yleisimmin ryöväreiden huomion kiinnittävät kalliit takit, laukut tai kengät. Myös asusteet, kuten arvokellot ja korut herättävät varkaissa kiinnostusta. Luksusmerkit, kuten Gucci, Moncler ja Canada Goose korostuvat ryöstötilastoissa. Pohjola Vakuutuksen tilastoissa näkyy myös tapauksia, joissa rikollinen on ryöstön yhteydessä käyttänyt väkivaltaa. – suositut merkit ja näyttävät vaatekappaleet kiinnittävät varkaiden huomion, minkä lisäksi esimerkiksi takit ja laukut ovat helppoja ja nopeita ryöstettäviä. Valitettavasti on raportoitu myös yksittäisiä tapauksia, joissa uhri on väkivalloin pahoinpidelty. Tällaiset tapaukset ovat onneksi olleet erittäin harvinaisia, Kujala toteaa. VaaTeVarKaudeT ja ryösTöT ovat verrattain uusi ilmiö, joiden määrä on ollut viime vuodet kasvussa. vaatteita varastetaan tilastojen mukaan erityisesti varastotiloista, autoista ja urheilusekä liikuntatiloista. Luksustuotteet kiinnittävät varkaiden huomion myös kadulla. Luksus merkit, kuten Gucci, Moncler ja Canada Goose korostuvat ryöstötilastoissa Esitykset omalla näyttämöllä ja pääkaupunkiseudu n kulttuuritaloissa 11.11.-21.12.2023 Erottajankatu 7, Helsinki p. 020 735 2235 nukketeatterisampo.fi Tule kokemaan joulun taikaa nukketeatteriin! Nukketeatteri Sampon joulu
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 5 11 | 2023 Turvavyön käyttö kannattaa Vuosina 2017–2021 tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli yhteensä 198 turvavyötöntä henkilötai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan 310 onnettomuuksissa ollutta henkilötai pakettiauton kuljettajaa ja matkustajaa hyötyi siitä, että he olivat kiinnittäneet turvavyön. Kuolemalta pelastui 106 henkilöä, jotka olisivat menehtyneet onnettomuudessa ilman turvavyötä. Lievemmillä vammoilla tai vammoitta selvisi 204 henkilöä turvavyön käytön ansiosta. Mostphotos, viktor koLdunov Sosiaaliturvaleikkaukset ovat riski jengiväkivallan kasvulle RuotSin jengiVäkiValta on suomessakin lähes päivittäin median otsikoissa. suomessa halutaan välttää vastaava kehitys ja puhutaan ruotsissa tehtyjen virheiden välttämisestä. Suomen poliisi on arvioinut, että katujengeiksi luokiteltavia ryhmiä on Suomessa noin kymmenen. Niihin kuuluu eri arvioiden mukaan 100–200 henkilöä, jotka ovat pääasiassa täysiikäisiä. Ongelmat eivät siis ole vielä räjähtäneet käsiin, mutta keskustelussa painotetaan kovia keinoja, kuten rangaistuksia ja poliisin toimintaedellytyksiä. Mikäli Ruotsin tilanne halutaan välttää, kurinpitokeinoihin tarrautuminen on virhe. – jotta Ruotsin ongelmia ei kohdata Suomessa, on sosiaalipolitiikan keinoin estättävä yhteiskunnasta ulospudonneen luokan syntyminen. Sosiaaliturva ja riittävät sosiaalihuollon palvelut ovat tässä keskeisessä roolissa. On estettävä myös asuinalueiden segregaatio, ja tässä Suomessa on tehty hyvää työtä, sanoo sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio. toiVon loppuminen VaaRantaa yhteiSkunnan Vakauden Ruotsissa katujengeihin kuuluu jopa 30 000 ihmistä. Rikollisjärjestöt ja jengit rekrytoivat koko ajan tulevaisuudenuskonsa menettäneiden nuorten keskuudesta uusia jäseniä. Naapurimaan tilanne on otettava meillä vakavasti, kun vielä ollaan alkumetreillä, Talentiasta muistutetaan. – Vielä aiempina vuosikymmeninä Suomesta tehtiin sosiaalihuollon opintomatkoja tutustumaan ruotsalaisissa lähiöissä tehtävään sosiaalityöhön. Pitkään aikaan näin ei ole ollut. Vierailimme Talentiasta tällä viikolla Ruotsissa ja kuulimme kuvauksia siitä, miten siellä sosiaalityötä ei ole laajasti hyödynnetty ongelmanratkaisuun. Ongelmalähiöissä on eletty omassa eristäytyneessä todellisuudessa ja katsottu toiseen suuntaan. Nyt sosiaaliset ongelmat ovat kärjistyneet tavalla, jota on erittäin vaikea korjata, Jenni Karsio kertoo. sosiaaliset ongelmat ovat ruotsissa kärjistyneet tavalla, jota on erittäin vaikea korjata, jenni karsio kertoo. tukholma on muuttunut levottomaksi jengiväkivaltaisuuksien seurauksena. saman ilmiön ei haluta toistuvan suomessa. Info-tel. 0600 30006 (1,75 e/min+lna) Liput 16–33 € sirkuksen lippukassasta ilman lisämaksuja klo 12–13 ja 2 tuntia ennen esitystä. Liput toimituskuluineen alkaen 18,50 €. Info-tel. 0600 30006 (1,75 e/min+lna) Liput 16–33 € sirkuksen lippukassasta ilman lisämaksuja klo 12–13 ja 2 tuntia ennen esitystä. Liput toimituskuluineen alkaen 18,50 €. 13 LOKA 18:30 14 LOKA 13:00 17:00 15 LOKA 13:00 17:00 HELSINKI-HELSINGFORS Kaisaniemi, Kaisaniemen puistokuja 3 17 LOKA 18:30 18 LOKA 15:00 18:30 19 LOKA 15:00 18:30 20 LOKA 15:00 18:30 21 LOKA 13:00 17:00 22 LOKA 13:00 17:00
6 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 | 2023 Maksutonta koulu ruokailua jo 75 vuoden ajan Suomi-viikko on Ruotsin Lidleissä varma hitti Suurin osa lemmikinomistajista rokotuttaa lemmikkinsä Suomi juhlii tänä vuonna maksuttoman kouluruokailun 75-vuotisjuhlaa. Vuonna 1943 Suomessa säädettiin – ensimmäisenä maana maailmassa – laki maksuttomasta kouluruokailusta, ja viisi vuotta myöhemmin, vuonna 1948, maksuttomia kouluaterioita alettiin tarjoilla kaikille oppivelvollisille. Suomi ja Ruotsi ovat edelleen ainoat maat maailmassa, joissa valtio takaa ilmaisen lämpimän kouluaterian joka päivä. Monissa muissa maissa huoltajat joutuvat maksamaan koululaisten ateriat itse tai pakkaamaan lounaseväät lapsille. Suomi-viikot tarkoittavat Ruotsissa esimerkiksi Suomesta tuttuja leikkeleitä ja makkaroita, vispipuuroa ja kaalikääryleitä. Myynnissä on myös riisipiirakkaa ja rinkeleitä sekä makeisia. – Jos suomalaisilta kysyy meidän kansallisherkkuja, niin monelle tulee mieleen ruisleipä, mämmi ja marjat, mutta itseasiassa Suomesta viedään meidän verkoston kautta monipuolisesti erilaisia elintarvikkeita. Ruotsin myymälöihin viedäänkin kotimaisilta tavarantoimittajilta esimerkiksi lenkkiä ja ryynimakkaraa, kiusauksia ja pinaattikeittoa, Suomessa Lidlin kampanjoista vastaava johtaja Meri Aalto luettelee. Yhdeksän kymmenestä koiranomistajasta ja kahdeksan kymmenestä suomalaisesta kissanomistajasta noudattaa suositeltua rokotusohjelmaa, käy ilmi Agria Eläinvakuutuksen teettämästä kyselytutkimuksesta. Merkittävimmät syyt rokottamatta jättämiseen olivat ettei sitä pidetty tarpeellisena ja rokotusten korkea hinta. Vaikka osumien keräily on koukuttavaa ja omiaan nostattamaan käyttäjän itsetuntoa, johtaa se kuitenkin paradoksaaliseen tilanteeseen: loppujen lopuksi vaihtoehtojen suuri määrä lamauttaa eikä päätöstä osaakaan enää tehdä. Valo esittelee ainutlaatuisen konseptin, jonka tavoitteena on luoda merkityksellisiä yhteyksiä ja rohkaista käyttäjiä todella pysähtymään jokaisen osuman kohdalla. Uudistuksen taustalla on amerikkalaisen Kinsey Instituutin biologisen antropologian tohtorin, Helen Fisherin näkemykset, joissa hän on valottanut kognitiivisen ylikuormituksen vaikutusta päätöksentekoon deittisovelluksissa. Fisherin mukaan yksilöt voivat tehokkaasti valita korkeintaan yhdeksän vaihtoehdon välillä, minkä jälkeen päätöksenteko muuttuu ylivoimaiseksi. Tämän perusteella Valo on rajoittanut samanaikaisten osumien määrän yhdeksään kappaleeseen. ”Visioimme deittailukokemuksen, joka kannustaa harkittuun päätöksentekoon ja aitoon vuorovaikutukseen”, sanoo Kristiina Fekete, Valon mediavastaava. ”Missiomme on siirtää painopiste osumien keräilystä todellisen kumppanin etsimiseen. Deittailukentässä on jo kauan puhuttu ilmiöistä kuten ghostaus ja deittiuupumus ja uskon, että nämä ilmiöt ovat nousseet juuri vaihtoehtojen suuresta määrästä. On todennäköistä että suuri osa ghostaajistakin on vain käyttäjiä jotka ovat väsyneet valinnanvaikeuden äärellä, eikä kaikille jaksa aina vastata kunnioittavasti ja kiltisti. Toisaalta kaikissa deittisovelluksissa on käyttäjiä jotka myös vain nauttivat pelailusta. Uskomme, että uudistuksen avulla saamme karsittua näitä ikäviä ilmiöitä ja helpotettua niiden käyttäjien toimia, jotka ovat aidosti etsimässä parisuhdetta.” Valo Deittisovellus on Pohjoismaiden suurin ja nopeimmin kasvava kristillinen deittisovellus. Vaikka sen käyttäjiä yhdistää jaetut kristilliset arvot ja tuhannet parit ovat löytäneet merkityksellisiä suhteita sovelluksen kautta, ilmiö, jossa käyttäjät kokevat deittiuupumusta, ei ole kristillisissäkään piireissä vieras. Se resonoi kaikkien kanssa, jotka etsivät deittiapeissa elämäänsä merkityksellistä parisuhdetta. Valon innovatiivinen ratkaisu ei pelkästään rajoita osumien määrää; se kannustaa käyttäjiä pysähtymään ja miettimään jokaisen potentiaalisen kumppanin kohdalla. Luomalla tilaa tutustumiselle Valo ottaa myös kantaa deittisovellusten pinnallisuuteen pelkkien profiilikuvien epätodellisessa maailmassa. Valo haluaa auttaa käyttäjiä luomaan pohjaa syvemmälle yhteydelle. ”Käyttäjä ei voi jatkossa enää vain ”pelata” deittiappia loputtomiin, vaan hänen on tehtävä valintoja” , Fekete sanoo. Tämä tulee hänen mukaansa muuttamaan kaiken. ”Maailmassa, jossa pyyhkäisyt ja pikaiset arviot ovat arkipäivää, Valo erottuu esittelemällä ajattelevan prosessin, joka kunnioittaa inhimillisen yhteyden moninaisuutta”, lisää Fekete. ”Haluamme muuttaa nykydeittailun suuntaa ja auttaa yksilöitä aidosti löytämään parisuhteen. Tavoitteemme on aina ollut tehdä deittiappi, joka todella toimii.” Deittisovellus Valo muuttaa koko nettideittailun suunnan TämänheTkiSeSSä deittisovelluskentässä, jossa vaihtoehtoja tuntuu olevan loputtomasti ja päätöksiä on vaikea tehdä, valo tuo sovellukseen uuden, mullistavan ominaisuuden. uudistuksen taustalla on ilmiö, jossa käyttäjät jäävät ikäänkuin keräilemään osumia ilman aitoa tarkoitusta etsiä parisuhdetta. Valo on suomalainen, kristillinen deittisovellus, joka on kasvanut nopeasti yhdeksi Suomen käytetyimmistä deittisovelluksista. Se yhdistää kaiken ikäiset, saman arvopohjan jakavat ihmiset, jotka etsivät kestävää parisuhdetta. Vuonna 2021 lanseeratulla Valolla on Suomessa jo yli 250 000 kirjautunutta käyttäjää. ”visioimme deittailukokemuksen, joka kannustaa harkittuun päätöksentekoon ja aitoon vuorovaikutukseen”, sanoo kristiina Fekete, valon mediavastaava. MuMMon pönttöpulinat Vaihdoin auton nuorempaan. Vanha oli yli kymmenen vuotta vanha ja öljysyöppö. Mietin tässä iässä vaihtoa leasing autoon, mutta nostivat juuri silloin hintoja. Halpa ei olisi ollut sekään ratkaisu. Jotain kannatettavaa leasauksessakin on kuten kaikki hyvät puolet käytössä, rasittavia ei lainkaan. Näinhän se vaihtosuhde pelaa näissä ihmissuhteissakin usein! Myyjä kertoi, että useimmat haluavat sähköautoja ja niitä saa odottaa pitkään. Sanoin, ettei minun kannata enää odottaa yhtään. Kun bensa-autojen jakeluverkostot lakkaavat toimimasta 2050-luvulla olen jo ehtinyt pitkään kasvaa heinää. Ja uusia autojen energialähteitäkin on keksitty ja voi olla, että kasvattamani heinä on kovaa valuuttaa jo siihen maailman aikaan. Lantaa en enää silloin ole tuottanut energialähteeksi kymmeniin vuosiin, mikäli vanhat merkit pitävät paikkaansa! Sitä paitsi tuolla liikenteessä sähköautot alkavat olla vaarallista valuuttaa. Moottoriteillä niiden nopeus voi yhtäkkiä pudota 120:sta 70:een, kun kuski huomaa, että sähköt alkavat olla lopuillaan. Vara-akuilla jo mennään, jos niitä ylipäätään on! Sitten pitää vain mennä hissun kissun! Että ehditään samalla tankilla perille asti. Tuollaisia häiriötekijöitä ja hidasteita ei nopea elämäntyylini siedä. Jalka kaasulla ja eikun menoksi, vaikka mittarissa olisi 100v. Kuten äitini! Loppuun asti täysillä, eikä himmailla! Tosi on! Tai kuten viime talvena – 25 asteen pakkasessa vitostiellä. Kyselin porukalta, että mitä täällä tapahtuu? Autoja oli tien varsilla telakoituneena runsaanlaisesti. Akut olivat simahtaneet pakkasesta. Ei käy meikäläiselle! Homma täytyy pelittää kelillä kuin kelillä täällä Suomenmaassa. Pitkät on ajomatkat ja konepelti alla täytyy rullata tasaisenlaisesti. Muuten ei kannata näille salomaille tulla yrittämään! Kova pakkastalvi, paljon lunta, paljon pyryttävää lunta, jäinen tienpinta, kylmä hyinen tuuli, tienpäällä lumikengän jättämä askeljälki – a vot! Kyllä silloin otetaan autosta mittaa! Ei ole bensaauton voittanutta näissä tilanteissa vielä keksitty. Sitä odotellessa! Epäilin myyjälle, että mahtaako auto mahtua talliini? Nopsana poikana hän ehdotti, että mennäänpä kokeilemaan. Sinne ajettaessa mietin, että josko sanoisin, että täytyy myös maapaikkani talliin mahtua, niin olisiko yhtä iloisesti lähtemässä sinne, kysyn vaan? Myyjä ajoi talliin ja pois ja olin innoissani että mahtuu! Samankokoiset tallit, joten mahtunee myös maapaikalleni. Yhtään ei poika ajatellut, enkä minäkään, että mahdunko autosta ulos tallissa! Erään kerran jouduin kiipeämään autoni ikkunasta ulos, mutta olin silloin yli 10 kg laihempi! Enää ei onnistuisi! Joten joka kerran, kun kavuan ulos autostani, otan syvän sisäänhengityksen ja uloshengittämättä vedän itseäni auton sivuja pyyhkien kohti autotallin oveani. Useimmiten takkini on sen jälkeen likapyykki kunnossa! Maalla itse talli on leveämpi ja takkini siellä pysyy tip top kunnossa. Mutta ovenkarmit olen neljästi ajanut uusiksi. Edelleenkin uuden auton kanssa karmit ovat todellisessa vaarassa! Uhkakerroin kasvaa kerta kerralta! Saas ny nährä, miten käy! Lapsenlapseni katseli minua tässä eräänä päivänä ja sanoi: Minä olin ajatellut, että vanhaksi tuleminen olisi kestänyt pidemmän aikaa! Sanoin: Niin minäkin! elina kuosmanen minä poljen, sinä ohjaat niin kuin tanssi matka käy…
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 7 11 | 2023 Matkustusinto on palautunut pandemian jälkeen Suomalaiset ovat tehneet viime vuonna keskimäärin kaksi vapaa-ajan matkaa, molemmat kestoltaan noin kahdeksan päivää, kertoo tuore Visa Global Travel Intentions (GTI) -tutkimus. Suosituimpia matkakohteita ovat Viro, Ruotsi ja Espanja. Kaupungeista suosituimpia ovat Tallinna, Tukholma ja Lontoo. Tärkeimpiä motiiveja matkustamiseen ovat rentoutuminen, ostokset ja tutkimusmatkailu. Nyt kaikki toiminnot ja palvelut on tuotu saman katon alle. Tämän mahdollistaa sujuvan asiakaskokemuksen, pitää välimatkat lentoasemalla lyhyinä ja kaikki palvelut helposti saavutettavina, Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki kertoo. Helsinki-Vantaan lentoasema on käyntikortti Suomelle ja monelle ensimmäinen kosketus Suomeen. Suunnittelussa haluttiin nostaa esiin suomalaista muotoilua ja osaamista esimerkiksi arkkitehtuurissa, kalusteissa ja valaisimissa sekä materiaalivalinnoissa. Suunnitteluun myös osallistettiin laajasti matkustajia, lentoaseman yrityksiä ja kenttähenkilöstöä. Kehitysohjelman myötä terminaalin pinta-ala kasvoi 45 prosenttia, mikä mahdollistaa matkustajille uudet, modernit lentoasematilat. Lentoaseman lähtöja tuloaulat uudistettiin täysin mikä mahdollisti siirtymisen kahdesta terminaalista yhteen terminaaliin. Tämän lisäksi myös turvatarkastus, myymälät, ravintolat, palvelut sekä pysäköintija joukkoliikennejärjestelyt uudistettiin. Uusi matkakeskus linkittää eri liikennemuodot ja tarjoaa yhteyden paikallisja kaukoliikenteen bussiterminaaliin, pääkaupunkiseudun lähiliikenteen juna-asemalle, taksiasemalle sekä pysäköintitaloon. Finavia huomioi kehitysohjelman sisällössä vahvasti myös lentoyhtiöasiakkaat. Laajennetun asematason, uusien lentokoneiden pysäköintipaikkojen, matkustajasiltojen ja kasvaneen matkatavarankäsittelykapasiteetin ansiosta lentoyhtiöt pystyvät toimimaan sujuvasti Helsinki-Vantaalla ja palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin. Helsinki-Vantaan lentoasema on valittu kolmena vuonna (2018–2022) Euroopan parhaaksi lentoasemaksi kokoluokassaan ja viitenä vuonna Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi (2016–2023). Lentoaseman kymmenvuotinen kehitysohjelma on valmistunut -HeLSiNKi-VaNtaaN vuonna 1952 helsingin olympialaisiin avattu lentoasema rakentui vuosikymmenien saatossa pala palalta, ja terminaalin osat edustivat eri vuosikymmenten suunnittelua ja arkkitehtuuria. helsinki-vantaan lentoaseman pääsisäänkäynti. Finnavia Palapelien kokoamisen MM-kisat käytiin Espanjassa. Osallistujia oli reilut 600 kaikkiaan 63 eri maasta. Suomesta kisaamaan lähti kymmenhenkinen joukkue, joista osa osallistui vain yksilökisaan, osa parikilpailuun ja osa myös joukkuekisaan. Emilia Eloranta osallistui kaikkiin sarjoihin ja todella hyvällä menestyksellä. Vaikka ensimmäisissä MMkisoissa ei mitaleja tullut, ylsi hän finaaliin joka sarjassa. Matkan alku oli hivenen karikkoinen, sillä lentokentällä ilmoitettiin ulosmarssista, jonka seurauksena Emilian ja hänen puolisonsa laukut eivät koskaan ehtineet perille. -Niinpä meillä ei ollut joukkuepaitoja, ei palapelitarjottimia, eikä siis mitään muutakaan. Ensimmäiseksi piti lähteä kaupoille ostamaan vaatteita. Pieni onnenpotkukin sentään oli. En ollut saanut Suomessa kuin yhden tilaamistani palapelitarjottimista ja ne toimitettiin sitten suoraan Espanjaan hotelliimme, Emilia iloitsee. Tarjottimet olivat enemmän kuin tarpeen, sillä osassa kilpailuista pöytätilan jakoi kaksi kilpailijaa ja silloin palasia ei juurikaan mahtunut levittämään. -Yksilökisojen alussa olin tosin jännittynyt ja pohdin, tuleekohan tästä mitään, mutta finaaliin pääsin. Minulle osui pyöreä taidepalapeli, joka oli ihan kohtuullinen, mutta toisessa palapelissä oli todella paljon pieniä piirroshahmoja, jotka eivät olleet selkeärajaisia ja se oli todella haastava! Parifinaalissa joukkue sai valita neljästä palapelistä kaksi 1000 palan palapeliä. -Otimme sellaisen varsin pelkistetyn panoraamakuvan ja toiseksi kesäisen rantamaiseman. Tulimme sijalle 9, mikäli oli aika mahtavaa, sillä siinä sarjassa kilpaili kaikkiaan 99 paria, Emilia hehkuttaa. MM-kisojen joukkuefinaaleissa valitaan kaksi ennen julkaisematonta 1000-palan peliä, jotka tulee peli kerrallaan rakentaa muutaman tunnin aikarajan sisällä. Joukkueessa saa olla 3-4 henkeä. -Oli mahtavaa päästä finaaliin joka sarjassa, mutta silti parasta oli se fiilis, joka kisoissa vallitsi. Minut yllätti se ystävällisyys ja avuliaisuus, joka siellä kilpailijoiden kesken vallitsi. Meidät muun muassa kutsuttiin Ruotsin kansallisiin kisoihin mukaan, Emilia kertoo. -Puolisoni sanoi, että lähtee ensi kerrallakin mielellään mukaan, kun kisoissa on niin hyvä henki. Hän oli jutellut muun muassa Australiasta ja Amerikasta tulleiden kisavieraiden kanssa. emilia Elorantaan tekivät erityisen vaikutuksen myös palapelien ”isot nimet”, kuten viime vuoden MM-voittaja. -Hän tekee 500 palan palapelin noin 30 minuutissa, kun minulla menee noin kolminkertainen aika! Emilia ja koko muu kisajoukkue päättivät osallistua seuraaviinkin MM-kisoihin. -Kyllä oli niin hyvä tunnelma ja kiva fiilis kisaajien ja kannustajien kesken. Ja olihan meillä varsin hyvä menestyskin ensikertalaisiksi. teija Loponen Suomalaisia ensimmäistä kertaa mukana palapelien MM-kisoissa emilia eloranta kisasi maailmanmestaruuksista SuOMeSta OLi tänä vuonna ensimmäistä kertaa osallistujia palapelien kokoamisen maailmanmestaruuskisoissa. Yksi Suomen 10-henkisen joukkueen jäsenistä oli Malmilla palapelikauppaa pyörittävä emilia eloranta. hän ylsi kaikissa kolmessa kilpasarjassaan finaaliin. emilia eloranta ei ollut itse aiemmin tehnyt pyöreää palapeliä, vaikka niitä hänen pieniharrastepuoti.com -verkkokaupastaan löytyy. Se ei silti menestystä haitannut. eLina www.hellas-lehti.net www.facebook.com/hellas-lehti 13 2019 JOULURADION RIITTA KALLIORINNE: JOULU ON MIELENTILA Sivu 4 puh. 09 698 7654 / Sarvastonkaari 23, 00840 Helsinki laajasalontennishallit.? LAAJASALON TENNISHALLIT Kah vila ! UUSI KUNTOSALI • kertakäynti alkaen 4 € • edulliset 10-kortit ja kuukausikortit • ei liittymismaksua tai sitoutumispakkoa Hyödynnä vanhenevat liikuntasetelisi! Nyt myös vuoden salikortti, vain 300 € Terveydenhoidollinen jalkahoito Palvelupiste Rudolfissa Perusjalkahoito n. 60min 55 € Lahjakortit ja ajanvaraus p. 0400 551 473 Virkkuvarvas minna.mbianda@gmail.com | www.virkkuvarvas.fi Palvelupiste Rudolf (kampaamo), Rudolfintie 17-19 B Kotikäyntinä 65€ ANNA LAHJAKSI HYVINVOINTIA! Hyvä asiakkaamme, PE 13.12. klo 9-17 Glögitarjoilu! Yliskylän puistokatu 4 puh. 09 686 0030 laajasalonapteekki.fi Autamme lähelläsi vuoden jokaisena päivänä, myös joulukiireiden keskellä! Palvelemme: ma-pe 8.30-21, la 9-18, su 10-18 klo 8.30-15 klo 12-18 klo 10-18 24.12. 25.12. 26.12. Joulun aukioloajat: klo 8.30-18 klo 12-18 31.12.2019 1.1.2020 Vuodenvaihteen aukioloajat: LOUNAS 7 90 ma-pe 11-15 (myös mukaan) MA-TO: 11-21, PE 11-22, LA 12-22, SU 12-21 Runsas salaattipöytä Siilitie 4, 00800 Helsinki, Lähellä Siilitien metroasemaa, 24 h parkkipaikka, puh. 044 2360 581, www.sunkosi.fi TAKEAWAY-10% alk. Kotiin KuljetuKset Lounas 10 90 alk. ma-pe 11-15 (myös mukaan) SISÄLTÄÄ RUNSAAN SALAATTIPÖYDÄN TAKEAWAY -10% À la carte -listalta MA-TO 11-21, PE 11-22, LA 12-22, SU 12-21 Lähellä Siilitien metroasemaa Siilitie 4, 00800 Helsinki puh. 044 2360 581, www.sunkosi.fi infosunkosi@gmail.com MEiLTä LAKTOOSiTTOMAT, GLUTEEniTTOMAT jA VEGAAniSET rUOKAVAihTOEhdOT
8 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 | 2023 L Ä H I L E H D E T HYVÄ LUKIJAMME, KUUNTELIMME PALAUTTEESI* PEKKA N. TARJA N. TAINA H. JAAKKO V. "Hyvä lehti. Jatkakaa samaa rataa!" ILKKA H. "Kiitos paikallisuutisista, jatkakaa samaan malliin." "Pidän lähilehti ideasta." "On hyvä saada tietoa lähiseudun tapahtumista ja palveluista." "Ihan loistavaa että jaksatte tehdä alueen paikallislehteä!" LEENA P. ISMO K. "Luen mieluummin lehden paperiversion." DANIELA W. "Ajankohtainen ja ytimekäs lehti. Innolla odotan aina seuraavaa lehteä!" "Kiva lukea. Hienoa." PAULA R. "Hyvä lehti ja on hienoa että voi kauppareissun yhteydessä ottaa :) " KATARINA H. "Tutustuin lehteen 1. kerran. Upea lehti, paljon mielenkiintoisia juttuja!" TURKKA W. "Monipuolinen sisältö. Ristikko ja tietokilpailu hyviä." PIA P. "Mukava lehti, hyvää tietoa kotikulmien asioista." KIITOS! JATKAMME SAMALLA LINJALLA *Letterbox Median lähilehtien lukijatutkimukseen 11/21 osallistui 848 lukijaa.
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 9 11 | 2023 Uudistunut sähkön Tuntihintasovellus on julkaistu Fingridin Tuntihinta-sovelluksen avulla voi seurata sähkön pörssihintoja ajoittaakseen kulutustaan edullisemmille tunneille. Seuraavan päivän hinnat päivittyvät noin klo 16. Hintoja voi seurata myös takautuvasti seitsemän vuorokauden ajalta. Tuntihinta-mobiilisovellus on maksuton, ja se on julkaistu Androidja iPhone-puhelimiin. Omakotitalokauppojen määrät ja hinnat laskivat selvästi. Metsän hinta sen sijaan nousi. Rantamökkien kauppa asemakaava-alueilla hiljeni edelleen, mutta suositut alueet ja kohteet löytävät uuden omistajan suhdannevaihteluista huolimatta. Uudellamaalla mökkien hinnat jopa nousivat, vaikka keskimäärin kauppahinnat laskivat. Kiinteistökauppojen määrissä näkyy kiinteistöja rakennusalan ahdinko. Vuoden 2022 syksyllä alkanut kauppamäärien väheneminen jatkuu edelleen. Vaikka kesällä nähtiin pienoista piristymistä, kuluvan vuoden kauppamäärät ovat edelleen 1990-luvun alun tasolla. Määrät ovat heikompia kuin yhtenäkään vastaavana ajanjaksona 2000-luvulla. Epävarmuus kiinteistömarkkinoilla, korkojen nousu sekä kotitalouksien luottamuksen heikkeneminen omaan talouteen heijastuvat kiinteistökauppojen lukumäärissä ja hinnoissa. ? Syyskuun puoliväliin mennessä tänä vuonna on tehty 38 000 kiinteistökauppaa, mikä on yli 16 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikajaksona. Kauppamäärissä pudotus tarkoittaa 7 400 kauppaa vähemmän verrattuna viime vuoteen. Kuluvan vuoden luvut kertovat hyvin tämänhetkisestä tilanteesta kiinteistömarkkinoilla, kertoo rekisteripäällikkö Saara Saari Maanmittauslaitoksesta. OmaKOtitalOKauppOjen kauppamääriSSä ja hinnoiSSa merkittävä pudotuS Tänä vuonna tehtiin syyskuun puoliväliin mennessä 4 600 edustavaa pientalokauppaa asemakaava-alueilla, joka on noin 31 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Mediaanihinta oli noin 157 000 euroa, joka on lähes 15 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna samana ajankohtana. Alueellisia eroja kauppojen lukumäärissä sekä keskihinnoissa on merkittävästi. maakunnittain tarkasteltaessa korkein keskimääräinen hintataso oli Uudellamaalla mediaanihinnan ollessa noin 311 000 euroa. Vaikka kauppamäärät Uudellamaalla ovat pudonneet yli 41 prosenttia viime vuodesta, mediaanihinta on laskenut ainoastaan 3,4 prosenttia. tuore tilaSto kertoo, että kiinteistökauppoja on tehty yli 16 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna tammikuun alun ja syyskuun puolivälin välisenä aikana. kiinteistökauppatilasto: kiinteistökauppojen määrät ja hinnat laskivat edelleen w w w .r a ll y .f i S A L S A 19 99 ? Rah oitu kse lla alk . 69? /kk . 70 KE ND A 27 .5 ?x 2. 1? re nk aa t Ka nt am a jo pa 16 km B LU E S 70 Vä än täv ä Ba fan g M4 00 80 Nm ke sk im oo tto ri Sh im an o Ac era 8v Ru nk oo n up ote ttu 67 2 kw ak ku Hy dr au lis et jar ru t Me tal lih oh to ma tta ha rm aa vä ri Ka nta ma jop a 16 km KA TS O KO KO VA LI KO IM A PY RK IJ Ä E5 00 w w w .r a ll y .f i Ta ku u 2 v. Rah oitu kse lla alk . 59? /kk . 5 5 E F I L E D ? +t k 6 8 9 Ra ho itu ks ell a alk .14 9? /kk . U U TU U S! 55 M A X B LA C K E D IT IO N P IT K Ä R U N K O IN E N Ra ho itu ks ell a alk .15 9? /kk . ? +t k 7 9 9 OH JA US TE HO ST IM EL LA ? +t k 7 7 9 Ra ho itu ks ell a alk .15 9? /kk . k a k s i v e r s io t a : PY R K IJ Ä E4 00 SÄ H K Ö SK O O TT ER I Ov h. 979 0?+ tk 4x 4 K A U P A N PÄ Ä L L E ! (a rv o 34 0? ) Ta ka B ox i, ta ka te lin e ja su oj ap ei te N O P E IL LE m ol em pi in : Ta ku u 2 v. Ei aj oko rtt ia . Te ho ka s 60 V 10 00 W m oo tto ri. 3 No pe us al ue tta , 10 km 17 km 25 km /h . Pa kk i. LE Dva lo t! 30 A h Li th iu m ak ul la jo nk a vo i la da ta ko to na ta i pa ik al la an ni in ku in sä hk öpy ör is sä on . A jo m at ka 70 -8 km . Ra ho itu ks el la al k. 99 ?/ kk . 2 2 9 ? Ly ijy ge el ia ku t. A jo m at ka 50 -6 km . 1 7 9 ? Ra ho itu ks el la al k. 75 ?/ kk . 1 2 My ös mu sta na . S Ä H K Ö S K O O T T E R I 239 ? 3 -p yö rä M ita t: pi tu us 15 7 cm , le ve ys 76 cm . Pa in o 33 kg . SÄ H K Ö PY Ö R Ä Ta ku u 2 v. Ei aj ok or tti a, 15 km /h . M ax . aj om at ka 50 km . Pa kk i, Au to m aa tti ja rru t. 3 va ih de tt a, S hi m an o N ex us va ih te et . 24 90 ? A jo m at ka n. 60 km , m ax .n op eu s 25 km /h . SÄ H K Ö PY Ö R Ä 3Py ör ä To de lla he lp po aj aa ! Vo i aj aa po lk im is ta po lk em al la ta i ka as uka hv aa kä än tä m äl lä . Ma x. ajo m at ka 10 012 km , 36 V 16 Ah Li th iu m ak ku . PY R K IJ Ä 6va ih de tta . A lu m iin iru nk o, ka nt av uu s 15 kg , K or it ta ka na ja ed es sä . Va lo t. 20 " K en da 1, 95 re nk aa t. 28 90 ? Is oi n ka up pa ka ss i jo lla sa a aj aa ilm an aj ok or tti a! (e nn en 19 85 sy nt yn ee t!) UU TU US ! Tä ys au to m aa tti , pa kk i N Y T K Ä Ä N T Y V Ä L L Ä K U S K IN IS T U IM E L L A ! 99 90 ? +tk T a k u u 2 v. M ax .n op eu s: 45 km /h Re ki st er öi ty : 2 he ng el le Ka nt av uu s: 19 kg Pa in o: 32 kg Vä rit : M et al li pu na in en ja si ni ne n T IL A A E S IT E ! SÄ H K Ö M O PO Ra ho itu ks el la al k. 17 9? /k k. Li sä va ru st ee na na st ar en ka at al um iin iv an te ill a. Ot am m e va ih do ss a au to ja. IS O S Ä H K Ö M O P O J E N M E R C E D E S ! Ra ho itu ks el la al k. 16 9? /k k. M ax . aj om at ka jo pa 95 km la ta uk se lla . KA KS I VE RS IO TA ! 2 M ax . aj om at ka jo pa 15 km la ta uk se lla ! Pi ka la ta us 2, 5 h 16 A su la ke La ta us 10 A su la ke (n or m aa li pi st or as ia ) Au to is sa ki n kä yt et yt HU IP PU Li th iu m Li Fe PO 10 Ah AK UT , te ho 6, 4 Kw , 64 V Te ho ka s 3K w m oo tt or i 79 90 ? +tk LY IJ YGE EL IAK UI LL A 1 M O DU LA RB O X OY K ar ta n o n h er ra n ti e 9, 02 92 E S P O O ke h ä III M Ö N K I J Ä C E N T E R Av oi nn a: Ar k. 10 -1 7, La 10 -1 3 Ti la uk se t ja tie du st el ut pu h. ta i spo st ill a: my yn ti@ ra lly .fi 09 59 5 51 04 55 3 24 28 ta i ne tis tä ww w. ra lly .fi si vu ilt a M ei llä ta ku u, va ra os at ja hu ol to pe la a va rm as ti! S uo m es sa yl i 15 hu ol to pi st et tä . T IL A A H E T I O M A S I! N O P E A T T O IM IT U K S E T R A H D IL L A K O T II N A S T I! w w w .r a ll y .f i Su om en su os itu in! Ra ho itu ks ell a alk . 75 ?/k k. Ra ho itu kse lla alk . 75? /kk . OH JA US TE HO ST IM EL LA PY RK IJ Ä E4 70 V är i: P un ai ne n V är i: P un ai ne n K ai kk i TG B m al lit 2pa ik ka is ia tr ak to ri m ön ki jö itä . SA A A JA A TI EL LÄ ! al k. (1 69 9? ) 13 99 ? K ai kk i P yr ki jä t kä y m yö s ty ö su h d ep yö ri ks i. JA Z Z 50 19 99 ? Rah oitu kse lla alk . 69? /kk . Ta ka le ve ys va in 65 cm , pa in o 23 kg . Ra ho itu ks ell a alk . 99 ?/k k. Ta ku u 2 v. (a rv o 20 0? ) N A ST A R EN K A AT JA SU O JA PE IT E M ol em pi in KA UP AN PÄ ÄL LE ! N O P E IL LE ! To im ii ka as uk ah va st a vä än tä m äl lä ta i po lk im is ta po lk em al la , sä hk öa vu st uk se lla ta i ilm an . 36 V 10 A h Li th iu m ak ku . M oo tto ri 25 W . A lu m iin iru nk o. 24 "r en ka at . V A R U S T E PA K E T T I K A U PA N PÄ Ä LL E ! E T U S I A R V O 1 6 7 ? 5 v. R U N K O TA K U U LL A ! S U O M A LA IS E T P Y R K IJ Ä S Ä H K Ö P Y Ö R ÄT Ra ho itu ks ell a alk . 17 9? /kk . UU TU US ! K AT SO KO KO VA LI KO IM A w w w .ra lly .fi M A D E IN TA IW A N OH JA US TE HO ST IM EL LA ? +t k 9 4 9 LU M IL EV Y 15 cm K AH VA N LÄ M M IT TI M ET YL LÄ PI TO LA TU RI SÄ H KÖ VI N SS I 13 60 kg PE RÄ VA U N U N PI ST O K E 60 cc 6 LT X E P S L E D T a rj o u s v o im a s s a L o k a k u u n lo p p u u n ! O ta m m e va ih do ss a m ön ki jä t, m oo tto rip yö rä t, au to t ym . 4x 4 A B S LT X L E D OH JA US TE HO ST IM EL LA 10 49 ? +tk Ra ho itu ks ell a alk .17 9? /kk . Suosi lähi palveluja
10 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 | 2023 Munkkiniemenbaanalle luonnostellaan reittivaihtoehtoja Helsingin kaupunki laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa pyöräliikenteen baanalle etu-töölön ja Munkkiniemen välille. Munkkiniemenbaanan rakentamisen yleisenä tavoitteena on lisätä pyöräliikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta Helsingin keskustan ja Munkkiniemen sekä Espoon Leppävaaran välisillä matkoilla. – nykyisellään pyöräliikenteen liikennejärjestelyt ovat paikoin katkonaiset ja alimitoitetut alueen liikennemäärille, kerrotaan Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tiedotteessa. suunnitelmassa määritetään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset. Munkkiniemenbaanan kokonaispituus on noin 6,5 kilometriä, joista osa on jo toteutettu Munkinpuistoon ja Paciuksenkadun varrelle. Munkkiniemenbaanan yleissuunnittelu on alkuvaiheessa. nyt on meneillään luonnosvaihe, jossa tutkitaan vaihtoehtoisia linjauksia ja alustavia liikennejärjestelyitä. luonnosvaihe valmistuu vuoden 2023 loppupuolella, jonka jälkeen kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa esitellään yleissuunnittelussa jatkoon valittua vaihtoehtoa. Yleissuunnitelman on määrä valmistua alkukesällä 2024. – Yleissuunnitelman valmistumisen jälkeen suunnitelmat etenevät tarkempaan katuja puistosuunnitteluun, jonka yhteydessä on mahdollisuus vaikuttaa suunnitelman detaljiasioihin, mutta ei enää reittilinjaustason asioihin. Helsingin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava baanaverkko. kaupungin mukaan baanat ovat laadukkaita pyöräliikenteen pääreittejä, jotka mahdollistavat suoran ja sujuvan pyöräliikenteen. Baanat yhdistävät suurimmat asuinalueet keskustaan ja muihin työpaikkakeskittymiin. TIESITKÖ. . .? Kauppalantie 4, Etelä-Haaga, Helsinki Malmin Raitti 12, Malmi, Helsinki Asemantie 1B, Nummela HAMMASPROTEESIT YÖT W W W. E R I K O I S H A M M A S T E K N I K O T . F I Soita: 050 4 67 7229 / 010 271 510 Valmistamme proteesityöt aina yksilöllisenä ja paikallisena käsityönä Hammasproteesit on syytä tiivistää eli pohjata 2–3 vuoden välein ja uusia noin 10 vuoden välein. Hammasproteesi kuluu ja madaltuu käytössä, purentavoima heikkenee, josta voi aiheutua päänsärkyä sekä niskaja hartiakipua Erikoishammasteknikko on lisäkoulutettu hammasproteesienasiantuntija, joka valmistaa ja korjaa hammasproteesit nopeasti suoraan vastaanotolla EHT Antti Koskelo EHT Tero Roine Turvallista asumista ja laadukasta hoivaa Vapaita asuntoja Kontulan ja Myllypuron Helykodeissa seka Kettutien palvelutalossa Herttoniemessa. Tiedustelutja hakemukset: asiakasneuvoja Sanna Berg p. 050 3211 809 sanna.berg@helykodit.fi Tutustu kotisivuihimme: www.helykodit.fi Helpompi arki Helykodissa Turvallista asumista ja laadukasta hoivaa Helpompi arki Helykodissa Kysy Vapaita palVeluseKä senioriasunToja Kontulassa, Myllypurossa sekä Kettutien palvelutalossa Herttoniemessä. Varaa tutustumiskäynti: asiakasneuvoja Sanna Berg p. 050 3211 809 sanna.berg@helykodit.fi Tutustu kotisivuihimme: www.helykodit.fi Nykyisellään pyöräliikenteen liikennejärjestelyt ovat paikoin katkonaiset ja alimitoitetut alueen liikennemäärille W W W . R A V I N T O L A K A A R T I . F I P O H J O I N E N H E S P E R I A N K A T U 3 3 A , 2 6 H E L S I N K I P U H . 5 4 2 7 9 2 T O I M I S T O @ R A V I N T O L A K A A R T I . F I kaartin brunssi N O S T A L G I A A & M U T K A T O N T A O L O A T Ö Ö L Ö S S Ä R A V I N T O L A K A A R T I 26€/henkilö Lapset alle 12v. 1€/ikävuosi LAUANTAIna Ja sunnuntaina KLO 10:30-15 W W W . R A V I N T O L A K A A R T I . F I P O H J O I N E N H E S P E R I A N K A T U 3 3 A , 2 6 H E L S I N K I P U H . 5 4 2 7 9 2 T O I M I S T O @ R A V I N T O L A K A A R T I . F I kaartin brunssi N O S T A L G I A A & M U T K A T O N T A O L O A T Ö Ö L Ö S S Ä R A V I N T O L A K A A R T I 26€/henkilö Lapset alle 12v. 1€/ikävuosi LAUANTAIna Ja sunnuntaina KLO 10:30-15 W W W .R A V IN T O L A K A A R T I. F I P O H JO IN E N H E S P E R IA N K A T U 3 3 A , 2 6 H E L S IN K I P U H .0 5 4 2 7 9 2 T O IM IS T O @ R A V IN T O L A K A A R T I. F I ka ar tin br u n ssi N O S T A L G IA A & M U T K A T O N T A O L O A T Ö Ö L Ö S S Ä R A V IN TO LA KA A R TI 26€/ henk ilö Lapse t alle 12v. 1€/ik ävuos i LA U AN TA In a Ja su n n un ta in a KL O 10 :30 -15 W W W . R A V I N T O L A K A A R T I . F I P O H J O I N E N H E S P E R I A N K A T U 3 3 A , 2 6 H E L S I N K I P U H . 5 4 2 7 9 2 T O I M I S T O @ R A V I N T O L A K A A R T I . F I kaartin brunssi N O S T A L G I A A & M U T K A T O N T A O L O A T Ö Ö L Ö S S Ä R A V I N T O L A K A A R T I 26€/henkilö Lapset alle 12v. 1€/ikävuosi LAUANTAIna Ja sunnuntaina KLO 10:30-15 W W W . R A V I N T O L A K A A R T I . F I P O H J O I N E N H E S P E R I A N K A T U 3 3 A , 2 6 H E L S I N K I P U H . 5 4 2 7 9 2 T O I M I S T O @ R A V I N T O L A K A A R T I . F I kaartin brunssi N O S T A L G I A A & M U T K A T O N T A O L O A T Ö Ö L Ö S S Ä R A V I N T O L A K A A R T I 26€/henkilö Lapset alle 12v. 1€/ikävuosi LAUANTAIna Ja sunnuntaina KLO 10:30-15
Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 11 | 2023 Ot a ku va täy tet yst ä ris tik os ta ja läh etä se W ha tsA pp tai tek sti vie sti nä nu me ro on 04 5 16 4 62 64 tai sä hk öp os till a: ris tik ko @ let ter bo x.f i vii me ist ää n 16 .11 . pa lau tta ne ide n ke ske n ar vo taa n yll äty sp alk int o. Ris tik on rat ka isu jul ka ist aa n leh de n ne ttis ivu illa kil pa ilu n va sta us aja n pä äty tty ä. Os oit e löy tyy leh de n etu ka nn es ta. vastaajan nimi: _______________________________________ Osoite: ___________________________________________________________ Sain lehden: kotiin jaettuna __ noutotelineestä __ verkkolehti __ Puuhasivu Horoskooppi SUDOKU/Helppo SUDOKU/Keskivaikea SUDOKU/Vaikea OINAS (21.3. – 20.4 Älä nyt ohita sitä mitä muut sanovat tai tekevät. Kuuntele, opi ja mieti asemaasi. Välttele turhia fyysisiä riskejä. Tasapaino, hyvät tavat ja rauhan ylläpito ovat ensisijaisen tärkeitä asioita, jos haluat välttyä riidoilta. HÄRKÄ (21.4. 20.5. Ota velvollisuudet vakavasti ennenkuin ryhdyt johonkin uuteen ja jännittävään. Muutat mieltäsi yhteisten kulujen suhteen. Jos et nyt pysty pitämään tasapainoa yllä kumppanuussuhteessa, niin joudut vaikeuksiin. Älä anna tunteiden haitata tuotteliaisuuttasi. Muista palkita itsesi. KAKSONEN (21.5. – 21.6.) RAPU (22.6. – 21.7.) LEIJONA (22.7. – 21.8.) NEITSYT (22.8. – 22.9.) Nyt on parasta kontrolloida itse kaikki tilanteet. Käytä viehätysvoimaasi, älykkyyttäsi ja näkemystäsi, niin saat muutkin avuksesi. Innostu vähän enemmän kotiin, terveyteen ja onnellisuuteen liittyvistä asioista. Välttele yhteishankkeita. VAAKA (23.9. – 22.10.) Vitkastelu ottaa nyt valtaa. Kykenemättömyytesi tehdä päätöstä aiheuttaa kitkaa sinun ja läheisesi välillä. Kuuntele järjen ääntä, niin et joudu katumaan. Pidä rahasi ja omaisuutesi turvallisessa paikassa. Hengitä syvään, ja päästä irti menneistä. SKORPIONI (23.10. – 21.11.) JOUSIMIES (22.11. – 21.12.) Keskity itsellesi tärkeisiin asioihin äläkä anna kenenkään pilata voittokulkuasi. Tee selväksi miten haluat toimia ja ota selvää faktoista. Tapa jolla hoidat kimurantteja tilanteita jättää erääseen henkilöön lähtemättömän vaikutuksen. KAURIS (22.12. – 20.1.) VESIMIES (21.1. – 19.2.) KALAT (20.2. – 20.3.) Ota oppia samankaltaisesta tilanteesta, joka aiheutti sinulle murheita, äläkä sano mitään tällä kertaa. Ryhdy aktiivisesti hoitamaan rästiin jääneitä paperihommia, jotka voivat aiheuttaa epävarmuutta. Muutoksesta nokkimisjärjestyksessä kollegojen, ystävien ja sukulaisten kanssa tulee merkittävä. Nyt ei ole aikaa rentoilla. Käytä energiaasi johonkin mikä hyödyttää niin sinua itseäsikin kuin muita. Älä anna suuttumukselle tilaa, vaan keskity positiivisiin asioihin. Mieti kahdesti ennenkuin kulutat vältä siis houkutuksia. Perusta päätöksesi käytännöllisyydellä. Päivitä ulkonäköäsi, ympäristöäsi ja tavoitteitasi. Kunhan vain mietit mennyttä ja nykyisyyttä, niin uskallat tavoitella unelmiasi. Suhtaudu intohimoisesti töihisi ja siihen kuinka käytät tietojasi ja taitojasi. Älä anna erään pettymyksen hidastaa tahtiasi. Kerää tietoja ja mieti miten sinun tulisi edetä tavoitteittesi kanssa. Muutama tärkeä säätö varmistaa, että saavutat mitä haluat. Puhu suusi puhtaaksi, kerro ajatuksistasi ja tunteistasi ja sitoudu. Kanavoi energiasi fyysiseen aktiivisuuteen. Älä anna ystävän tai sukulaisen käydä hermoillesi. Kuuntele, mutta pidä mielipiteet ominasi. Hoida keskeneräiset asiat pois alta. Nyt on pakko hillitä tunteitaan yhteishankkeissa erään läheisesi kanssa jotta vältytte epävarmuudelta. Tarkkaile, mieti vaihtoehtojasi ja vältä riitelyä. Anna mielikuvituksesi lentää, niin keksit suunnitelman jolla pystyt parantamaan asennettasi ja ihmissuhteitasi. Pysy kaukana niistä jotka aiheuttavat hankaluuksia. Impulsiiviset hankinnat ajavat nyt rahapulaan. Pidä ajatuksesi ja mielipiteet ominasi. Tee lujasti töitä, saata aloittamasi hankkeet päätökseen ja viljele kehuja kritiikin sijasta. Jokin yhteinen projekti erään läheisen kanssa yhdistää teitä. Jokin muutos saa sinut kyseenalaistamaan asemasi. Suuren SuoSion anSioSta taidenäyttely Saa vielä kertaalleen jatkoa helSingin arabiakeSkukSeSSa 31.12.2023 saakka Yksi suomen suurimmista seinään heijastetuista näYttelYistä arabia keskus, hämeentie 135 a, helsinki ma-pe 10.30-18.30 | la 10.30-17.30 | su 12-16.30 näyttely pyörii koko päivän. Sisäänpääsy aukioloaikojen puitteissa. liput paikan päältä tai ennakkoon lippu.fi näyttely edustaa yli 140 teosta Monetin, van goghin ja klimtin maailmanperinnöstä sekä klassisen musiikin mestariteoksia. Se on Suomen suurin suunniteltu näyttelytila. näyttely “Monetista klimtiin art in Motion” on yhdistelmä ultramodernia, innovatiivista ja korkean teknologian lähestymistapaa klassisen taiteen esittelyyn parhaimmillaan. Saksalainen yritys järjesti tämän näyttelyn yhteistyössä ukrainalaisten nuorten taidemuotoilijoiden kanssa. tällä tavoin haluamme tukea ukrainan tiimiä myös heidän työssään ukrainassa. näyttely on maksuton sotaveteraaneille. näyttely sijaitsee Pentikkaupan vieressä, entisessä Fiskars näyttelytilassa.
12 Lähetä juttuvinkki: toimitus@letterbox.fi 11 | 2023 Seuraava Mansku–lehti ilmestyy 13.11. Kyselyn 11 000 vastaajasta 30 prosenttia sanoo vähentäneensä raitiovaunulla matkustamista verrattuna koronaa edeltäneeseen aikaan. Raitiovaunulla matkustamista vähentäneistä 52 prosenttia kertoi syyksi lipun hinnan. Muita usein mainittuja syitä olivat omien matkustustarpeiden muuttuminen (39 %), raitiolinjojen reittimuutoksiin liittyvät syyt (37 %) sekä halu lisätä hyötyliikuntaa (20 %). Kyselyyn vastanneista 24 prosenttia kertoi lisänneensä raitiovaunumatkoja koronaa edeltäneeseen aikaan verrattuna. Vastaajista 40 prosenttia kertoi matkustamisen pysyneen ennallaan. Vastanneista 95 prosenttia asuu Helsingissä ja 77 prosenttia A-vyöhykkeellä. HSL:n tavoitteena oli tutkimuksen avulla löytää syitä sille, miksi raitiovaunujen matkustajamäärät eivät ole nousseet korona-ajan jälkeen samaan tahtiin kuin muilla liikkumismuodoilla. Kyselyn tulosten perusteella HSL pyrkii löytämään ratkaisuja, joilla matkustajamäärät voitaisiin saada nousuun – taloudellisia reunaehtoja unohtamatta. HSL:n mukaan kyselyn vastaukset eivät itsessään vielä anna vastauksia siihen, mikä olisi paras tapa matkustajamäärien saamiseksi nousuun. – Hinta on selvästi yksi eniten ratikalla matkustamiseen vaikuttavista asioista. On kuitenkin selvää, että kyseessä on kokonaisuus, johon vaikuttavat monet muutkin tekijät, kertoo HSL:n eteläisen markkinaalueen yksikön päällikkö Milla Wiksten tiedotteessa. – Seuraavaksi asiantuntijamme paneutuvat selvityksessä esiin nousseisiin teemoihin, jotta löydämme parhaat ja vaikuttavimmat keinot. Ratkaisua miettiessämme meidän on samalla katsottava hinnoittelua ja lipputuotteita koko HSLalueen näkökulmasta, Milla Wiksten jatkaa. Helsingin kaupunginorkesterin ja Helsingin kaupunginkirjaston yhdessä järjestämä kamarimusiikkikiertue kuullaan marraskuussa lähikirjastoissa ympäri kaupunkia. HKO:n muusikot jalkautuvat kiertueen aikana kahteentoista pääkaupungin lähikirjastoon tuoden mukanaan kamarimusiikkia 1900-luvun alusta, Astor Piazzollan argentiinalaisia tangoja, säveliä fagotille ja elektroniikalle sekä musiikkia ja tarinankerrontaa yhdistävän konserttikokonaisuuden. Kirjastokiertueen konsertit ovat noin puolen tunnin mittaisia ja niihin on vapaa pääsy. Kaupunginorkesteri kirjastossasi -kiertue järjestetään nyt neljättä kertaa. Kiertueen aikataulu on julkaistu kirjastojen nettisivulla helmet.fi. Esimerkiksi Töölön kirjastossa kiertue on keskiviikkona 15. marraskuuta kello 12 ja Kallion kirjastossa tiistaina 21. marraskuuta kello 18. Kiertue päättyy Rikhardinkadun kirjastoon keskiviikkona 29. marraskuuta kello 12. Lähes kolmannes on vähentänyt raitio vaunuilla matkustamista Kamarimusiikki soi kirjastoissa marraskuussa HSL On julkistanut viime keväänä tekemänsä raitiovaunukyselyn tuloksia. MaKSuttOMia konsertteja on myös muutamissa kantakaupungin kirjastoissa. 1.–12.11.2023 etnosoi.fi NoSax NoClar (FR) · Kukko-Björkenheim-Heikinheimo 6.11.2023 · Temppeliaukion kirkko jani jakonen Maarit kytöharju kamarimusiikki soi helsingin kirjastoissa marraskuussa. Linjan 9 raitiovaunu Pasilankadulla. HAE ILMAISEKSI TELINEESTÄ LUE NETISTÄ KATSO VIDEOT YOUTUBESTA SEURAA SOMESSA KAASUJALKA.FI Meidät löydät Facebookista, Twitteristä, Instagramista ja Youtubesta. Lehden näköisversion voit lukea lehtiluukku.com. Ilmainen autolehti jo vuodesta 2006